אות "מרצה מעורר השראה" המוענק זו השנה השנייה מטעם התאחדות הסטודנטים הארצית, נועד להביע את הערכתם והוקרתם של סטודנטים וסטודנטיות לאנשי ונשות הסגל מכלל המוסדות להשכלה גבוהה, אשר הותירו את חותמם על מסלול חייהם.

"בשנים האחרונות אנו פועלים בדרכים מגוונות בכדי להילחם בתופעת המרצה המשעמם והמונוטוני העומד מול אולם גדול וריק מתלמידים", אומר רם שפע יו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית, "לצד דחיפה משמעותית של תכנית לקידום איכות ההוראה במועצה להשכלה גבוהה, יזמנו את פרויקט 'מרצה מעורר השראה', בכדי להביע את הערכתנו לאותם אנשי סגל שעושים מעל ומעבר ומבינים שחינוך והוראה הם נדבך משמעותי בתפקידם כאנשי אקדמיה. במציאות בה המערכת האקדמית נוטה לתקצב ולעודד מחקר על פני הוראה, חשוב היה לנו להרים את הכפפה ולהוקיר מרצים ומרצות שמשקיעים את מרצם בדור העתיד - הסטודנטים".

התחרות נולדה בהשראת מיזם Teaching HERO שייסדה ד"ר טרי מגוויר, מנכ"לית הפורום הלאומי להוראה ולמידה באירלנד. נציגי התאחדות הסטודנטים הארצית למדו את המתודה וייבאו אותה ארצה זו השנה השנייה - בשנה שעברה פרסמנו בפרויקט מיוחד ב-mako את 57 המרצים שדורגו במקומות הראשונים בתחרות.

השנה למעלה מ- 3,500 סטודנטים השתתפו בפרויקט ובחרו את המרצים, באמצעות סקר מקוון. מטרת התחרות הייתה כפולה למעשה - הענקת ההזדמנות לסטודנטים להשמיע את קולם ולהוקיר את המרצים הנתפסים בעיניהם כערכיים ומקצועיים ביותר. וכן, קיום שיח פורה בנושא איכות וחשיבות ההוראה של מרצים באקדמיה והשפעתם על עיצוב דור העתיד של ישראל.

ואלו המרצים הנבחרים:

ד"ר ליאור הרמן

מרצה במחלקה ליחסים בינלאומיים באוניברסיטה העברית בירושלים. תחומי המחקר שלו מתמקדים במסחר בינלאומי, כלכלה פוליטית בינלאומית, לימודי אירופה ועוד. ד"ר הרמן בעל שני תארים ראשונים בתכנית כלכלה, פילוסופיה ומדעי המדינה באוניברסיטה העברית, ובעל תואר דוקטור מאוניברסיטת London School of Economics.

דבר הסטודנטים: "ד"ר ליאור הרמן הוכיח עצמו כבעל יכולות הוראה יוצאות מהכלל, אך חשוב מכך- כאיש חינוך בכל רמ"ח איבריו. היותו איש חינוך מתבטאת בעידוד שלו לחשיבה ביקורתית, לשאילת שאלות ולאתגריים שכליים. הוא הקפיד להתחיל כל שיעור בדיון על אירועים אקטואליים שהתרחשו וקישר אותם לחומר השיעור הנוכחי, כדי להנגיש את החומר הקשה ולהפוך אותו למובן ולמעניין יותר. גם לאחר סיום הקורס סטודנטים רבים מתייעצים עם ליאור, שמקפיד על מדיניות דלת פתוחה, ונעזרים בו לקבלת החלטות אקדמאיות".

מרצה מעורר השראה – 2018 (צילום: נווה נויפלד, התאחדות הסטודנטים הארצית)
ד"ר ליאור הרמן | צילום: נווה נויפלד, התאחדות הסטודנטים הארצית

ד"ר גרשון גוטובניק

בן 46, מרצה לשעבר במחלקה למשפטים באוניברסיטת תל-אביב. שימש כעוזר משפטי של נשיא בית המשפט העליון אהרן ברק בין השנים 2004-2001, בעל תואר דוקטור מאוניברסיטת תל-אביב.

דבר הסטודנטים: "גרשון השפיע עליי מאד, בעיקר בגיבוש החשיבה הביקורתית שלי. בצורה נעימה, מכבדת וייחודית הסביר מגוון דעות, וכך רכשתי כלים לגיבוש דעות משלי".

"גרשון הגיע לכל שיעור מחויך וגרם לשיעורים להראות כמו הופעה מהנה ומעניינת. תמיד היה אדיב ולעתים אף נשאר כשעה ושעתיים רק למען התלמידים. השיעורים איתו מרתקים ואין ספק שבלעדיו לא הייתי מתעניינת במשפט החוקתי כפי שקרה. אין ספק שמגיע לו תואר מרצה מעורר השראה, על כל מה שהוא עשה בשבילנו".

