תכף מתנשקים (צילום: Yuri Arcurs, GettyImages IL)
נמצא קשר בין קיום סטוצים ובין בעיות רגשיות בשני המגדרים | צילום: Yuri Arcurs, GettyImages IL

בזמן שבפועל רוב הסטודנטים בקולג' לא מקיימים יחסי מין עם בן או בת זוג קבועים, נדמה לכולנו שחווית הקולג' או האוניברסיטה היא בעיקר מה שלמדנו מהסרטים האמריקאים: כולם קופצים ממיטה אחת לשנייה ומסטוץ לסטוץ. אולם, תופתעו לגלות שמחקר חדש שולל את הדעה הרווחת: הסטוצים האוניברסיטאיים הם יצרו פעמים רבות לחץ והם לא כל כך נפוצים כמו שאתם חושבים.

 רק 11 אחוזים מתוך הגברים במחקר קיימו יחסי מין מזדמנים

המחקר שנקרא "עסק מסוכן" (Risky Business) פורסם ביוני ב"מגזין למחקר סקס". המחקר נוהל על ידי דוקטור מלינה מ. ברסמין מאוניברסיטת קליפורניה, סקרמנטו בארצות הברית ותשאל 3,907 סטודנטים הטרוסקסואליים בין הגילאים 18-25 מ-30 אוניברסיטאות שונות. סטוץ הוגדר במחקר בתור קיום יחסי מין עם סטודנט שהכירו במשך פחות משבוע.

 מחקרים מצאו שגברים נוטים לדווח יותר פי שתיים על סטוצים למרות שרק 11 אחוזים מכלל הגברים שהשתתפו במחקר קיימו יחסי מין עם מישהי שהכירו פחות משבוע. בדרך כלל, דובר על היכרות ארוכה יותר. למרות ההבדל בין המינים בקיום סטוצים, המחקר מצא קשר בין קיום סטוצים ובין בעיות רגשיות בשני המגדרים.

 קיימת סטוץ? עכשיו תכנס ללחץ

"תלמידי קולג' שלאחרונה חוו סטוץ דיווחו על רמות גבוהות יותר של לחצים חברתיים ודיכאון בהשוואה לסטודנטים אחרים שלא קיימו סטוץ", טוענת  ד"ר ברסמין ומציינת ש"על פי המחקר סטוצים העידו על  לחץ פסיכולוגי". אולם, היא גם מסבירה שייתכן שאנשים שהם מלכתחילה בדכאון או חווים לחץ נטו יותר לחפש סקס מזדמן ואלו לא הסטוצים שגרמו לדכאון ולחץ".

 "זה כמו ללכת לג'וגינג עם מישהי, זה סך הכל קטע גופני"

 שאלנו מספר סטודנטים וסטודנטיות ישראליות מה הם חושבים על המחקר. מסתבר שלמרות שהוא נערך על ידי רופאה מוסמכת ועם מספר רב של משתתפים, רובם לא מסכימים איתו.

 אלעד מאוניברסיטת תל אביב מסכים עם תוצאות המחקר באופן חלקי. "כשאנשים לחוצים הם לא מעסיקים את עצמם במחשבות ארוכות טווח. הם מסתכלים רק על מחר בבוקר וסטוצים מקלים על זה. אין מחוייבות אלא רק פירוק זמני של לחצים. כמובן שמי שנמצא במערכת יחסים, זה לא אומר שהוא ייצא לבגוד אבל לרווקים זה נוח. מצד שני, לפעמים הכל נורא רגוע ודווקא זה מה שמעודד, שהכל רגוע. בכלל אם כבר משהו מכניס לחצים זה לא הסטוצים אלא כל מה שמתחיל להיות רציני וכעת דורש התייחסות קצת מעבר, לטוב ולרע. סטוצים יכולים להלחיץ אם אחד הצדדים לא רואה בהם כסטוצים ומצפה ליותר. זה כמו ללכת לג'וגינג עם מישהי, זה סך הכל קטע גופני". לשאלה האם הוא מסכים שסטוצים אינם נפוצים אמר, " זה קיים אבל הישראלים הם לא כמו האמריקאים. מצד שני מי שיחפש סטוצים ימצא, באוניברסיטה יש היצע גדול. בכל זאת רוב האנשים שאני מכיר מחפשים משהו יותר רציני בשלב הזה של החיים".

מתלבטים היכן ללמוד ורוצים ייעוץ חינם? היכנסו

 קארין סיפרה, "לצערי יש המון סטוצים. אולי לא כמו בסרטים, אבל הם מאוד נפוצים. לא פעם ולא פעמיים יצא לי להיתקל בבחור שחיפש רק סטוץ ויש לי אפילו כמה חברות כאלה. המניע לסטוצים האלה נובע, לדעתי, מחוסר בגרות ליחסים אורכים והשקעה נפשית ומחרמנות נטו. סטוצים יכולים לגרום ללחץ רגשי בקטע של תחושות שליליות כמו "מה לא בסדר איתי? למה אני לא רוצה להתחייב אליה\אליו?"

 "אם כבר, סטוצים משחררים לחץ"

לדעת אלונה מאוניברסיטת בן גוריון "סטוצים נפוצים פחות מקשרים אמיתיים, אבל עדיין יש לא מעט. בבן גוריון יש את 'תסמונת בן גוריון' שהיא להכיר מישהו, לצאת איתו כמה זמן שנשאר עד שנגמר החוזה בדירה הישנה, ולעבור לגור ביחד".

 יובל מאוניברסיטת תל אביב אומר ממש לא מסכים עם המחקר. "אני פשוט לא מסכים שיש קשר בין סטוצים ולחץ. לדעתי קיום סטוצים נובע מהעדפה מודעת ומחוסר מוכנות למחויבות. לגבי כמות הסטוצים, אני חושב שזה מאוד תלוי איפה. בת״א לדוגמא סטוצים זה עניין די נפוץ. אני גם לא מסכים שסטוצים עשויים להכניס ללחץ.  אולי זה רלוונטי לחלק מהאנשים, אבל ברוב המקרים, אם כבר סטוצים משחררים לחץ".

מתלבטים היכן ללמוד ורוצים ייעוץ חינם? היכנסו