נטלי פורטמן בלונדינית
מעדיפה להיות חכמה מלהיות כוכבת קולנוע. נטלי פורטמן

התקופה הסטודנטיאלית היא חלק חשוב שמעצב אותך כאדם (אפילו קים קרדשיאן בילתה שם ארבע שנים) – ולמפורסמים יש לא מעט מה לומר על התקופה הזו. אתר brainyquote סיפק לנו הצצה לימים הפרועים (או שלא) של כמה מהאנשים הכי מעניינים שכולנו מכירים ולמה שהיה להם לומר על התקופה בה דגרו על ספרים והתחננו לבוחנות שיתנו להם עוד רגע כדי להשלים את הבחינה.

"הלימודים נתנו לי הזדמנות להכיר המון סוגים של אנשים"

 "הלכתי לקולג' כי לא היה לי לאן ללכת וזה היה מקום מעולה להסתובב בו”, מספר השחקן ההוליוודי טום הנקס ומגלה ש”בזמן שהייתי שם נחשפתי לעולם שלא ידעתי בכלל שקיים". עולם האפשרויות האינסופי של ידע, מחקר וקרטיבים בדשא פתח גם את עיניו של הכדורסלן האגדי מייקל ג'ורדן. האוניברסיטה היתה חוויה כל כך חזקה עד שהוא סיפר: “אף פעם לא הבנתי את האפשרויות שיש לספורטאי מקצועי באוניברסיטה. הלימודים נתנו לי הזדמנות להכיר המון סוגים של אנשים, לנסוע, להרחיב את היכולות הכלכליות שלי, לקבל מושג על החיים וליצור עולם חוץ מכדורסל”. ג'ורדן קיבל את כל אלו (וגם דלקת גידים שהוא טוען שמלווה אותו מאז ימיו בקולג') ומתאר חוויה חיובית ומשנת חיים, אבל בזמן שג'ורדון והנקס מתרגשים מעולם האפשרויות שהאוניברסיטה פותחת למוח הצעיר, יש כאלה שמתלהבים פחות.

מארק צוקרברג עצוב
צוקרברג מציע לכם ללמד לתכנת

 "כשהייתי באוניברסיטה עשיתי כמה דברים מאוד טפשיים"

"אם אתם רוצים להשיג זיונים – לכו לאוניברסיטה, אבל אם אתם רוצים להשיג השכלה – לכו לספריה", אמר הזמר פרנק זאפה, ששרד שם סימסטר אחד בלבד. האמירה המעניינת הזו זוכה לרוח גבית מכיוון מאוד לא צפוי, בצורת דבריו של הנשיא האמריקני לשעבר, רונלד רייגן. מדמות מעונבת כזו אולי הייתם מצפים לרשימה של שבחים על מה שנתנו לו הלימודים, אבל הוא דווקא בחר לספר שבזכות הקולג' היתה לו הזדמנות לשחק פוטבול עוד 4 שנים שלמות. יכול להיות שפספסנו שחקן פוטבול מוצלח לטובת נשיאות? ואם מדברים על פספוסים, הנה מה שהיה למאריסה מאייר, מנכלית יאהו, לומר על הלימודים שלה באוניברסיטה: “רציתי להיות רופאה", היא שיתפה, “אבל בשנה הראשונה שלי הבנתי שאני טובה בכימיה ובביולוגיה – אבל לא מרגישה מאותגרת".

>> מתלבטים מה ללמוד? רוצים ייעוץ לימודים חינם?

 עכשיו, כשאתם יודעים שאפילו מנכ"לית יאהו החליפה מקצוע באמצע, יהיה לכם הרבה יותר קל לבוא לאמא ולספר על ההחלטה לעזוב את הנדסת החשמל לטובת תיאטרון קהילתי. ואם כבר הזכרנו מנהלת מוצלחת, הנה מה שסיפר מארק צוקרברג, סטודנט לפסיכולוגיה ומדעי המחשב לשעבר והאיש שמאחורי פייסבוק בהווה, על הימים העליזים שלו: "כשהייתי באוניברסיטה עשיתי כמה דברים מאוד טפשיים", הוא הודה, “ואני לא רוצה להמציא להם תירוצים”. האם הוא מדבר על הסרט "הרשת החברתית" והאופן העקלקל בו הוקם האתר – או שלצוקרברג יש כמה מסיבות אחווה מביכות בתיבת הפנדורה שלו? לצערנו, האזרח מספר אחת של פייסבוק שומר על שתיקה:  "חלק ממה שאנשים אומרים שעשיתי נכון - וחלק לא", שהוא אומר. כך או כך, לצוקרברג יש עצה בשביל כל סטודנט שבדרך ובשביל כל מי שחושב להקדיש שלוש שנים ללימודים יום אחד: “תלמדו איך לתכנת", הוא מציע באחד הציטוטים. תודה לך צוקרברג – יכול להיות שזו אמא שלנו מדברת מגרונך? 

ואם כבר אמא, הנה סטודנטית אחת שעשתה את ההורים שלה מאוד מאוד גאים – קבלו ציטוט מחמם לב ומזקיף קומה של השחקנית היהודיה שעברה לרגע באוניברסיטה העברית ולכן היא הכי משלנו – נטלי פורטמן: “אני הולכת לאוניברסיטה ולא אכפת לי אם זה הורס לי את הקריירה”, היא הצהירה, "אני מעדיפה להיות חכמה מלהיות כוכבת קולנוע". גם יופי, גם אופי – זו, חברים וחברות – באמת גאווה ישראלית.

