מדי שנה ה-QS (ארגון בינלאומי המדרג אוניברסיטאות, מחקרים ואירועים אקדמיים) מדרג את האוניברסיטאות הטובות בעולם לפי נושא ואזור. המחקר מתבסס על  חוות דעת של אלפי אקדמאים ומעסיקים, ובנוסף גם מספר הפעמים שבוגר של אוניברסיטה כזו או אחרת מצוטט במאמרים אקדמיים.

ברשימת 2016 שמתפרסמת כעת, נבחנו 42 דיסיצפלינות אקדמיות ממגוון חוגים שונים, והחוקרים ניסו לבדוק היכן הכי כדאי ללמוד כאשר מכוונים למקצוע מסוים. אל רשימת האוניברסיטאות הטובות ביותר בעולם הגיעו 16 אוניברסיטאות, חלקן מוכרות יותר וחלקן פחות, כאשר כמה מתוכן מצטיינות אפילו ביותר מתחום לימודים אחד.

אם אתם נחושים ללמוד את המקצוע של חייכם מהמומחים ביותר בעולם, זאת הרשימה בשבילכם. אנחנו רק לא יכולים להבטיח לכם שגם תתקבלו, בכל זאת, לא מקבלים כל אחד לאוניברסיטה הכי טובה שקיימת בתחומה.

לימודי וטרינריה – אוניברסיטת קליפורניה בדיוויס

דיוויס הוא אחד מתוך עשרת הקמפוסים של אוניברסיטת קליפורניה, וממוקם בעיר דייוויס הנמצאת באזור חקלאי ליד העיר סקרמנטו בצפון קרולינה. האוניברסיטה שחגגה 111 שנה, נוסדה במקור כחווה ללימודי חקלאות של אוניברסיטת קליפורניה וזה המקום ללכת אליו אם אתם רוצים להיות הווטרינרים הכי טובים עלי אדמות.

אוניברסיטת קליפורניה - דיוויס (צילום: Shutterstock)
אוניברסיטת קליפורניה בדיוויס. כי אין מוסד חקלאי שמכבד את עצמו בלי קלנועית בצד | צילום: Shutterstock

לימודי פילוסופיה – אוניברסיטת פיטסבורג

אוניברסיטת פיטסבורג בפנסילבניה (המכונה Pitt), מדורגת על ידי ה-QS כמקום הטוב ביותר בעולם ללימודי פילוסופיה. אם אתם רוצים להוביל בתחום או לזכות בתהילת עולם, דעו לכם שהחוג מתדהר בשלושה בוגרים זוכי פרס נובל בתחומים שונים.

אוניברסיטת פיטסבורג (צילום: Shutterstock)
אוניברסיטת פיטסבורג. רק אנחנו שומעים פעמונים ברקע? | צילום: Shutterstock

אמנויות הבמה – בית ספר ג'וליארד

טוב זאת לא הפתעה, בית הספר הוותיק הממוקם בניו-יורק הפך לאייקון בכל הקשור לאמנויות הבמה. הקונסרבטוריון ממוקם במרכז לינקולן ולומדים בו כ-700 תלמידים מוזיקה, מחול ודרמה. בין בוגריו תמצאו שחקנים, רקדנים ומוזיקאים מהמובילים בעולם כמו יצחק פרלמן, רובין ויליאמס, אדם דרייבר, ויולה דייוויס, כריסטין ברנסקי ועוד רבים.

אוניברסיטת ג'וליארד (צילום: Mike Coppola, GettyImages IL)
אוניברסיטת ג'וליארד. איך היינו רוצים גם גלימות כאלו | צילום: Mike Coppola, GettyImages IL

לימודי סיעוד – אוניברסיטת פנסילבניה

האוניברסיטה הנמצאת בפנסילבניה – פילדלפיה, זכתה בדירוג הגבוה ביותר בכל הקשור בלימודי סיעוד. אם אתם רוצים להיות אחים או אחיות, דעו שבבית הספר לסיעוד של אוניברסיטת פנסילבניה לומדים השנה 646 תלמידים חרוצים, שעומדים ככל הנראה להפוך לאחים ולאחיות הטובים ביותר בעולם. אגב, בין בוגרי האוניברסיטה תוכלו למצוא גם את דונלד טרמפ.

אוניברסיטת פנסילבניה (צילום: Shutterstock)
אוניברסיטת פנסילבניה. ללמוד סיעוד מהטובים ביותר | צילום: Shutterstock

לימודי מדעי הסביבה – אוניברסיטת קליפורניה בברקלי

לא מפתיע שאוניברסיטת קליפורניה בברקלי התברגה למיקום גבוה ברשימה. עם זאת, דווקא בגלל המוניטין הגבוה של האוניברסיטה בתחומי המדעים והטכנולוגיה, ככל הנראה לא ציפתם שהיא תתמחה דווקא בתחום הזה. אז אם אתם ירוקים בנשמה ואכפת לכם מה יישאר מהכדור הזה גם בדורות הבאים – זה המקום ללמוד מהטובים ביותר בעולם.

