לאגודות הסטודנטים תפקיד משמעותי בחיים של כל סטודנט מבחינה אקדמית, מבחינה חברתית ובעיקר בכל הקשור לענייני רווחה. חלקכם אולי יופתעו לשמוע, אבל לא כל אגודה מתנהלת באותו אופן או נותנת מענה זהה לסטודנטים. עם זאת, ברוב המקרים לא תבחרו את המוסד שבו תלמדו רק על סמך האגודה שבו, אבל אין ספק שמדובר במרכיב מרכזי שיכול להכריע את הכף.


כדי לעשות קצת סדר בשירותים ובהטבות שמציעה כל אגודה, שוחחנו עם הדוברים של כמה מהאגודות השונות ועם הסטודנטים עצמם, כדי לברר מה מציעה כל אחת מהן ואיפה הכי שווה ללמוד. חשוב להבהיר שבחרנו מדגם מיצג מהאגודות ויש עוד רבות וטובות בקמפוסים ברחבי הארץ.

אגודת הסטודנטים של אוניברסיטת ת"א

מה מציעה האגודה?

"האגודה מציעה שורה של פעילויות וסיוע בכל תחומי החיים", מצהירה רותם סלופסקי, דוברת האגודה, "ראשית, האגודה מחלקת מלגות בתמורה להתנדבות בקהילה בגובה של ארבעה מיליון שקלים בשנה, וגם מעניקה מלגות בגובה 9,600 ₪ בשנה לסטודנטים מתנדבים מדרום ת"א ומיפו. עוד מבחינה כלכלית, האגודה פועלת להורדת תעריפי המים והארנונה שנגבים מהסטודנטים המתגוררים בשכירות או במעונות".

"מעבר לכך, האגודה בת"א היא הראשונה בארץ שמפעילה בשיתוף עם האוניברסיטה את מועדון הצרכנותTAU  שמנפיק לכל סטודנט כרטיס אשראי בינ"ל, המשמש כתעודת סטודנט ומעניק הנחות בכ-400 בתי עסק בארץ. בקמפוס נמצאים גם מרכזי שירות שמעניקים שירותים שונים כמו השאלת מטענים או מכירת מוצרים כמו מטריות, מוצרי היגיינה וגם בירה קרה במחירי עלות".

"מבחינת תעסוקה, האגודה מארגנת סיורים בחברות וסדנאות קריירה, ומציעה לימודי תעודה. בנוסף, לאורך השנה מתקיימים מספר ירידי דיור ותעסוקה והרצאות בנושאים שונים, גם של בכירים מהפוליטיקה ומהמגזר החברתי והציבורי".

אילו פעילויות הוי יש?

"אנחנו מפיקים מסיבות במחירי כניסה ואלכוהול מוזלים לאורך השנה, וגם את יום הסטודנט, שהכניסה אליו חינמית עבור סטודנטים מהקמפוס; אנחנו מארגנים טיולים וסדנאות, כמו סדנת סושי וסיור טעימה בשוק; ובכל שבוע, להקות סטודנטיאליות מופיעות ב'רוק בצהרים'. יש גם פעילויות לקבוצות מסוימות, כמו לסטודנטים בינלאומיים ולסטודנטים ערבים. בנוסף, יש מועדונים שונים (החל ממועדון דיבייט ועד מועדון סלסה), נופש שנתי לאילת ומשלחות לחו"ל".

ומבחינה לימודית?

"המחלקה האקדמית פועלת כל השנה לשמירה על זכויותיהם של הסטודנטים וייצוגם מול החוגים השונים. בנוסף, האגודה מפעילה פרויקט חונכות על ידי סטודנטים מצטיינים, שיתוף מחברות למידה סרוקות, צילום קורסים בווידאו, מרכז למידה ובו יעבירו סדנאות ושיעורים פרטיים לסטודנטים ועוד".

מרוץ האוניברסיטה - אוניברסיטת ת"א (צילום: אלמוג שלו)
מרוץ האוניברסיטה - אוניברסיטת ת"א | צילום: אלמוג שלו

כיצד היא נגישה?

