אישה מבולבלת מול מחשב (צילום: Thinkstock)
מה אפשר לעשות כדי לא למצוא את עצמנו מאוכזבים בסוף התואר? | צילום: Thinkstock
"מה אתה רוצה להיות כשתהיה גדול?” פעם לשאלה הזו היתה תשובה ברורה עם מסלול ברור. רוצה להיות רופאה? תלמדי רפואה, בנקאות? לכי על כלכלה. מעניין אותך דווקא לעסוק בתעשייה? יש תואר גם לזה. אבל עם ההתפתחות העולמית, נוצרו לא מעט מקצועות שחופפים לתחומים רבים ומאפשרים ללמוד תואר אחד – אבל לעסוק בתחום אחר: "כמה סוגים של מהנדסים, למשל, יכולים לעשות את אותו התפקיד", מסבירה את הכפילות עינת חצבני מנהלת המכון להכוון תעסוקתי במכללת אפקה. “בתחום מערכות המידע למשל, אפשר לראות בוגרי הנדסה תעשייה וניהול אבל גם מהנדסי תוכנה ובתחום הריל טיים אפשר למצוא גם מהנדסי חשמל וגם מהנדסי תוכנה – וזה לא התחום היחיד שמעסיק אנשים שמחזיקים בתארים שונים: בהנדסת ייצור וקו רואים למשל גם מהנדסי מכונות, מהנדסי חשמל ומהנדסי תעשייה וניהול כך שהתואר יכול לקחת את הסטודנט להמון כיוונים".

>> מתלבטים היכן ללמוד? היכנסו לייעוץ לימודים חינם תוך 3 שעות

 הבעיה מתחילה כשאנחנו, הסטודנטים, שואלים את עצמנו מה אנחנו רוצים ללמוד ולא במה אנחנו רוצים לעבוד בסוף. המקצוע הספציפי שלנו נראה לנו, כנראה, כמו החלטה גדולה מדי ואנחנו בוחרים תחום לימודים בלי להבין את כל המשמעויות שלו ובלי להבין לאלו איזורים הוא יכול לקחת אותנו: “יש בעיה של תיאום ציפיות בין העבודה ללימודים", מסבירה חצבני, “סטודנטים הולכים ללמוד משהו אבל לא מבינים מה יעשו עם זה אחר כך. הם מסתכלים על הטייטל של הלימודים אבל לא מבינים אלו מקצועות נגזרים מהם. המסלול הנכון הוא לדעת מה אני רוצה לעשות ואז ללמוד משהו שיביא אותי לשם", היא מבהירה ומצביעה על מגמה של סטודנטים שמסיימים ללמוד ורוצים לעבוד "בתחום", מבלי להבין מה האפשרויות שפרושות לפניהם ולאיזה מסלול תיקח אותם כל משרה: “רוב הסטודנטים לא בודקים מספיר לעומק מה המשמעויות, כמה מעניינת אותם המשרה שבסוף התואר, כמה קל להשתלב בשוק העבודה, כמה באמת מרוויחים במקצוע ואיך מתחילים. חסר לסודנטים הידע, חסרה ההכרה של התפקידים השונים והמשמעויות של התפקידים – הבנה של מה העבודה עצמה. אם אני מהנדס קו אז  אני קם בבוקר לעבודה - ובמה אני עובד? מול מי? יש תכנון? זה בארץ? זה בחול? יש משרות שהן בכלל בתחומים של מכירות וייעוץ ועדיין מחפשים בהם מהנדסים שיבינו מה הם מוכרים – אז התחומים רחבים ביותר וכך גם הבלבול".

  חצבני מסבירה שהתופעה שאנחנו רואים היא תוצאה של שתי מגמות הפוכות בשוק התעשייה: אחת של מומחיות ספציפית – בה נדרשים מומחים שמכירים כל פרט ופרט בתוכנות מסוימות או בתחומים מוגדרים. כך למשל, מעסיקים מצפים היום מבוגרים אקדמאים כבר להבין בתחום מסוים. זה קורה כי ככל שהמורכבות הטכנולוגית גבוהה, כך ישנה דרישה ליותר מומחים טכנולוגיים ספציפיים.  למשל, ההכשרה האקדמית כמהנדס חשמל, לא הופכת אדם למומחה בפיתוח אלגוריתמים מורכבים בעיבוד קול – בשביל לעסוק בזה נדרשת התמחות ספציפית ולעיתים תארים מתקדמים ובעיקר חשיבה אלגוריתמית יוצאת דופן.

ועכשיו מגיע הקטע המבלבל כי המגמה השנייה – הפוכה לראשונה. מדובר במגמה של מולטי דיסיפלינאריות, בה מקצוע אחד יכול להתעסק בכמה וכמה תחומים להם יש נגיעה אליו. היא מתרחשת כי למעסיקים שמחפשים אנשים שימלאו משרות מסוימות פחות משנה איזה סוג הנדסה למדה המתמודדת, אלא שתחזיק יכולת עבודה בריבוי ממשקים וידע והבנה בסיסיים של עולם ההנדסה.

 אז הפער בין עולם העבודה שבחוץ לכותרת של התואר שלכם גדול וצריך לדעת לאן רוצים ללכת. מה אפשר לעשות כדי לא למצוא את עצמנו מאוכזבים בסוף התואר? לבדוק בדיוק את כל האפשרויות הפרושות לפנינו ולהבין מה אנחנו רוצים לעשות באמת כשנהיה גדולים. אחרי שנבין את זה – נוכל להבין איך להגיע לשם ביתר קלות ובלי לבזבז זמן: “חשוב לבצע בחירה מודעת של קריירה, ללמוד, לאסוף מידע על השוק, על חברות, לנתח את העיסוק ולהבין איך בונים קריירה בתחום”, מסבירה חצבני. 

>> מתלבטים היכן ללמוד? היכנסו לייעוץ לימודים חינם תוך 3 שעות