חיים רובינשטיין גדל במשפחה חרדית בבני ברק, כשהוא החליט לצאת בשאלה בגיל 15 הוא הגיע לעולם החילוני בלי ידע בסיסי שנלמד בבית הספר היסודיים. היום הוא פונה לפוליטיקאים בטענה שהמדינה דנה אותו למאסר עולם בכך שלא ציידה אותו בכלים הבסיסיים - לא אנגלית, לא מתמטיקה ולא היסטוריה, וכעת היא מסרבת לעזור לו לצמצם את הפער.

באחרונה הודיע שר החינוך ח"כ נפתלי בנט כי יבוטלו לימודי הליבה בחינוך החרדי, בשבילנו זאת עוד כותרת בעיתון אבל עבור אדם כמו חיים, שחווה את הנושא על בשרו, מדובר בהחלטה כואבת: "בנט מקדם את נושא 5 יח"ל במתמטיקה, שזה נושא שראוי לקדם, אבל בד בבד הוא מקדם אפס יחידות במתמטיקה בחינוך החרדי", מצהיר חיים ומדגיש: "אני לא מתיימר להתערב בחינוך החרדי, זה לא ענייני כי יצאתי משם כבר. אני מתערב במה שקורה ליוצאים בשאלה - מי שיוצא עכשיו בשאלה לא זכאי לאותה השלמת פערים שחרדי מקבל בגיל מאוחר יותר".


למעשה, חרדי שרוצה לצאת ללימודים ולעבודה מקבל עזרה מהמדינה כדי להשלים את הפערים, אך יוצא בשאלה לא. "יש מאתיים מיליון שקל בשנה, מתוך סעיפים קואליציוניים, שמופנים לחרדים לצורך השלמת השכלה", מדגיש חיים את האיוולת, "אני הפסקתי ללמוד את לוח הכפל בכיתה ד' בערך, והם (החרדים) מקבלים את ההשלמה מכתה ד' עד השלב שהם צריכים כדי להתקבל לתיכון או לאוניברסיטה. אני בשביל להשלים את הפער הזה צריך מורים פרטיים, צריך ללכת לאקסטרני, להוציא כל מיני כספים שאין לי אותם".

וכשחיים מציין את היעדר היכולת הכלכלית של אותם יוצאים בשאלה, הוא מתכוון גם למצבים שלצערנו מאוד שכיחים בסיטואציה הזאת - רבים מהצעירים חווים ניכור מהמשפחה החרדית ומהחברה בה גדלו ונאלצים לפרנס את עצמם בלי תמיכה נפשית ובלי גב כלכלי מאף אחד.

"אנחנו רוצים לפרנס את עצמנו - תנו לנו"

חיים הוא אדם רהוט ואינטליגנטי, כזה שלא הייתם מנחשים שיעיד בריש גליי שהוא חסר השכלה. גלית רצתה להתעכב גם על האתגרים האישיים שחווה כאחד שבגיל צעיר בחר למרוד בדרך החיים שנולד אליה. "יצאתי בגיל 15, זה תהליך מאוד ארוך שלא קורה ביום אחד", מסביר חיים. "ואז בעצם מה? יצאת ליקום מקביל?", תהתה גלית.

"אני לגמרי מגדיר את זה כעולים חדשים, אמנם אנחנו מדברים את אותה שפה, אבל זאת לא באמת אותה שפה  - זאת מנטליות אחרת, זה אופי אחר. מגיל 15 עד לפני כמה שנים בניתי לעצמי אופי חדש לחלוטין, וזה מאוד מאוד קשה. ובזמן הזה אתה צריך לפרנס את עצמך ואין לך את ההשכלה המתאימה, אנחנו רוצים לפרנס את עצמנו – תנו לנו".

השבוע הוקמה השדולה הראשונה בכנסת למען יוצאים בשאלה בראשות ח"כ מיכל רוזין וח"כ קארין אלהרר. חיים המכהן כדובר עמותת "יוצאים לשינוי", הפועלת להבטחת זכויות ליוצאים בשאלה, הגיע לישיבה הראשונה של השדולה והסביר את חשיבותה: "יציאה בשאלה בישראל זו עבירה שדינה מאסר תעסוקתי! אמנם לא שמים אותי בבית סוהר, אבל כולאים אותי בכלא של בורות שממנו כמעט בלתי אפשר לצאת. אפילו בבתי סוהר בישראל, קיימות תכניות שמאפשרות לאסירים להשלים תעודת בגרות. ליוצא בשאלה אין את הזכויות שיש לאסירים במדינת ישראל".

על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה יש כ-1,300 יוצאים בשאלה מדי שנה, אם נעשה חשבון פשוט (פעולה אגב שאינה מובנת מעליה עבור יוצאים בשאלה), מהיום שבו חיים עצמו יצא בשאלה עד היום יש כ-17,000 צעירים כמותו. "תסתכלו עלי ועל אנשים כמוני, מה אנחנו יכולים לתרום למדינה? הייטקיסטים, מדענים. הנה לדוגמא רק בחודשים האחרונים התמנו שני שופטים יוצאים בשאלה לבית משפט השלום", הוא זועק את זעקתם של רבים.

לאורך הראיון חיים מדגיש כי מטרתו אינה להתמקד בחינוך החרדי ממנו יצא, אלא בזכות של אותם יוצאים בשאלה להשלים את הפער ולקבל עזרה מהמדינה, כפי שניתנת לבני כיתתם שנשארו במגזר החרדי. יואב לעומתו טוען שהוא פחות רחמן: "מגדלים פה מאות אלפים שדנים אותם לעוני מחפיר, והיום יותר חרדים יוצאים לעבוד כי אין להם כסף. פעם המדינה משלמת להם כאברכים כדי לא ללמוד ופעם שנייה כדי להשלים את הפער", מחה יואב והדגיש: "מדינה נאורה בשנת 2016 לא יכולה לעודד בורות! היא צריכה לעודד השכלה לכולם. הם יכולים להישאר חרדים ולהתנהג כמו שהם רוצים, איש הישר בעיניו יעשה, אבל השכלה זה חשוב".

חיים הוסיף אלמנט נוסף שמעיד על חוסר ההיגיון בחלוקת התקציב: "מדינת ישראל מתקצבת בסביבות 30% מהחינוך של הילד החרדי, ומה עושים עם ה-70% הנותרים? שומרים אותם ליום שבו הוא יצטרך להשלים את הפערים", מספר חיים תוך שהוא מציין כי אינו בקיא במספר המדויק, "אני בתור ילד בבני ברק נספרתי, הכסף הזה לאן עובר? לחרדים. הכסף שלכאורה נשמר עבורי כדי להשלים השכלה מגיע לחרדים. תעבירו אותו ליוצאים בשאלה".

לסיכום חיים ניצל את ההזדמנות כדי לקרוא לציבור הרחב להצטרף למחאתם: "חברים תעזרו קצת ליוצאים בשאלה, אנחנו נחזיר לכם כפל כפליים בעתיד. אנחנו לא מסכנים, אנחנו עובדים, אבל המלחמה על החינוך היא חשובה".

לפרטים נוספים על עמותת "יוצאים לשינוי" אתם מוזמנים להיכנס לעמוד הפייסבוק