"ניתן למצוא את פעילות האגודה באתר האינטרנט, בעמוד הפייסבוק, בניוזלטר השבועי, בפוסטרים ופלאיירים המחולקים ברחבי הקמפוס; בתחילת חודש מאי תושק גם אפליקציה".

כמה עולה החברות באגודה עבור הסטודנט?

"החברות כלולה בדמי הרווחה - 310 ₪. כל הסטודנטים חברים באגודה, גם ללא תשלום דמי רווחה, ויכולים ליהנות מחלק ניכר מהעשייה שלה, לצד שירותם למשלמי דמי הרווחה בלבד".

ומה חושבים הסטודנטים?

"האגודה משפרת מאוד את החיים שלי כסטודנט", אומר דורון יברכיהו, סטודנט לכלכלה וחשבונאות באוניברסיטת ת"א, "לאורך השנה יש מסיבות ופעילויות, כמו טורניר כדורגל שנתי, וגם דאגה לרווחת הסטודנטים. במקרה של בעיה מערכתית, נציגי החוג מייצגים את הסטודנטים מול המערכת ולרוב פותרים את הבעיה".

אגודת הסטודנטים של האוניברסיטה העברית

מה מציעה האגודה?

"האגודה מייצגת את הסטודנטים בארבעת הקמפוסים של האוניברסיטה ופועלת לשיפור כלל ההיבטים של החיים הסטודנטיאליים", אומרת בתאל קראוזה, ראש מחלקת הסברה ודוברות באגודת הסטודנטים בעברית. "בין השאר, האגודה מציעה שירותי בירוקרטיה בחינם המחכים לסטודנטים בקמפוס עצמו, ביניהם עורך דין, רואה חשבון, ארנונה ומס הכנסה. מבחינה כלכלית, הסטודנטים יכולים לרכוש תווי קנייה במחירים מוזלים ומתקיימות קבוצות רכישה למגוון מוצרים מבוקשים במחירים חסרי תקדים".

"האגודה גם מקיימת מגוון התנדבויות בפרויקטים חברתיים ותוכניות לפיתוח מיזמים חברתיים ומסחריים. האגודה מקדמת תחבורה ציבורית המותאמת לצרכי הסטודנטים ובקמפוסים ניתנים שירותים שונים לרוכבי אופניים, כמו לוקרים, מקלחות ושבילי אופניים".

אילו פעילויות הוי יש?

"האגודה מקיימת אירועי תרבות, ספורט והעשרה בקמפוס ובעיר בכניסה חופשית. בנוסף, יש פאבים ומועדונים בקמפוס, והסטודנטים זוכים להנחות משמעותיות ביום הסטודנט, בכניסה למופעים ולמסיבות  ובנופש FUNJOYA באילת".

ומבחינה לימודית?

"האגודה מציעה בנק אקדמי, שהוא מאגר ענק של סיכומים, מבחנים ופתרונות להורדה בחינם, מנוי חינם לצפייה מהבית במחברות הבחינה, ספריית השאלה של ספרים לסמסטר או לכל השנה בתשלום סמלי, מרחבי למידה ברחבי העיר במהלך תקופות המבחנים, ועוד".

הפגנה לזכויות הסטודנטים - האוניברסיטה העברית (צילום: באדיבות אגודת הסטודנטים של האוניברסיטה העברית)
הפגנה לזכויות הסטודנטים - האוניברסיטה העברית | צילום: באדיבות אגודת הסטודנטים של האוניברסיטה העברית

כיצד היא נגישה?

"לאגודה יש אתר אינטרנט ודף פייסבוק, ובנוסף, לחברים באגודה נשלח מייל שבועי עם עדכונים שוטפים".

כמה עולה החברות באגודה עבור הסטודנט?

"עלות החברות באגודה היא 230 ₪. ישנם שירותים בלעדיים לחברי האגודה, אבל אנחנו נאבקים עבור הזכויות של כל הסטודנטים - בין אם הם חברי אגודה ובין אם לא".

ומה חושבים הסטודנטים?

