אין אחד שלא עבר את זה. ההתלבטות הזאת לפני שלב הלימודים בו אתם ממש צריכים לחשוב לעומק ולהחליט מה *באמת* אתם רוצים להיות כשתהיו גדולים. בניגוד לחלומות האוטופיים מהילדות, מדובר במשימה לא פשוטה בכלל.

שוק העבודה הולך ונעשה רווי יותר משנה לשנה. הביקוש למשרה יציבה ומתגמלת הופך להיות קשה עד בלתי אפשרי, מה שמוביל צעירים רבים לתהות מהו מסלול הלימודים האפקטיבי ביותר לקראת הקריירה שהם מעוניינים בה, היכן כדאי ללמוד אותו וכמה פרקטיקה ותכל'ס אפשר ללמוד בתואר של שלוש שנים באוניברסיטה?

כמעט בכל תחום למידה קיים פער גדול בין התכנים במוסדות הלימוד המסורתיים ובין הכישורים שנחוצים בתעשייה. בוגרים יוצאים לשטח ומגלים שמה שהם למדו לא תואם את מה שקורה בחוץ. כאלטרנטיבה לכל התהיות הללו קמו כל מיני פלטפורמות שונות שמאפשרות לרכוש ידע מקצועי באופן ממוקד, תוך דגש על פרקטיקה או דיסציפלינה ספציפית שבה רוצים להעמיק.

אחת הדוגמאות לכך היא OnCourse, פלטפורמה חדשנית ללימודי קורסים מקצועיים במקומות שונים, בתחומים מגוונים ומעשיים מהאנשים שעושים את זה ביומיום שלהם. "לא מדובר פה בקורסים של העשרה שמיועדים להורים הפנסיונרים שלי כדי שילכו ויבלו ויגידו 'איזה כיף היה'", מספר אבנר שקד מייסד ומנכ"ל הפרויקט.

"האקדמיה כבר לא מחוברת לתעשייה"

האקדמיה כמכשירה לשוק העבודה נתקלת בכמה בעיות שמקשות עליה להיות רלוונטית. ראשית – היות שהמרצים בה מורים ותיקים שעסוקים רוב חייהם במחקר התחום והוראתו בעוד התעשייה והטכנולוגיה מתקדמות. "בסופו של דבר הלמידה הכי משמעותית מתרחשת בעבודה. כשהמורים הם אנשים יוצרים פעילים, מעודכנים ומובילים מהתחום זה עושה את שלו ונותן מענה רלוונטי. זה מכפר על הנתק שנוצר בין האקדמיה לתעשיות", מוסיף שקד, "יוצא שסטודנטים מסיימים את התואר ואין להם בכלל הכשרה רלוונטית ומעשית לתחום שהם רוצים לעסוק בו".

המיזם של שקד בעצם דוגל בשיטת "learning by doing" – למידה תוך כדי עשייה. השיטה גורסת כי עדיף לעבור סדנאות מעשיות מאשר לשמוע מרצה מדבר על הנושא בכיתה ממוזגת. כמובן שזה לא בא על חשבון הרקע התיאורטי הנצרך, ולמשנתו של שקד זה כולל גם את הלוקיישן – "הקורסים מתקיימים במקומות שאשכרה עושים שם את העבודה", מספר שקד בהתלהבות, "למשל קורס דוקו שמעבירים האחים הימן – יוצרי דוקו מבין הידועים בארץ - הקורס שלהם מתקיים בסטודיו מגניב לפוסט פרודוקשן בשם Lux, כל הציוד כבר שם ויש שם אפילו אולם קולנוע קטן. זה הרבה יותר מגניב מכיתה ויש חיבור לתעשייה".

ערן צור - Oncourse (צילום: יחסי ציבור)
ערן צור -אחד המרצים במיזם | צילום: יחסי ציבור

בתכניית הקורסים במחזור הקרוב אפשר למצוא מגוון רחב כמו עיצוב אתרים, תכנות אתרים, יצירת סרטי דוקו וכתיבת שירים. את כל אחד מארבעת הקורסים שצפויים להיפתח באוגוסט הקרוב, מעביר אדם שעובד בעצמו בתעשייה. עיון בסגל המרצים מגלה שלא בהכרח מדובר ב"סלבס" שמוכרים לצעירים שבין קוראינו (למשל קורס הלחנה עם היוצר והמוזיקאי ערן צור), אבל אולי דווקא זה מעיד על הוותק והניסיון שצברו המרצים כל אחד בתחומם. בהמשך אף מתוכננים להיפתח קורסים נוספים בתחומי התרבות וההייטק כמו טיפוגרפיה, עיצוב אופנה, וורדפרס, עריכת וידאו, הלחנה, הפקה מוזיקלית, כתיבת תסריט ועוד.

