להתחיל שנה א' (או ב' או ג' או ד') באוניברסיטה זה לא קל. להגיע לתקופת המבחנים עם אוברדראפט שאתם צריכים לדאוג לו - זה כבר קשה. אז איך לומדים, מנהלים חיים עצמאיים ונשארים בחיים? הנה כמה רעיונות שיכולים לעזור לכם.

1. מצאו בית אצל אזרחים ותיקים

אלא אם כן קניות בכיכר המדינה זה הגילטי פלז'ר שלכם, שכר דירה הוא ההוצאה הגבוהה ביותר של סטודנטים. כאן נכנס לתמונה הפרויקט המרגש "כאן גרים", במסגרתו סטודנטים עוברים לגור יחד עם אזרחים ותיקים שגרים לבדם. במסגרת התכנית הסטודנטים מתחייבים לבלות עם האזרחים הוותיקים כ-5 שעות בשבוע בפעילות חברתית, ובתמורה מקבלים "סבא/סבתא מאומצים", אפשרות לגור בבית של האזרחים הוותיקים וכן מלגת לימודים על סך 8,000 שקלים. איך הסידור הזה עובד? שוחחנו עם זוג שותפים כאלו, הוא סטודנט והיא ניצולת שואה, שגרים יחד והפכו לחברים טובים.

2. וותרו על הרכב הפרטי - אמצו זוג אופניים או סעו בתחבורה ציבורית

מערך השכרת האופניים "תל אופן" התחיל בתל אביב ומאז התרחב גם אל רמת גן וגבעתיים. הפרויקט הוא לא רק ידידותי לסביבה אלא גם לכיס, ויכול לחסוך לכם מאות שקלים בשנה. אם אתם גרים בעיר אחרת, תוכלו כמובן לקנות זוג אופניים. אם אתם מאלה שלא ניחנו בקואורדינציה משובחת ומעדיפים לסמוך על אוטובוסים - כדאי שתדעו שכסטודנטים אתם זכאים להטבות שונות - היכנסו לאפליקציה או לאתר "רב קו אונליין" ושם תוכלו לשנות את הפרופיל שלכם לסטודנטים ולחסוך עד 50% ממחיר ההטענה.

תל אופן (צילום: יחסי ציבור, shutterstock)
ותרו על הרכב הפרטי. זה יחסוך לכם הרבה | צילום: יחסי ציבור, shutterstock

3. אתרו את הפינות השוות בקמפוס

בכל קמפוס יש "פינות רווחה" עם עמדות קפה, מיקרוגל וכו'. מצאו את הפינות השוות, הצטיידו בכוס תרמית מגניבה ובקופסאות לחימום במיקרו ותחסכו מאות שקלים בחודש. המגדילים לעשות יוכלו להגיע לנשנש באירועים שונים ומשונים שמתקיימים בקמפוס, ותתפלאו לגלות שאפילו קיימים דפי פייסבוק שנועדו להתריע על כיבוד חופשי ברחבי הקמפוס.

4. התנדבו עבור פרח

עם יותר מ-22,000 סטודנטים, פרח מהווה את אחת המלגות הפופולאריות ביותר בישראל. המלגה מפעילה סטודנטים ברחבי הארץ, בפעילות של חונכות לילדים הזקוקים לעזרה לימודית ורגשית, בתמורה למלגה בסך כמה אלפי שקלים. פרח נמצאים בכל רחבי הארץ, כאשר תירשמו אל המלגה תגלו מערכת קלה וידידותית שתציג בפניכם את שלל הפרויקטים הקיימים בפרח, ההיצע מגוון כך שכל אחד יכול למצוא משהו שהוא מתחבר אליו וקרוב אליו גיאוגרפית. 

סטודנט חונך (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
, פרח מהווה את אחת המלגות הפופולאריות ביותר בישראל | צילום: By Dafna A.meron, shutterstock

5. תמיד כדאי להשוות מחירים

במרבית הקמפוסים תוכלו למשל למצוא מכון כושר במחיר מסובסד לסטודנטים. כמו כל מכון כושר, גם כאן תמצאו לצד המכשירים גם חוגי ספורט, פעילויות ולפעמים אפילו בריכה, ברוב המקרים מדובר בעלות הרבה יותר משתלמת מאשר חדרי כושר פרטיים. כמובן, תוכלו פשוט לקחת זוג נעליים ולצאת לרוץ בפארק.