"האגודה מעניקה תחושה שהיא שם באמת כדי להגן ולדאוג לסטודנטים בכל דבר", אומר איתי, סטודנט למשפטים, "בין אם בשמירת זכויות הסטודנט או הענקת יעוץ משפטי לזקוקים ובין אם בארגון מסיבות ואירועים".

אגודת הסטודנטים של עזריאלי מכללה אקדמית להנדסה ירושלים 

מה מציעה האגודה? 

"האגודה היא המעטפת של הסטודנט בכל הנושאים הקשורים לחייו הסטודנטיאליים", אומרת שירת שחר, רכזת השיווק של המכללה, "היא מסייעת לסטודנטים במישור האקדמי, מאפשרת את שבירות השגרה כדי לתת לסטודנטים את הערך המוסף שבהווי הסטודנטיאלי וגם ומהווה משענת עבורם בכל תחום שהוא".

"מבחינת רווחה, למשל, האגודה מאפשרת קבלת שירותי עורך דין לנושאים שונים בחינם או במחיר מוזל. פעמיים בשנה מתקיים הפנינג רווחה שבו מגיעים למכללה גורמים מהביטוח הלאומי, מס הכנסה ועוד, כדי להקל על הסטודנטים בתהליכים בירוקראטיים. הסטודנטים גם יכולים להירשם בחינם לסדנאות שונות, ביניהן חינוך פיננסי ועזרה ראשונה. כמו כן, מוצע מנוי מוזל למכון כושר בירושלים".

אילו פעילויות הוי יש? 

"מדי שבוע, מתקיימת הפסקה פעילה עם הופעות, ירידים, הרצאות, טורנירי ספורט ועוד. האגודה מקיימת מסיבות פרטיות או מסיבות בשיתוף עם אגודות סטודנטים ירושלמיות נוספות.  בסוף החודש, למשל, מוציאה האגודה טיול סטודנטים לצפון הכולל מסלולי הליכה, שייט, קיאקים, אומגות ואטרקציות נוספות".

 ומבחינה לימודית?

"האגודה מייצגת את קולם של הסטודנטים בוועדות השונות של המכללה. בנוסף, בתקופות מבחנים האגודה מקיימת מרתונים ושיעורי תגבור במקצועות שונים וכן מדפיסה אוגדני לימוד, סיכומים ומבחנים לדוגמא למקצועות השונים".

סטודנטים במכללת עזריאלי (צילום: תומר מוטהדה)
סטודנטים בעזריאלי - מכללה להנדסה | צילום: תומר מוטהדה

 כיצד היא נגישה?

"לאגודה עמוד פייסבוק דרכו גם אפשר לפנות אלינו בכל שאלה ועניין ואתר שבימים אלה נמצא בשדרוג. בנוסף, פזורים במכללה לוחות מודעות וישנה מערכת דיוור וניוזלטר. מעבר לכך, ההוי במכללה משפחתי ואישי, כך שקל לפנות לנציגי האגודה".

כמה עולה החברות באגודה עבור הסטודנט?

"כלל הסטודנטים במכללה חברים באגודה באופן אוטומטי, כך שכולם שווים וזכאים ליהנות מפעילויות האגודה ללא תשלום".

ומה חושבים הסטודנטים?

"אגודת הסטודנטים היא ללא ספק אחד היתרונות הבולטים במכללה", אומר שניר יחזקאלי, סטודנט להנדסת תעשייה וניהול, "במהלך הלימודים, נעזרתי באגודה בעיקר בתחום הרווחה, למשל כשנזקקתי לסיוע משפטי והאגודה קישרה ביני לבין עורך דין מטעמה. בנוסף, האגודה תורמת מאוד בנושא חיי הפנאי במכללה. למשל, כשנפתח אולם ספורט חדש במכללה, ביקשנו כמה חברים להקים קבוצת כדורסל במכללה. האגודה סייעה לנו להוציא את זה לפועל, והיום קיימת קבוצה שמתאמנת פעם בשבוע, בתקווה שנהפוך בשנה הבאה לקבוצה בליגת אס"א". 

אגודת הסטודנטים של אוניברסיטת בן-גוריון

מה מציעה האגודה?

