סקילאר מאק, סטודנטית לקדם-רפואה באוניברסיטת מרסר בג'ורג'יה, טסה לאיי קיימן הנמצאים בים הקריבי ב-27 בנובמבר, לאחר שנמצאה שלילית בבדיקת קורונה שערכה. כך אמרה סבתה, ז'אן מאק, ל-CNN.

כשמאק נחתה, היא עשתה בדיקת קורונה נוספת שחזרה גם היא שלילית, אך נאמר לה להישאר בבידוד במשך שבועיים, כך לפי הפרוטוקול במדינה, המוגדרת כ"מושבת כתר בריטית של הממלכה המאוחדת". במקום זאת, היא החליטה יומיים בלבד לאחר מכן, לצאת מהמלון ולהשתתף כקהל בתחרות ג'ט-סקי, בה התחרה החבר שלה. "מבחינתה היא חשבה שכל עוד היא תתרחק מכולם, זה יהיה בסדר ללכת לראות את התחרות מהקהל. זה היה מרוץ הגמר הלאומי הגדול שלהם, המירוץ האחרון של השנה, זה עניין גדול", אמרה סבתה.

חלק ממשתתפי המירוץ שזיהו את מאק מהלימודים, דיווחו על הפרת הבידוד לרשויות, מה שהוביל למעצרה. "אנחנו הקפדנו לטוס שבועיים לפני כדי לעמוד בנהלים, והיא כמו תמיד חשבה שהיא תצא מזה בקלות", סיפר מקור, שבאופן לא מפתיע בחר להישאר אנונימי.

לפי דיווח בעיתון "מצפן קיימן", וונג'ה רמגוג, בן זוגה בן ה-24 שהשתתף בתחרות ולמעשה היה הסיבה בגינה הגיעה מלכתחילה לאיים, נעצר גם הוא בחשד ש"סייע לה ועודד אותה לבצע את ההפרה". הוא הואשם באי עמידה בתקנות קוביד-19, כך על פי עורך הדין ג'ונאתון יוז המייצג את הזוג. לדברי סבתה, מאק הודתה בבית המשפט כי "התפלחה בניגוד להוראות".

הערעור יכול להחמיר את העונש – עד שנתיים מאסר

בתחילה נידונו בני הזוג ל-40 שעות עבודות שירות בלבד, ונדרשו לשלם כל אחד קנס זעום בגובה כמה מאות דולרים. זאת על אף שלפי תקנות הבידוד לתיירים של איי קיימן, העונש המירבי שיכלו לקבל על העבירה עומד על קנס של עשרת אלפים דולר ומאסר של שנתיים.

"מצפן קיימן" דיווח כי סגן מנהל התביעה הציבורית של איי קיימן, פטריק מורן, ערער על גזר הדין הקל לדבריו, ודרש להחמיר עם מאק, בעיקר למען יראו ויראו: "עבירות אלה היו צריכות להתקבל בצעדים מחמירים בהרבה", אמר מורן לשופט, "כשמדובר בעניין של הרתעה, ככל הנראה העונשים שנגזרו לא ישפיעו כמעט על אנשים אחרים שחושבים להתחמק מבידוד".

"היא בוכה בכל פעם כשהיא מתקשרת הביתה. היא לא הצליחה לאכול מאז שהכניסו אותה לכלא"

כבוד השופט רוג'ר שאפל שדן בערעור בבית המשפט הגבוה, קבע את גזר הדין המתוקן של ארבעה חודשי מאסר ביום שלישי האחרון. לפי הדיווחים, הצהיר השופט כי הבין את הצורך בפעולת הסברה, וקבע כי "חומרת ההפרה הייתה כזו שהעונש ההולם היחיד היה זה של מאסר מיידי". עו"ד יוז, פרקליטם של מאק ורמגוג, אישר לרשת CNN כי בני הזוג הודו שניהם בהפרת כללי ההסגר וקיבלו עונש מאסר למשך ארבעה חודשים. הוא הוסיף ואמר כי הוא מתכנן לטעון לעונש חמור פחות בשבוע הבא. אך מטעם המדינה הזהירו אותו כי ערעור שכזה יכול רק להחמיר את העונש.

"היא עשתה טעות. אנחנו לא מטילים ספק במה שהיא עשתה לא נכון. אני פשוט לא חושבת שהעונש מידתי", אמרה ז'אן מאק על נכדתה, והוסיפה כי מכיוון שמדובר באירוע שנועד להפחיד תיירים מהפרת הבידוד, מתייחסים אליה כאילו הייתה רוצחת סדרתית.

עם הכרזת גזרת הדין, מאק נלקחה מיד לכלא, שם היא אינה מקבלת הקלות בשל היותה אזרחית אמריקנית והיא מוחזקת עם אוכלוסייה של עברייניות בדרגות חומרה שונות. "היא בוכה בכל פעם כשהיא מתקשרת הביתה. היא לא הצליחה לאכול מאז שהכניסו אותה לכלא", אמרה סבתה לרשת CNN. "אני באמת מאמינה שהיא הייתה צריכה לשלם על מעשיה, כי היא אכן עשתה משהו לא בסדר. אבל אני לא מאמינה שהיא נאלצה להיכנס לכלא לארבעה חודשים בגין הפרה אחת", אמרה ג'ין מאק.

מרטין רופר, מושל איי קיימן, פרסם ביום שישי הצהרת וידיאו, שבה אמר: "כולנו צריכים לגלות אחריות פרטנית וקולקטיבית כדי שנוכל להתמודד ביעילות עם המגיפה הזו. אני פונה במיוחד לכל המטיילים שמגיעים לאיים - אנא מלא את ההנחיות ואת ההוראות".