סטינג היה מורה בבית ספר תיכון בוויילס לפני שהתפרסם, סילבסטר סטאלון היה מורה לספורט בעבר הרחוק ואפילו נשיא ארצות הברית ברק אובמה, היה מורה בתחילת דרכו. לא מעט מפורסמים, מכל התחומים, התחילו את הקריירה שלהם עם קפה דלוח בחדר המורים, ומשפטים כמו "הצלצול הוא בשבילי", אבל כמה עושים את הדרך בכיוון ההפוך? מסתבר שלא מעט. בשנים האחרונות שחקנים, מוזיקאים, סופרים ופוליטיקאים מככבים בסילבוסים של האוניברסיטאות ומלמדים קורסים פופולאריים במחלקות השונות, בחו"ל וגם בארץ. אפילו אופרה ווינפרי העבירה קורס אקדמי בנושא מנהיגות, אי שם ב-1999. היינו נותנים הכל כדי להחזיר את הגלגל לאחור ולשלוח לאופרה מייל מתחנן שתאשר לנו דחייה בעבודה סמינריונית, אבל מאחר שאי אפשר – נסתפק בלבדוק אצל מי אנחנו יכולים ללמוד היום.

בחוגי התקשורת והקולנוע למיניהם תוכלו לפגוש מרצים שכולם מכירים: גל גבאי ולינוי בר גפן מלמדות בבית הספר לתקשורת של המכללה למנהל, רן שריג, תסריטאי, מגיש וכוכב מחוברים לנצח – מלמד כתיבה קומית בבית הספר לקולנוע וטלוויזיה במכללת ספיר. בחוג לקולנוע באוניברסיטת תל אביב תוכלו לפגוש בימאים כמו דובר קוסאשווילי ושבי גביזון ואפילו את השחקן מנשה נוי שמעביר סדנת משחק ליוצרים. שם מפתיע נוסף ברשימה הוא קותי סבג, זוכה העונה הרביעית של האח הגדול ומנחה, שמעביר שיעור בקורס "לליהוק ותחקיר תכניות בידור וריאליטי" בבית הספר למקצועות הטלוויזיה make, לצד שמות מוכרים ומרצים מנוסים מתחום התקשורת. 

אופרה ווינפרי (צילום: חדשות 2)
עכשיו באים? פספסתם שיעור חשוב במנהיגות | צילום: חדשות 2

קותי סבג (צילום: צ'ינו פפראצי)
אפילו קותי סבאג מוצא זמן להעביר קורסים למקצועות הטלויזיה | צילום: צ'ינו פפראצי

עוד בלימודים וקריירה:

גם בחו"ל בתי הספר לקולנוע ולתקשורת מפוצצים במפורסמים בקנה מידה רציני ביותר - ג'יימס פרנקו (שבעצמו לומד פילוסופיה ועושה דוקטורט בימים אלו), מלמד קולנוע ב-NYU ובמוסדות נוספים, קווין ספייסי מלמד תיאטרון באוקספורד, אלק בולדווין לימד תיאטרון בסאות'האמפטון והבמאי ספייק לי מלמד עיצוב אומנותי לקולנוע באוניברסיטת ניו יורק. אפילו ג'ון קליז מחבורת מונטי פייתון התחיל ללמד לפני כמה שנים באוניברסיטת קורנל, התאהב במקצוע ומלמד שם מאז כמרצה אורח במגוון תחומים (לו עצמו, אגב, יש תואר שני במשפטים. אמא שלו ביקשה שנכניס את זה לכתבה).

אבל לא מדובר רק בשחקנים ואנשי תקשורת שמחפשים במה נוספת לככב עליה, גם סופרים, פוליטיקאים ואפילו שופטים יכולים להיות המורים שלכם. כמו מי? כל מי שלמד משפטים באוניברסיטת תל אביב יכול לספר לכם על הקורס המאוד מוערך בנושא חופש הביטוי שמעבירה אילנה דיין, שמעבר לעבודתה כעיתונאית היא גם דוקטור למשפטים.