מרצה מעורר השראה – 2018 (צילום: נווה נויפלד, התאחדות הסטודנטים הארצית)
ד"ר גרשון גוטובניק | צילום: נווה נויפלד, התאחדות הסטודנטים הארצית

פרופ' בועז גנור

בעל תואר דוקטור מהאוניברסיטה העברית בירושלים. מנכ"ל ומייסד המכון למדיניות נגד טרור (ICT) ודיקן בית ספר לאודר לממשל, דיפלומטיה ואסטרטגיה במרכז הבינתחומי הרצליה. בנוסף להיותו מייסד הקהילה האקדמית הבינלאומית להתמודדות עם טרור, פרופ' גנור שימש בעברו יועץ ללוחמה בטרור במשרד רה"מ, במשרד הביטחון ובמועצה לביטחון לאומי וכחבר בוועדה המייעצת הבינלאומית עבור משטרת ניו יורק.

דבר הסטודנטים: "פרופסור גנור הוא לא סתם עוד מרצה, הוא מאמין בסטודנטים, תמיד דוחף למצוינות, אך לפני הכל דוחף לעשיה חברתית ולהתקדמות תוך כדי מתן תשומת לב לדרך ארץ. זה לא מובן מאליו שאדם כמוהו, שמייעץ למנהיגי עולם בתחום הטרור והלוט"ר, עומד מול כל סטודנט וסטודנט תוך שהוא נותן את ההרגשה שכל משפט שנאמר הוא חשוב ומלא חכמה. עבורי הוא אדם מעורר השראה ואני מאחלת לעצמי שאוכל לזכות וללמוד מהתכונות הנדירות שלו ולהעבירם הלאה לילדי".

מרצה מעורר השראה – 2018 (צילום: נווה נויפלד, התאחדות הסטודנטים הארצית)
פרופ' בועז גנור | צילום: נווה נויפלד, התאחדות הסטודנטים הארצית

ד"ר עליזה מלק

מרצה בפקולטה למתמטיקה ובפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה בטכניון ובמכללת גורדון. יועצת הוראה לסגל במרכז לקידום הלמידה וההוראה ואחראית על הכשרת מתרגלים בטכניון. ילידת ארגנטינה, השלימה תואר ראשון במדעי המחשב באוניברסיטת חיפה, תואר שני בפקולטה למתמטיקה בטכניון ותואר שלישי בפקולטה למדע וטכנולוגיה בטכניון. ד"ר מלק נחשבת למובילה בתחום ההוראה באקדמיה בכלל ובתחום החדשנות בהוראה בפרט. סרטוני הלימוד שלה באלגברה זכו למאות אלפי צפיות של סטודנטים. היא זכתה בפרס צילג למצוינות בהוראה מהטכניון, ע"ש פרופ' דוד צילג ז"ל.

דבר הסטודנטים: "ד"ר מלק היא המרצה הכי מוכשרת שנתקלתי בה בתואר. היא גאון הוראה של ממש, אי של טוהרה ודאגה לסטודנט. בכל הרצאה ותרגול עליזה הקפידה לדאוג לכך שאף סטודנט לא נשאר מאחור. הכריזמה הסוחפת הצליחה ליצור תחושה בכיתה של אחדות ושל כיף. עליזה נהגה לבצע עשרות שעות נוספות כדי לעזור לחלשים, כמה שיבקשו וכמה שירצו".

מרצה מעורר השראה – 2018 (צילום: נווה נויפלד, התאחדות הסטודנטים הארצית)
ד"ר עליזה מלק | צילום: נווה נויפלד, התאחדות הסטודנטים הארצית

ד"ר צוריאל ראשי

מלמד במחלקה לתקשורת באוניברסיטת בר אילן. השלים את לימודי הפוסט-דוקטורט שלו באוניברסיטת תל-אביב, בהנחיית פרופ' אסא כשר. הוא בעל תואר ד"ר לפילוסופיה מטעם אוניברסיטת בר-אילן. מחקריו מתמקדים באתיקה עיתונאית ותקשורת חרדית.

דבר הסטודנטים: "הקורסים של ד"ר ראשי הם מסוג הקורסים שתמיד מלאים כשבאים להירשם אליהם. הוא דואג תמיד לשלב אותנו, לשאול שאלות, לשמוע את דעתנו, להתדיין. בקורסים שלו אין צורך בנוכחות חובה - פשוט כולם רוצים להגיע כי הם מקבלים ערך מוסף. ד"ר ראשי מייצג את מה שהאקדמיה צריכה להיות - שהקורסים הנלמדים בה לא רק מקנים ידע אלא ממש מעצבים את החשיבה ומעודדים לעשיה".