"95% ממי שרכשו קורסים אונליין לא מסיימים אותם"

אז כמה זמן בעצם תצטרכו ללמוד עד שתוכלו להתחיל לעבוד במקצוע ולהתפרנס ממנו? לפי הציפיות של צוות המיזם מדובר בכמה חודשים. "כיום יש הרבה קורסים מעניינים שלקהל הרחב אין אפשרות לגשת אליהם חוץ ממסלול לימודים מלא של 4-3 שנים", משתף שקד, "יש תחומים שהאקדמיה לא רלוונטית בהם, עדיף לעשות כמה קורסים מעשיים ולהיכנס לתעשייה".

הקורסים כוללים בין 10 ל-12 מפגשים שבועיים כך שתוך 3 עד 4 חודשים תוכלו ללמוד לעומק את התחום שבחרתם, ולצאת לשוק העבודה בלי נקודות זכות ובלי חופשות סמסטר. הקורסים כוללים כיתות קטנות של עד 15 איש בכל קורס, מה שמייצר אווירת לימוד אישית וגמישה.

לצאת מהבית וללכת ללמוד בכיתה כשיש אינסוף קורסים מקצועיים שמתקיימים אונליין, לא קצת מיושן?

"אנחנו הולכים קצת במעלה הזרם", אומר שקד, "כולם אומרים נלמד אונליין, דרך האינטרנט... יש מחקר שאומר ש- 95% מהאנשים שקנו קורסים וירטואליים לא מסיימים אותם. זה נשמע לי מאוד הגיוני. אין מה להשוות בין חווית לימוד של ישיבה מול מחשב לבין כשאתה מגיע למקום פיזי, פוגש אנשים, חווה את התשוקה, מכיר את המורה מקרוב".

מרבית הקורסים במסגרת הפרויקט מתקיימים בערבים, זאת כדי לאפשר לאנשים עובדים לקחת חלק, לשפר את המצב שלהם או לעשות הסבה. "אנחנו פונים גם לאנשים שמחפשים קריירה שנייה", מספר שקד, "הרבה אנשים לא מרוצים מאיפה שהם נמצאים בחיים אחרי שהם עשו את המסלול הרגיל ועבדו בתחום מסוים. המסגרת של הקורסים שלנו מאפשר להם לעשות חישוב מסלול מחדש".

האחים הימן - Oncourse (צילום: יחסי ציבור)
האחים הימן - מרצים במיזם | צילום: יחסי ציבור

ואם במקרה אתם דואגים מסוגיית הקבלה, קבלו צפירת הרגעה: הפרויקט באופן כללי לא כולל תנאי סף או ציוני בגרות. תהליך הקבלה משתנה מקורס לקורס ותלוי במנחה, לעיתים נדרש ידע קודם, לעיתים ראיונות אישיים כדי לוודא שאכן הפוטנציאל קיים והרמה של המשתתפים בקורס תהיה אחידה. "כמעט ואין תהליך סינון", מתגאה שקד, "אנחנו רוצים להיות פתוחים ונגישים ולא גוף אליטיסטי".

ואם כבר מדברים על "לא אליטיסטי" - כיום, הקורסים נערכים במקומות שונים ברחבי תל אביב בלבד, מה שלטענתנו מעט מתעמת עם ההגדרה הזאת, אך שקד מספר כי הדבר נעשה מכיוון שהלוקיישנים בהם מועברים הקורסים הם כאמור מקומות בהם מתרחשת העבודה בחיים האמיתיים, ולצערנו רובם נמצאים במרכז. אך בעתיד הוא מעוניין להתרחב גם לערים אחרות ואפילו לפריפריה כחלק מתהליך ההנגשה. "צריך להבין שכיום השוק רווי. יש אינסוף קורסים מקצועיים", הוא משתף, "השאיפה שלי היא ליצור קורסים שיכולים לשנות למישהו את החיים ולעשות מהפך משמעותי. אם יום אחד ייפתח קורס בשדרות, זה יכול לשנות למישהו את העולם ולפתוח לו דלתות שלא היו לו. זה מדהים".