אוניברסיטת ברקלי - קליפורניה (צילום: Shutterstock)
אוניברסיטת קליפורניה בברקלי. אפילו השער ירוק | צילום: Shutterstock

לימודי כרייה (כן, מה שקראתם) - בית הספר למכרות בקולורדו

טוב אז השם של האוניברסיטה, הממוקמת בעיירה גולדן שבקולורדו, די מסגיר במה היא מתמחה. אבל טוב לדעת שהיא לא רק מתיימרת ללמד את מלאכת הכרייה, אלא שהיא גם הטובה ביותר בתחום ברחבי הגלובוס. המנכ"לים של חברות הכרייה המובילות בעולם הם בוגרי האוניברסיטה, כך שאם זאת השאיפה שלכם בחיים – זה המקום בשבילכם.

בית הספר למכרות של קולורדו (צילום: ויקיפדיה)
בית הספר למכרות של קולורדו. הכורים של העתיד | צילום: ויקיפדיה

תואר בחינוך – המכון לחינוך באוניברסיטת קולג' לונדון (המכונה UCL)

גם כאן, שמו הארוך של המוסד האקדמי מעיד על תוכן הלימודים בו, והוא נחשב לטוב בתחומו מכלל בתי הספר לחינוך ברחבי העולם. בבית הספר שנוסד ב-1902, לומדים סטודנטים המתיימרים להפוך לאנשי החינוך המובילים בעולם. זאת כמובן בהנחה שהם מבינים שחינוך זה הרבה מעבר להצטיינות בלימודים.

אוניברסיטת לונדון לחינוך (צילום: ויקיפדיה)
אוניברסיטת לונדון לחינוך UCL | צילום: ויקיפדיה

לימודי הים וכדור הארץ – המכון הטכנולוגי של ציריך

במכון הטכנולוגי הפדרלי השוויצרי בציריך (שמו המלא), מתקיימת תכנית הלימודים הטובה ביותר שקיימת היום עבור סטודנטים המבקשים ללמוד את מדעי הים וכדור הארץ. האוניברסיטה מתגאה ביותר מעשרים פרסי נובל של בוגריה, כשאחד מבוגריה הוא אולי המדען המפורסם ביותר בעולם, הלא הוא אלברט איינשטיין.

ETH ציריך (צילום: Shutterstock)
המכון הטכנולוגי של ציריך - כן, ככה דמיינו שנראת אוניברסיטה בשוויץ. רק חסרה איזו פרה ברקע | צילום: Shutterstock

רפואת שיניים - אוניברסיטת הונג קונג

אין ספק שחיוך עושה פלאים, ואם אתם מהאנשים שחולמים להבטיח לאחרים חיוך מושלם, צחור ומלא שיניים, ועל הדרך גם להרוויח לא מעט כסף בתור רופאי השיניים הכי טובים שיש, אוניברסיטת הונג-קונג היא המקום בשבילכם. ה-QS מדרג אותה כבית הספר הטוב בעולם בתחום רפואת השיניים, כאשר בסך הכל לומדים באוניברסיטה כ-28,000 סטודנטים מתוכם רק כ-350 לומדים רפואת שיניים. אל דאגה, הלימודים באוניברסיטה מתקיימים בשפה האנגלית, אז לא תצטרכו לשבור שיניים.

אוניברסיטת הונג קונג (צילום: Shutterstock)
אוניברסיטת הונג קונג. אל דאגה, הלימודים באנגלית | צילום: Shutterstock

לימודי תקשורת ומדיה - אוניברסיטת דרום קליפורניה

האוניברסיטה אינה קשורה באוניברסיטת קליפורניה שמוזכרת קודם, אבל כדאי שמישהו יבדוק מה יש במדינה הזאת שגורם לכזאת הצטיינות יתרה. האוניברסיטה, המכונה USC, היא אוניברסיטה פרטית בלוס אנג'לס המדורגת במקום הראשון על פני האדמה למעוניינים בתואר בתקשורת ובלימודי מדיה וניו מדיה.

אוניברסיטת דרום קליפורניה (צילום: ויקיפדיה)
אוניברסיטת דרום קליפורניה. ניו מדיה זה כאן | צילום: ויקיפדיה

לימודי אמנות ועיצוב - המכללה המלכותית לאמנות בלונדון

המכללה המכונה RCA (קיצור של The Royal College of Art) ממוקמת בדרום קנינגטון בלונדון ועומדת בראש הטבלה בתחום העיצוב והאמנות. בבית הספר לומדים כ-1,500 סטודנטים בכל שנה ובין בוגריו המוכרים הצייר הבריטי המפורסם דייוויד הוקני והשחקן המנוח אלן ריקמן.

