אין תמונה
איך לירון תמיר תצליח לסגור את החודש?
עד כמה קשים חייו של סטודנט לעיצוב? סטודנטית תיעדה את סך ההוצאות החודשיות שלה וחושפת את המספרים מאחורי סך ההוצאות הסטודנטיאליות. לירון תמיר (24), סטודנטית לתקשורת חזותית במכללה הטכנולוגית בחולון מצאה דרך יצירתית להביע את הקושי הכלכלי שלה לסגור את החודש וגם הצליחה להרשים את המרצה בקורס טיפוגרפיה.

 תמיר עקבה אחר כל ההוצאות החודשיות שלה ושמרה את הקבלות של סך הקניות שביצעה, "המשימה הייתה לתעד כל פעולה שאנחנו עושים במשך חודש וישר חשבתי על הרעיון של לעקוב אחר ההוצאות החודשיות שלי כי זה נושא שמטריד את כולנו", היא מספרת ל-mako. סטודנטים אחרים לעומת זאת תיעדו פעולות יומיומיות אחרות כמו לקיחת גלולות או נסיעה באוטובוס.

>>מתלבטים היכן ללמוד עיצוב? היכנסו לייעוץ חינם

תמיר בחרה לתעד את הנושא שמעסיק כל סטודנט בישראל ותיארה בסרטון את סך הרכישות שלה באמצעות הקבלות שאספה. היא גילתה שההוצאות החודשיות שלה מסתכמות ב-5883.83 שקלים, מתוכם 2611.93 שקלים על הוצאות לימודיות , "סטודנטים לעיצוב בארץ מוציאים המון כסף על חומרי הגלם ללימודים", היא מסבירה, "לפעמים סטודנט יבחר לא להשתמש בחומרים יקרים כדי לחסוך בכסף", היא מספרת. בסרטון אכן מוזכר ג'וגל, שמעון זנדהאוז, מעצב גרפי ומרצה במכללה כאחד "שגוזל" כסף רב מתמיר מדי חודש.

"בהתחלה הסטודנטים נדהמו לשמוע על הסכום שאני מוציאה בחודש, אך שהבינו שזה כולל את השכר דירה ושכר הלימוד החודשי, הכלל התברר להם", היא מוסיפה. תמיר מספרת שנדהמה לגלות שההוצאות החודשיות שלה מגיעות כמעט ל-6000 שקלים אך מספרת שאין לה זמן פנוי לעבוד, "אנחנו לומדים חמישה ימים בשבוע ולכן לפעמים אני עובדת בעבודות שקשורות למכללה".

לפי ההוצאות החודשיות, נראה כתמיר לא סטודנטית בזבזנית כלל אלא אולי דווקא יוקא המחייה הוא זה שמקשה על סטודנטים רבים בחיי היומיום, 2764 שקלים הוציאה תמיר על מחייה הכוללים את שכר הדירה, אוכל וחשבונות ו507 שקלים בלבד על מותרות. "הופתעתי מההוצאות החודשיות הרבות על הלימודים", היא אומרת ומודה שאין לה מתי לבזבז כסף על יציאות ובילויים "לשופינג בכלל אין לי זמן וגם קניות אני בקושי עושה, אמא שלי שולחת לי אוכל לדירה", היא מדגישה

ואיך המרצה הגיבה לאחר צפייה בסרטון היצירתי? "היא אמרה שהיא אוהבת את הצבירה המאסיבית של הקבלות וזה אכן מתאר מצב של עומס". עם הוצאות חודשיות כל כך גבוהות איך מצליחים הסטודנטים לסגור את החודש? "אני לא חושבת שקיימים סטודנטים לעיצוב שלא נתמכים כלכלית ע"י ההורים", היא מסכמת. 

סטודנטית בבצלאל: "כדי לחסוך חייבים למצוא אלטרנטיבות"

סכומי הכסף הגבוהים שמוצאים סטודנטים על חומרי לימוד ועניינים שקשורים לאקדמיה בא לידי ביטוי אצל סטודנטים לעיצוב. פ' סטודנט לעיצוב פנים במכללה למנהל מספר כי מלבד התשלום עבור שנת לימוד שמגיע ל36,000 שקלים בשנה עליו לשלם עבור הוצאות לימודיות שוטפות: זה מתחיל בנייר בגדלים שונים וממשיך לסוגי עפרונות, הדפסות לייזר ועוד", הוא מספר. לדבריו, למרות שמדובר במכללה היא אינה מספקת חומרים וציוד לימודי לסטודנטים, "הייתי מצפה לאור הסכום שאני משלם לקבל תיק המכיל את החומרים הבסיסיים", הוא אומר.

מאיה, סטודנטית לעיצוב גרפי בבצלאל מוסיפה, "מי שלומד את מקצועות העיצוב בכל המוסדות בארץ, חייב להיות מבוסס כלכלית, וזה חבל כך רק שכבה מסויימת יכולה ללמוד את המקצועות הללו". מאיה עבדה במשרת סטודנט בנתב"ג אך נאלצה להתפטר לאחר שראתה שזה פוגע לה בלימודים, "אי אפשר לשלב עבודה אינטנסיבית, מדובר בלימודים מעשיים שדורשים השקעה יומיומית ומחשבה רבה". היא מדגישה שאכן מדובר בעסק לא זול, "עכשיו בתקופת המבחנים יש לי הגשות שיכולות להגיע לסכומים של 1000 שקלים בחודש, זו גישה שחייבת להשתנות אבל בנתיים, "סטודנט לעיצוב מוציא מאות שקלים מכיסו". נראה כי בכל מקצועות העיצוב ישנן הוצאות כספיות גבוהות, "מי שלומד במחלקת עיצוב תעשייתי מוציא כסף על בדים וחומרים ומי שלומד עיצוב גרפי חייב מחשב נייד טוב יותר, זה מסתכם בסכומים דומים", היא מעריכה.

 מ', סטודנטית לאדריכלות בבצלאל חולקת על דבריה של מאיה, "60%-70% מהסטודנטים לאריכיטקטורה עובדים". לטענתה לא מדובר רק באוכלוסיה אמידה שמגיעה ללמוד את המקצוע, "היום עם שכר הדירה הגבוה בירושלים ועלויות החומרים כל סטודנט חייב לשלב עבודה". ומה עושים סטודנטים שלא רוצים להוציא סכומים מופרזים על חומרי גלם? "בשנה שעברה בהגשת פרוייקט הגמר החלטתי לא לקנות עץ והלכתי לחפש עץ באתרי בנייה ואחר כך הייתי צריכה גם לעבד ולשייף אותו", היא מספרת. אך גם במהלך הסמסטר מדובר בהוצאות כספיות יומיומיות, "השבוע אנחנו צריכים להגיש פרוייקט מחבילת דפים שלמה וחבר לכתה החליט לחסוך בעלויות ולקחת ספרי פסיכומטרי ישנים והשתמש בדפים", היא מספרת. "אלו לימודים יקרים, ומי שרוצה לחסוך כסף חייב למצוא אלטרנטיבות ולהיות מקורי ויצירתי מאוד", היא מדגישה.

 >>מתלבטים היכן ללמוד עיצוב? היכנסו לייעוץ חינם

>> איך זה להיות סטודנטית בגיל 39?