אילנה דיין עונה על על השאלות הקשות (צילום: מתוך עובדה, שידורי קשת)
דוקטור למשפטים. עובדה. | צילום: מתוך עובדה, שידורי קשת

גם נשיא בית המשפט העליון בדימוס, אשר גרוניס, מלמד משפטים במכללה למנהל, כי מי יכול להעביר יותר טוב ממנו שיעורים על מהו הליך שיפוטי ראוי? גם נשיאת בית המשפט העליון לשעבר, דורית בייניש, מלמדת משפטים ובשנים האחרונות אף העבירה סמינר בנושא ב-NYU שבארצות הברית.

ואם אנחנו כבר בארצות הברית - אוניברסיטת ייל המפורסמת מעסיקה בשנים האחרונות אחד, טוני בלייר, שהיה ראש ממשלת אנגליה ומעביר סמינרים על גלובליזציה ואמונה. גם ג'ס ונטורה, שהיה מתאגרף והפך למושל מינסוטה, יכול ככל הנראה ללמד אותנו דבר או שניים על מדיניות וממשל וזה בדיוק מה שהוא עושה באוניברסיטת הרווארד. אפילו מאמן הפוטבול הידוע דניס גרין מלמד ניהול ספורט בארצות הברית, ואנחנו אומרים – אלי גוטמן, הנה רעיון.

אשר גרוניס (צילום: חדשות 2)
אשר גרוניס, נשיא בית המשפט העליון בדימוס, מרצה למשפטים בהווה | צילום: חדשות 2

האחריות על כתפיו. בלייר (צילום: חן גלילי, ShiloPro)
גלובליזציה ואמונה עם המרצה טוני בלייר | צילום: חן גלילי, ShiloPro

גם סופרים מתגלים כפרופסורים ומרצים מבוקשים – באוניברסיטת בן גוריון תוכלו ללמוד אצל עמוס עוז ואתגר קרת. בשביל ללמוד אצל סופרים בינלאומיים כמו סלמן רושדי תאלצו להרחיק עד אטלנטה, ואם אתם בעניין של שירה – צר לנו לבשר שפספסתם בכמה שנים את אלן גינזברג, שלימד שירה אנגלית בברוקלין עד מותו ב-1997.

אגב, לא חייבים ללמוד באוניברסיטה או אפילו לצאת מהבית כדי ללמוד אצל מרצה מפורסם: אם אהבתם את הספר "קיצור תולדות האנושות" שהפך ללהיט, אז דעו לכם שהסופר וההיסטוריון, דר' יובל נח הררי – מעביר קורס פתוח בנושא ההיסטוריה של המין האנושי באינטרנט.

בנוסף יש גם לא מעט מפורסמים שפשוט שינו כיוון בחיים והפכו למורים: מי שגדל על אביגיל אריאלי בערוץ הילדים (שבקרוב תככב שוב על המסך בסדרה 'כפולים') יכול ללמוד איתה איך לנשום, להתפתל ולהימתח באחד מקורסי היוגה שהיא מעבירה ואפילו ללמוד להיות מורה ליוגה בעצמו. גם גדי טאוב, מי שכיכב כמגיש תכניות הילדים והנוער בחינוכית, ולימים הפך לסופר ותסריטאי, הוא גם דר' להיסטוריה ומלמד בחוג למדעי המדינה באוניברסיטה העברית, שם הוא אחד המרצים האהודים. ואם בא לכם ללמוד משהו מנירה רבינוביץ', אז דעו לכם שהשנים לצד הקוצים של קישקשתא כנראה עשו את שלהן – ורבינוביץ' מלמדת היום דיקור, רפואה סינית וצ'י קונג בבתי ספר לרפואה משלימה.

אז נכון, אף אחד לא נרשם ללימודים באקדמיה כדי להשיג חתימה ממפורסם, אבל אם כבר בחרתם את התחום שלכם – נחמד ללמוד ממי שאתם מעריכים את פועלו, ובסופו של דבר – בין שלל קורסי חובה משמימים, מבואות וסמינריונים, אין כמו ללמוד אצל מרצה שיודע לתת שואו. 

קישקשתא מספר על החופש (צילום: הטלוויזיה החינוכית)
קישקשתא מוסר ד"ש למרצה נירה | צילום: הטלוויזיה החינוכית

_OBJ

 >>מתלבטים מה ללמוד? המומחים שלנו מחכים לייעץ לכם בחינם>>