מרצה מעורר השראה – 2018 (צילום: נווה נויפלד)
ד"ר צוריאל ראשי | צילום: נווה נויפלד

גב' רוני עזגד

מרצה במחלקה לתקשורת חזותית במכללת שנקר. עזגד, בת 32, מביימת, עורכת ומעצבת, שותפה יוצרת של להקת המחול בת שבע

דבר הסטודנטים: "רוני תמיד הגיעה לשיעורים עם כמות אנרגיות חיוביות שאי אפשר לתאר. בכל שיעור חשפה אותנו לתוכן עדכני ומעניין תוך שהיא דורשת מאיתנו את המיטב. ההערות שלה תמיד היו חדות ומדויקות. גם ברגעי הלחץ רוני ידעה להרגיע ולהראות כי היא מאמינה בנו ועברה על כל הנדרש ביחד איתנו בשביל שנוכל להגיע לפרויקטים איכותיים. מעבר לכך שרוני מרצה מעולה עם יחסי אנוש מדהימים, היא גם מעצבת מעוררת השראה".

מרצה מעורר השראה – 2018 (צילום: נווה נויפלד, התאחדות הסטודנטים הארצית)
גב' רוני עזגד | צילום: נווה נויפלד, התאחדות הסטודנטים הארצית

ד"ר עמרי הרצוג

ד"ר עמרי הרצוג הוא חוקר תרבות וראש המחלקה לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר. מחקריו עוסקים בין השאר בספרות ישראלית, בז'אנר האימה, בדימויי גוף ובתרבות הסלבריטאים. במקביל לפעילותו האקדמית הוא מבקר ספרות בעיתון "הארץ" וכן כותב על טלוויזיה, מחול, אמנות וקולנוע בבמות שונות. ד"ר הרצוג שותף לקידום ולמימוש יוזמות תרבות ואמנות באזור הנגב, יחד עם סטודנטים ובוגרים של המחלקה לתרבות בספיר.

דבר הסטודנטים: "תמיד אהבתי לשבת בקורסים שלו ולהקשיב בשקיקה לכל פניני החכמה שיוצאות לו מפה. הוא גרם לי לחשוב מחוץ לקופסא, ולהפנים שאני מסוגלת תמיד ליותר. אני מודה לעמרי הרצוג על כך שהעמיק לי את אופן המחשבה, שגרם לי להסתכל ולבחון כל פרט ופרט בצורה מעניינת ומסקרנת".

מרצה מעורר השראה – 2018 (צילום: נווה נויפלד, התאחדות הסטודנטים הארצית)
ד"ר עמרי הרצוג | צילום: נווה נויפלד, התאחדות הסטודנטים הארצית

ד"ר ענת רימון אור

חברת סגל במחלקה לחינוך, אמנות ופילוסופיה, במדרשה - הפקולטה לאמנויות במכללה האקדמית בית ברל. בנוסף, היא מנהלת, מנחה וכותבת במסגרת מכון אור. במקביל מלמדת קורסים בסוציולוגיה של החינוך.

דבר הסטודנטים: "ד"ר ענת רימון אור האירה באור אחר את המושג "ידע"; היא שופעת בידע בלתי נגמר בכל הקשור לפילוסופיה, לסוציולוגיה ולפסיכולוגיה. נושאים שעל פניו היו מבחינתי בלתי ניתנים ללימוד ולהבנה, הפכו בזכותה לשוקקים וצבעוניים, והרצון לשמוע ממנה עוד ועוד רק גדל".

מרצה מעורר השראה – 2018 (צילום: נווה נויפלד, התאחדות הסטודנטים הארצית)
ד"ר ענת רימון אור | צילום: נווה נויפלד, התאחדות הסטודנטים הארצית

ד"ר דן בוכניק

מרצה למדעי המחשב במרכז האקדמי לב ובאוניברסיטת בר-אילן. בעל תואר דוקטור מאוניברסיטת Pacific Southern בארה"ב. מתמחה באבטחת מידע, טכנולוגיות ומערכות מידע. בעבר היה מנכ"ל הישיבה התיכונית-מדרשית 'נעם' וסמנכ"ל מדע וטכנולוגיה ברשת אמי"ת.

דבר הסטודנטים: "ד"ר בוכניק לימד אותי את הקורס הראשון שלי במכון לב והצליח לגרום לי להאמין שהוא באמת רוצה בהצלחתי מכל הלב. הוא העביר את החומר בצורה מרשימה להפליא והתייחס באופן מעורר השראה לכל אחד ואחד מאיתנו".