בנוסף, כשאתם מתכננים לעשות קניות בסופר, הכי מומלץ להכין את הרשימה מראש ואז לבדוק באתרים השונים היכן הכי משתלם לכם לרכוש אותה, כמו למשל באתר mysupermarket. אולי תתפלאו לשמוע, אבל אותו הסל בדיוק יכול לעלות אחרת בהתאם לרשת שבה תקנו, והמחיר אפילו יכול להשתנות בין סניף לסניף של אותה הרשת.

מומלץ מאוד להיכנס לאתר של האוניברסיטה או המכללה, לאתר של התאחדות הסטודנטים ולהוריד אפליקציות שונות שיחסכו לכם כסף. כמו למשל של מועדון הלקוחות istudent, שם תמצאו הנחות שוות במיוחד - לדוגמה: 25% הנחה על כל החנות בטופשופ או לקנות ב-200 ש"ח ולשלם רק 150 ברשת קרביץ. ועוד.

6. אל תקנו מיד ספרי לימוד

סטודנטים בשנה א' בדרך כלל רצים לקנות ספרי לימוד. אנחנו מבינים את ההתלהבות, אבל חכו שנייה. רוב הפעמים, תוכלו למצוא את אותם הספרים בחינם בספרייה ולסרוק את מה שאתם צריכים, או יותר טוב - למצוא גרסה סרוקה אונליין. ובכלל, הכי כדאי לשוחח עם סטודנטים משנים קודמות – ברוב המקרים הם בעצמם הצטיידו מוקדם מדי עם ספרים שתוכלו לקבל או לרכוש בעלות מוזלת.

סטודנטית בספריה (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
ממליצים לכם להתוודע לספריה בקמפוס | צילום: By Dafna A.meron, shutterstock

7. השיגו מלגה, כן זה אפשרי

נשמע מורכב? לא ממש. האינטרנט מלא במלגות שמיועדות לכל סוגי הסטודנטים, כתלות בפעילות התנדבותית, מצב כלכלי, מוצא, שירות צבאי, תחום לימודים, השכלה של ההורים ועוד כל כך הרבה דברים - שנראה שכל אחד יכול למצוא מלגה שמתאימה לו. "השיטה" היא להגיש בקשות לכמה שיותר מלגות, לעמוד בזמנים ולהגיש את כל הטפסים. יש סיכוי לא רע שפתאום תקבלו מייל ובו תגלו שאתם זכאים לכמה אלפי שקלים.

8. בדקו את ההנחות שמגיעות לכם

זוכרים שהייתם חיילים והייתם זכאים לכל מיני הטבות שלא באמת מימשתם? ובכן, הגיע הזמן ליהנות ממה שמציעים לכם. כסטודנטים אתם יכולים לקבל הנחות על כל כך הרבה דברים, החל מהנחות ברשתות המזון, דרך ציוד לימודי ומחשובי (עוד לא מאוחר לקנות לפטופ לשנה החדשה במחיר מציאה לסטודנטים) ועד הנחות בתשלומי ארנונה והטבות מס של עד 80%.

חשוב לדעת שברוב המוסדות האקדמיים מקיימים בשבוע הראשון הפנינג פתוח עבור הסטודנטים אליו מגיעים נציגי הרשויות השונות, וכך תוכלו לעדכן את הסטטוס שלכם כסטודנטים בלי להתרוצץ ממקום למקום. שווה להתעדכן על כך מראש ולהצטייד בטופסולוגיה הנדרשת.

סטודנטית (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
עקבו אחר ההוצאות שלכם | צילום: By Dafna A.meron, shutterstock

9. עקבו אחרי ההוצאות שלכם

אולי זה לא כיף, אבל לשים לב להתנהלות הכלכלית שלכם בהחלט ישתלם בעתיד. קודם כל, אתם צריכים להחליט האם אתם מתנהלים באשראי או במזומן. אם אתם מתנהלים באשראי - הורידו את אפליקציית החשבון שלכם, קבעו תקציב ועקבו אחר ההוצאות. אם אתם מתנהלים במזומן - החליטו על תקציב חודשי ומשכו בכל יום ראשון את הסכום שאתם יכולים להוציא באותו שבוע. כשהוא מסתיים הוא מסתיים, לא מושכים יותר - אלא מחכים לשבוע הבא.