לימודי המזרח התיכון (מזרחנות), נחשבים היום לאחד מתחומי הלימוד המרתקים והחשובים ביותר. לימודי מזה"ת מקנים לסטודנטים תשתית משמעותית לכל מה שקורה מתחת לפני השטח במדינת ישראל ובאזור כולו, מההיסטוריה העשירה והמרתקת של המזרח התיכון, דרך לימודי ערבית, ועד התמקדות בעשייה פוליטית, ביטחונית ודיפלומטית.

אוניברסיטת אריאל מציעה מסלול לימודים גמיש ומגוון לתואר ראשון בלימודי המזרח התיכון עם פעילויות מעשירות, פרקטיקום מעשי במוסדות פוליטיים וביטחוניים משמעותיים ואפשרות להשתלב בשוק העבודה מיד אחרי סיום התואר ולעבוד במקומות המשפיעים ביותר על חיי היום יום שלנו במזרח התיכון.

פגשנו שני בוגרים של המסלול שסיפרו לנו מה לומדים בתואר, איך הם משלבים את מה שלמדו במסגרת העבודה היום-יומית שלהם, ומה הם ממליצים לסטודנטים טריים וצעירים שמתעניינים בלימודי מזרחנות. 

"הלימודים פתחו בפניי הרבה דלתות במגוון תחומים"

ליאל עשת עובדת היום כמנהלת פרויקטים בארגון ידידי צה"ל: "התחלתי לעבוד בארגון קצת אחרי סיום הלימודים באוניברסיטת אריאל. אני אחראית על תרומות הקשורות לרווחה כללית של חיילים ויחידות בצה"ל. התפקיד שלי הוא להיות הקשר בין תורמים מארה"ב, לבין האוגדות והגדודים, לנתב את הכסף שמגיע מהתרומות למען רווחת החיילים. אין דבר יותר מספק מזה. כיף לראות את התוצר ואיך העבודה שלי עוזרת לחיילים".

"חיפשתי עניין בלימודים ואני מאוד אוהבת היסטוריה. תחום המזרח התיכון מאוד מדבר אלי והמחלקה ללימודי מזה"ת באריאל מעולה. היה לי ממש כיף בתואר, למדתי המון על ההיסטוריה של האזור, מי שלט כאן בעבר ומה קרה פה במהלך התקופות השונות. במקביל למדתי המון על התרבות האיסלאמית. השילוב בין לימודי המזרח התיכון למדעי המדינה פותח הרבה דלתות: מתחום הביטחון, דרך פוליטיקה ועד עולם הדיפלומטיה, שמשך אותי יותר והחלטתי להתמקד בו".

את ההתמחות שלה במהלך התואר עשתה ליאל כחלק ממשלחת ישראל לאו"ם. "בזכות הקורונה נפתחה בפני האפשרות לעשות פרקטיקום במשלחת ישראל לארגוני האו"ם ברומא. כל הדיונים נערכו בזום וכך הצלחתי להיות חלק בזה. זכיתי לכתוב נאומים עבור שגרירת ישראל, לראות איך דברים מתנהלים מאחורי הקלעים ולהיות שותפה לפרויקטים גדולים".

"אני מאמינה שלא משנה מה אתם הולכים ללמוד, תעשו את זה כי אתם רוצה לעשות את זה ולא כברירת מחדל. צעירים שאוהבים היסטוריה, פוליטיקה ורוצים להכיר טוב יותר את כל מה שקורה מתחת לפני השטח במדינה שלנו - זה המקום. בלימודי המזה"ת באוניברסיטת אריאל,  אפשר לקבל קשת של מידע מכל הקצוות וכלים לפתח את החשיבה הביקורתית. המרצים במחלקה ברמה גבוהה מאוד, יש תמיכה מלאה בסטודנטים וחשיבה רחבה".

"צריכים להפעיל את השכל כבר מהיום הראשון של התואר"

סרן מ' הוא ראש מדור במודיעין שדה באגף המודיעין בצה"ל, אשר מתמחה באנליזה מודיעינית. למסלול הלימודים באוניברסיטת אריאל, הוא נרשם כאשר עבד כמאבטח וליווה פועלים פלסטינים. "היו 7 מהם ואחד ממני. באותו רגע גיליתי שאני הולך ללמוד ערבית כי הם לא דיברו עברית. באותו זמן ידעתי כבר שאני רוצה להיכנס לעולמות המזרחנות ולהתפתח, אך לא ידעתי לאיפה אגיע משם. לא ציפיתי שאחזור לצה"ל ואעבוד במודיעין".

"בלימודי המזה"ת באריאל, לומדים אודות המדינות באזור וההיסטוריה שלהם. בנוסף, ישנו דגש רב על  מדע המדינה וכך בעצם מבינים בסופו של דבר את המניעים הפוליטיים ומה קורה מאחורי הקלעים. מבחינת עבודה, צריכים להפעיל את השכל מהיום הראשון של התואר. עם עבודה קשה ונטוורקינג מוצלח,  אפשר להגיע לארגוני הסברה, שגרירויות או חברות אזרחיות שמתעסקות בעסקים עם מדינות ערב".

את ההתמחות בתואר עשה מ' במשכן הכנסת אצל הסגן לשעבר ד"ר מייקל אורן: "זה היה מאוד מלמד ומאוד כיף. אני ממליץ לכולם להתמחות בכנסת. אם אתם מספיק טובים, ייתנו לכם לכתוב הצעות חוק ולהשפיע באמת". בזכות הלימודים והקשרים שיצר מ' עם סטודנטים אחרים, הוא הצליח למצוא משרת סטודנט בחטיבת המחקר של אמ"ן, תפקיד שבסופו של דבר סלל את דרכו לגיוס מחדש ולשירות קבע כקצין.

מ' מיישם עד היום את מה שלמד במסלול הלימודים באוניברסיטת אריאל: "אני עושה מחקר כל היום. כל מה שלמדתי בתואר מיושם כאן. הדבר המרכזי שלקחתי איתי מהלימודים הוא החניכה שקיבלתי מהמרצים ואני מיישם על החיילים. אני ממליץ לסטודנטים שניגשים לתואר להבין שכבר מהיום הראשון, הם צריכים להשקיע גם בלימודים וגם בפיתוח המקצוע. המשרות הטובות לא יחכו לכם אחרי התואר, תצטרכו להשקיע ולעבוד קשה כדי להגיע אליהן".

איך נרשמים ללימודי המזה"ת?

היום הפתוח של אוניברסיטת אריאל ייערך ביום רביעי, 7/9 החל מהשעה 15:00. כל מי שמתעניין במסלול ללימודי המזרח התיכון או כל מסלול לימודים אחר מוזמן להגיע לייעוץ לימודים וסיור בקמפוס, לקבל את כל המידע הנחוץ לצורך הרשמה ללימודים וליהנות מהופעה חיה של להקת FULL TRUNK שתיערך במתחם האוניברסיטה בשעה 20:00.
להרשמה ליום הפתוח
לחצו כאן >>
למידע נוסף אודות לימודי המזרח התיכון לחצו כאן >>