מרצה מעורר השראה – 2018 (צילום: נווה נויפלד, התאחדות הסטודנטים הארצית)
ד"ר דן בוכניק | צילום: נווה נויפלד, התאחדות הסטודנטים הארצית

גב' אביטל ספיבק

מרצה בחוג לאזרחות במכללת אורנים. עוסקת בפילוסופיה פוליטית, פדגוגיה ביקורתית וחינוך לשלום. ספיבק היא מרצה המעורבת בחיים הציבוריים בישראל והמשיכה ללמד שנים רבות אזרחות בבית ספר תיכון במקביל. מעורבת שנים רבות בדיון הציבורי הלוהט על אופי לימודי המקצוע ועל תכני הלימוד בספרים ובבחינת הבגרות באזרחות.

 דבר הסטודנטים: "אביטל היא מרצה שגורמת לך לחשוב על החיים בצורה אחרת. הקורס מתנהל תוך דיונים אינסופיים ומעמיקים, שיח שיתופי ודיאלוג ומותר אותך עם המון מחשבות אחרי השיעור. הקורס שהיא מלמדת כבר אומר עליה לא מעט - חינוך לשלום. אביטל לימדה אותנו להסתכל על החיים בהם אנחנו חיים במשקפיים ביקורתיים ולפני שלמדנו לנתח את עצמנו - ניתחנו סכסוכים רבים שהתנהלו בעולם. אביטל ידעה להנחות דיונים טעונים בכיתה ולהביא טקסטים שמראים את כל הגוונים. היא לימדה אותנו לשבור את הבועה בה חיינו וללמוד גם על מה ש"נעלם" מהמציאות. אביטל נתנה לי תקווה וגרמה לי להאמין בשלום!".

מרצה מעורר השראה – 2018 (צילום: נווה נויפלד, התאחדות הסטודנטים הארצית)
גב' אביטל ספיבק | צילום: נווה נויפלד, התאחדות הסטודנטים הארצית

ד"ר סמיר כתאני

ראש החוג לשפה הערבית ומרצה בכיר במכללת אלקסמי. בנוסף, מנהל את המכינה הקדם אקדמאית וחבר ועדת המינויים באקדמית אלקאסמי. בעל תואר ראשון ותואר שני מהאוניברסיטה העברית בירושלים, בעל תואר שלישי מאוניברסיטת ת"א. תחומי המחקר וההוראה שלו מתמקדים בתרבות ערבית של ימי הביניים, ספרות ערבית קלאסית ותחביר ערבי. פרסם יותר מ- 15 ספרים, וכ-15 מאמרים בכתבי עת מקומיים ובין לאומיים.

דבר הסטודנטים: "לכל מרצה יש שיטה שונה, ולד"ר סמיר יש שיטת לימוד ממש מיוחדת אשר עוזרת לנו לזכור את החומר ולהבין אותו. הוא משתמש בדוגמאות מהמציאות מה שעוזר לנו להבין את החומר יותר טוב. ד"ר סמיר מראה לנו שעדיין יש מרצים טובים. הוא מתייחס אלינו בצורה טובה,  אני מעריכה אותו והפרס מגיע לו מאוד".

מרצה מעורר השראה – 2018 (צילום: נווה נויפלד, התאחדות הסטודנטים הארצית)
ד"ר סמיר כתאני | צילום: נווה נויפלד, התאחדות הסטודנטים הארצית

ד"ר שפר שחר

פסיכולוג קליני ומרצה במסלול האקדמי המכללה למנהל בבית הספר לפסיכולוגיה. תחומי המחקר שלו עוסקים בהפרעות פסיכיאטריות פסיכולוגיות ונוירולוגיות, מוח, והתמכרויות.

דבר הסטודנטים: "ד״ר שחר שפר, מרצה מעורר השראה הראוי להערכה רבה. מדובר במרצה שבכל הרצאה מחדש מצליח לסחוף את כל הסטודנטים אחריו ולהשאיר את כולם מרוכזים במשך שלוש שעות ברציפות. הוא תמיד זמין לכל שאלה בכל שעה (אפילו באמצע הלילה ובסופי שבוע), מדבר עם הסטודנטים בגובה העיניים ותמיד נכון לתמוך ולעודד. הנתינה והאהבה האין סופית שהוא מפגין כלפי הסטודנטים, היא ללא ספק דבר שלא ניתן לתאר במילים. אין לי ספק בכך שהוא מהווה מודל לחיקוי עבור כל הסטודנטים שאותם הוא מלמד".

טקס הענקת האות יתקיים ביום ראשון ה-25.03.18, במסגרת "כנס הצעירים" של מפעל הפיס והתאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית, שייערך במוזיאון תל-אביב.