"האגודה פועלת עבור הסטודנטים בכל תחום, ומייחסת חשיבות לגיבוש ולמעורבות בקהילה", אומר דרור זלצמן, דובר אגודת הסטודנטים. "האגודה מקדמת את נושא הדו-קיום בין יהודים לערבים בקמפוס ואת הקשר של הסטודנטים לנגב ולבאר שבע בפרט. בנוסף, האגודה מפעילה את פרויקט 'עושים רחוב', בו פועלים יחד סטודנטים ותושבי השכונות באזור במטרה לשפר את הנראות של העיר".

"האגודה גם מפעילה משרד מילואים, בו משרתי המילואים מקבלים עזרה בהגשת טפסים, סיוע מול מזכירויות ועזרה אקדמית. בנוסף, משרתי המילואים נהנים מצ'ופרים אקדמיים (מרתון, צילומים והדפסות), מצ'ופרים סטודנטיאליים (בירה בפאב, ארוחות וכולי), ומערב הוקרה ששמור להם".

אילו פעילויות הוי יש?

"האגודה מקיימת מסיבות שהפכו לשם דבר, וכמובן את יום הסטודנט (StudnetFest), שנפרס על פני שלושה ימים. האגודה גם מפעילה את 'קולנוע נגטיב', הקולנוע הסטודנטיאלי היחיד בארץ, עם מחירים שלא ניתן להתחרות בהם. בקמפוס מתקיימות גם הופעות אינטימיות חודשיות במחירים מסובסדים ואפילו בחינם. מעבר לכך, האגודה מפעילה את ה'אפטר', מערך עם חוגים כמו מוזיקה, שפות, בישול וצילום, מקיימת הרצאות אורח, טיולי שקיעה, סיורי טעימות בעיר העתיקה ועוד".

"בתחום הספורט, האגודה מציעה טורנירים וליגות במגוון ענפים. היא מפעילה גם בתוך הקמפוס את סטודיו POSITIVE הפופולארי במיוחד – במחירים מסובסדים לחברי האגודה. המאמנים בסטודיו הם סטודנטים בעלי הכשרה מקצועית וניסיון".

ומבחינה לימודית?

"השנה, האגודה פעלה לשינוי נוהל הבחינות האוניברסיטאי ולהגדלת הסיוע האקדמי. מעבר לכך, רכזי הסיוע האקדמי פועלים כדי לסייע לכל סטודנט הפונה אליהם, והם מחולקים לפקולטות. בנוסף, האגודה מפעילה בנק בחינות וסיכומים משנים קודמות, שמעלים הסטודנטים בתמורה לצ'ופרים. כמו כן, ספריית ההשאלה מאפשרת לסטודנטים לשאול ספרי לימוד יקרים במחיר נמוך מאוד".

יום הסטודנט באוניברסיטת בן גוריון (צילום: באדיבות אגודת הסטודנטים של אוניברסיטת בן גוריון)
יום הסטודנט באוניברסיטת בן גוריון | צילום: באדיבות אגודת הסטודנטים של אוניברסיטת בן גוריון

כיצד היא נגישה?

"לצד עמוד פייסבוק ראשי, האגודה מפעילה עמודי פייסבוק ייעודיים. בנוסף, יש אתר אינטרנט, עדכון שבועי שנשלח במייל בכל יום ראשון ועיתון חודשי בשם 'צ'ופצ'יק' ובו כתבות בנושאים סטודנטיאליים".

כמה עולה החברות באגודה עבור הסטודנט?

"חברות באגודת הסטודנטים כלולה בתשלום דמי הרווחה".

ומה חושבים הסטודנטים?

"האגודה היא הגב שלנו והקול שלנו בנושאים אקדמיים כמו איכות ההוראה או מבחנים לא הוגנים, ועוזרת לכל סטודנט בבירוקרטיה של המעבר לעיר (למשל מסדרים לנו את ההנחות בארנונה וברב-קו)", אומרת אלה בניאן, סטודנטים לאמנות והיסטוריה, "האגודה גם פועלת הרבה בתחום ההוי, אבל נראה שמי שנהנה מרוב הפעילויות ומההוי המיוחד הם הסטודנטים שבוחרים לגור בבאר שבע, ואלה שלא – פחות".