 "מי שמסיים אוניברסיטה צריך להיות זכאי לשבוע רצוף של בכי תמרורים"

סטודנט אחד שהושפע מכל הלחץ הזה הוא השחקן האמריקני ווסלי סנייפס. כמו כל סטודנט מתחיל, גם התזונה של סנייפס הידרדרה והוא מצא את עצמו חי על סנדוויצ'ים עם גבינה מותכת וסובל מבעיית אקנה קשה – לא בדיוק מתכון להצלחה רומנטית בתקופה הזו של החיים. למרות המשבר, סנייפס לא ויתר והיה מעורב באופן עמוק בתיאטרון האוניברסיטה – כל כך מעורב, עד שהוא שיחק במיוזיקלס ואף בתיאטרון בובות. כנראה שמאחורי התדמית הקשוחה מסתתרת נפש שחקן עדינה.

>> מתלבטים מה ללמוד? רוצים ייעוץ לימודים חינם?

כן, לימודים זה הרבה לחץ, שעות ארוכות של קריאה, תחרות על לבה של המרצה לסטטיסטיקה, על מלגות ועל התור בקפיטריה. אבל זה כלום לעומת מה שקורה רגע אחרי, כשאת מסיימת את התואר ומגלה שעכשיו הגיעה השעה להתמודד עם העולם האמיתי שבחוץ ולאמץ חיים של גדולים. ביל קוסבי יודע בדיוק איך זה מרגיש: "כל מי שמסיים אוניברסיטה צריך להיות זכאי לשבוע רצוף של בכי תמרורים”, מצהיר השחקן ומבקש מכולנו להבין קצת יותר מה שעובר על בוגרי אוניברסיטה טריים: "פשוט להישבר ולבכות בגלל שאתה פוחד ולא יודע מה עומד לבוא".

ביל קוסבי (צילום: Spencer Platt, GettyImages IL)
.להישבר ולבכות בגלל שאתה פוחד ולא יודע מה עומד לבוא"ביל קוסבי" | צילום: Spencer Platt, GettyImages IL

 אנשים הולכים לקולג' כדי להבין וללמוד מי הם"

לא תתפלאו לשמוע שמפורסמים רבים, במיוחד כאלה שהתפרסמו צעירים, החליטו לוותר על חוויית הקולג' לטובת המשך עבודה ומשכורות מנופחות. ללינדזי לוהן היה תירוץ יצירתי לעובדה שהחליטה להדיר רגליה ממדשאות האוניברסיטה: “אנשים הולכים לקולג' כדי להבין וללמוד מי הם" היא הסבירה, "ואני כבר יודעת את זה אז בשבילי זה יהיה צעד אחורה". מי אנחנו שנתווכח?

לעומתה, דייב גרוהל, סולן הפו פייטרז, סיפר שהוא לא הגיע לאוניברסיטה כי נשר מהתיכון ולא היה מספיק חכם כדי להתקבל ללימודים. אנחנו לא בטוחים שממרום הצלחתו הוא מצטער על פספוס החוויה, אבל מסתבר שיש כמה מפורסמים שממש כמהים לילקוט ומועדי ב', אחד מהם הוא אליל הנערות התורן ג'סטין ביבר, שלמרות שכבר סיים תיכון ועוד לא נרשם ללימודים, הצהיר שהוא רוצה ללכת לאוניברסיטה ו"להפוך לאדם טוב יותר". עם שרשרת התקריות המביכות שמלוות אותו בזמן האחרון, נותר לנו רק לאחל לו בהצלחה.

ג'סטין ביבר על סגווי
ביבר. רוצה להיות אדם טוב יותר

 "אני מעדיף בנות רגילות, אתם יודעים, תלמידות קולג', מלצריות, בנות כאלה"

מי שהבטיח להגיע לאוניברסיטה – וגם קיים, הוא מרטין שין, אבא של צ'רלי שין ובעיית הסמים. הוא נכשל במבחן הכניסה לאוניברסיטת דייטון בצעירותו ואת התיקון שלו עשה בשלב קצת יותר מאוחר בחיים: “אני רציני לחלוטין בקשר לזה! אף פעם לא הלכתי לאוניברסיטה כשהייתי צעיר ועכשיו, בגיל 65, אני מחכה בכיליון עיניים לחוויה הזו!” אמר - ואכן נרשם ללימודים בשנת 2006. הוא אמנם עזב את האוניברסיטה אחרי סמסטר, אבל אנחנו מורידים בפניו את הכובע בגלל המאמץ ובטוחים שלמרות הפרשי הגיל הוא היה הסטודנט הכי קול בכיתה.

 ולא נסיים בלי חדשות טובות לסטודנטיות ולסטודנטים – חדשות שאנחנו לא בטוחים מה בר רפאלי תחשוב עליהן: “אני מעדיף בנות רגילות, אתם יודעים, תלמידות קולג', מלצריות, בנות כאלה" – זה ציטוט של לא אחר מליאונרדו דיקפריו, שניסה לשכנע שאת לא חייבת להיות דוגמנית כדי להיות האישה שלצדו. עד עכשיו הוא לא בדיוק הוציא לפועל את המשפט המקסים הזה, אבל היי – אולי את הסטודנטית לה הוא מחכה? 

>> מתלבטים מה ללמוד? רוצים ייעוץ לימודים חינם?