Royal College of art (צילום: Peter Macdiarmid, GettyImages IL)
Royal College of art. בראש הטבלה בתחום העיצוב והאמנות | צילום: Peter Macdiarmid, GettyImages IL

תואר בחקלאות ובייעור – אוניברסיטת ווגנינגן

רק כדי לוודא שתרגמנו נכון את השם, אז דעו שמדובר באוניברסיטת Wageningen, הממוקמת בעיירה ההולנדית בעלת אותו שם מסובך, השוכנת כ-50 ק"מ מאמסטרדם. ייתכן שמעולם לא שמעתם על האוניברסיטה הנושאת את השם המאתגר, אך אם לימודי חקלאות או ייעור קורצים לכם, זה המקום הכי טוב על פני כדור הארץ שמלמד את התחום.

אוניברסיטת ווגנינגן (צילום: אימג'בנק/GettyImages, getty images)
אוניברסיטת ווגנינגן. ככה פותחים שנה בבית ספר לחקלאות | צילום: אימג'בנק/GettyImages, getty images

משולש הצטיינות: ארכיאולוגיה, מתמטיקה והיסטוריה – אוניברסיטת קיימברידג'

ה-QS דירגו את האוניברסיטה הבריטית כטובה בעולם בשלושה מקצועות שונים, כך שאם אתם רוצים ללמוד ארכיאולוגיה, לעשות תואר במתמטיקה או ללמוד היסטוריה מהטובים ביותר, קיימברידג' היא המקום עבורכם. אגב, את ראש הטבלה בלימודי היסטוריה היא חולקת ביחד עם אוקספורד. בין בוגרי האוניברסיטה תמצאו מגוון רחב של אישים מובילים החל מאייזיק ניוטון, הנסיך צ'ארלס, צ'ארלס דרווין וגם יו לורי וסשה ברון כהן.

אוניברסיטת קיימברידג' (צילום: Shutterstock)
אוניברסיטת קיימברידג'.כאן נולד בוראט? | צילום: Shutterstock

מרובע הצטיינות: שפות, גיאוגרפיה, ספרות והיסטוריה – אוניברסיטת אוקספורד

רק דיברנו על אוקספורד בפסקה הקודמת, והנה היא מגיעה ועוקפת בסיבוב את קיימברידג' עם לא פחות מארבעה תחומי הצטיינות. היא אמנם חולקת עם הקולגה מהסעיף הקודם את ההצטיינות בתחום ההיסטוריה (שתיהן קיבלו את אותו הניקוד), אך בנוסף האוניברסיטה הוותיקה בעולם, שגם מדורגת במקום הראשון בבריטניה, מחזיקה בתואר הטובה ביותר בלימוד שפות מודרני (בתוכן לימודי אנגלית), גיאוגרפיה, ספרות והיסטוריה. בוגרי האוניברסיטה הם בין המובילים בממלכה הבריטית (26 ראשי ממשלה) וכן בעולם כולו (ביל קלינטון, למשל).

אוניברסיטת אוקספורד (צילום: Shutterstock)
אוניברסיטת אוקספורד. הכנס כאן בדיחה על הוגוורטס | צילום: Shutterstock

ובמקום הראשון - MIT

המכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס, או בשמו מקוצר שכולם זוכרים MIT, הוא מוסד אקדמי פרטי הממוקם במדינת מסצ'וסטס בעיר קיימברידג', שהגיע למקום הראשון עם 12 מקצועות (!) שבהם הוא מצטיין. אך לצערו הוא אינו לבד בצמרת, אבל על זה נרחיב מיד. אם אתם מאמינים שתוכלו להתקבל לשם, המכון מתמחה בכלכלה, אקונומטריקה, בלשנות, פיזיקה, אסטרופיזיקה, כימיה, מנהל עסקים, משפטים ועוד. בין בוגריו קופי אנאן, באז אולדרין, ישראל אומן (הישראלי חתן פרס נובל) ועוד.

MIT (צילום: Shutterstock)
MIT. במקום הראשון, אך לא לבד | צילום: Shutterstock

גם במקום הראשון – אוניברסיטת הרווארד

טוב נו, זה גם לא מפתיע שהרווארד הגיעה למקום הראשון בתיקו עם MIT. האוניברסיטה הממוקמת גם היא בקיימברידג' מסצ'וסטס כמו שותפתה לתואר, מחזיקה ב-12 הובלות מתוך 42 המקצועות שנבחנו ונמצאה כמקום הכי טוב בעולם ללימודי משפטים, מנהל עסקים, מחקרים פוליטיים, לימודים בינלאומיים ועוד. בין בוגרי המוסד נמנים ביל גייטס, מארק צוקרברג, ברק אובמה, נטלי פורטמן ג'ון פ.קנדי ועוד רבים ומובילים בכלכלה ובתרבות העולמית.

הרווארד (צילום: Shutterstock)
הרווארד. חולקת את המקום הראשון, וגם הזוכה שלנו בתואר האוניברסיטה היפה ביותר | צילום: Shutterstock

מקור