המצב הכלכלי לא מזהיר – זה לא סוד. המחאה החברתית חוגגת שנתיים אבל הגזרות על מעמד הביניים רק הולכות ומחמירות – ממע"מ ועד ערק. אבל מסתבר שהמחאה החברתית לא רק הוציאה מאות אלפים לרחובות, היא גם שינתה את אופן המחשבה של רבים. כן, על רקע המשבר עולה ומשגשג תחום לימודים ששם את המזומנים במרכז: לימודי שוק ההון. מה מסתתר מאחורי השם הגדול הזה? יניב ארביב, מייסד ומנכ"ל משותף של מכללת פסגות עוזר לנו להבין: “מדובר בעולם רחב מאוד שמתחלק לשתי קבוצות: סטודנטים שרוצים ללמוד כדי לקבל רישיון לייעוץ השקעות וצריכים להתכונן למבחנים של הרשות לניירות ערך וקבוצה שניה, של הסטודנטים שמעוניינים להשיג את הידע הזה כדי לייצר הכנסה נוספת, ללמוד את הפרקטיקה, לנהל את ההשקעות שלהם באופן פרטי ולהכיר את כל המוצרים הפיננסיים". ארביב מסביר כי סטודנטים שמעוניינים לעסוק בייעוץ השקעות כמקצוע נעזרים בדרך כלל בלימודים באחד מבתי הספר של חברות ההשקעות שכוללים לימודים תיאורטיים כדי לעבור את בחינות ההסמכה.

הבורסה בטוקיו לאחר הקריסה אתמול (צילום: רויטרס)
אנשים היום מבינים שאם הם לא ידאגו לעצמם להשכלה פיננסית הם לא יצליחו להסתדר | צילום: רויטרס

בניגוד לקבוצה הראשונה, שרוצה להפוך את ייעוץ ההשקעות למקצוע, הקבוצה השנייה נרשמת ללימודים רק כדי להבין מי נגד מי בעולם הפיננסי ולנסות לשפר את מצבם הכלכלי, בלי לעזוב את העבודה הנוכחית או להחליף מקצוע: “אנשים רוצים שלא יוכלו לסבן אותם: להבין מה אומר להם היועץ בבנק, מה המשמעות שמגיעים מהמכתב שמגיע מקרן הפנסיה, מה קורה באמת בהשקעות שלהם, לדעת לייצר הכנסה נוספת ממסחר בבורסה ולהכיר את אפיקי ההשקעה, את הבורסה הישראלית והאמריקנית", מסביר ארביב.

מתלבטים היכן ללמוד את לימודי שוק ההון? היכנסו לייעוץ חינם

איך מתנהלים הלימודים? קיימים מסלולי לימוד שונים, כשהמסלול העיקרי נמשך בין 4 ל-6 חודשים ומורכב ממפגש שבועי בן 3 שעות במוסד הלימוד, בו פוגשים הסטודנטים מרצה, לומדים את היסודות התיאורטיים וגם מתנסים המסחר מדומה מול מחשב אישי. בנוסף, פעמיים בשבוע, הסטודנטים מתחברים מהמחשב האישי שבביתם אל פעילות המסחר של אחד המרצים וזוכים לראות בלייב איך הוא מתפעל את המסחר מהמחשב, וגם לשמוע את הערותיו ונימוקיו לכל החלטה, את התהליכים שהובילו אותו להחלטות הללו ואת השיקולים שהוא לקח בחשבון. כך, הם מתאמנים בסחר גם מהמחשב האישי בבית וזוכים לראות מסחר בשוק הישראלי, האמריקני ובשוק המט”ח.

שוק לימודי ההון משגשג בשנים האחרונות וארביב מרגיש זאת היטב: פתחנו את הסניף הראשון שלנו ב-2005, הוא מספר והיום יש לנו כבר 5 סניפים", מעניין לראות שמהלך בזמן הקצר הזה השתנה לא רק מספר האנשים שמגיעים ללמוד על שוק ההון, אלא גם הגיל שלהם: “בהתחלה היו מגיעים אלינו אנשים בני ארבעים או חמישים שיש להם כבר השקעה אבל בשנתיים האחרונות הצעירים שולטים ואנחנו רואים המון חיילים משוחררים אחרי צבא וצעירים עד גיל 28 שנוהרים כדי ללמוד". גם ליניב אין ספק שהמצב הכלכלי משפיע על האנשים ומביא אותם ללמוד וסוף סוף להבין את דפי פירוט החשבון שלהם: “אם לפני 20 שנים אנשים חשבו שיעבדו כל החיים ואז יחיו מהפנסיה או שהמדינה תדאג להם – היום אנשים מודעים למצב. אנחנו רואים אקדמאים שלא גומרים את החודש למרות ששני בני הזוג עובדים וזה עוד מבלי שדיברנו על הפנסיה שלא תספיק לאנשים – כי תוחלת החיים עולה. אנשים היום מבינים שאם הם לא ידאגו לעצמם להשכלה פיננסית הם לא יצליחו להסתדר ומדובר בהשכלה קריטית שבארה"ב היא חלק מהחינוך בתיכון – אבל פה יש אנשים אינטליגנטים, עם תארים, שלא יודעים מה זה ריבית נומינאלית ומה זה ריבית ריאלית!”, נזעק ארביב ומעיד שהסטודנטים הצעירים שלו רואים את הדור של ההורים ומבינים שהזמנים השתנו. לדעתו זה מה שמביא אותם להגיע ללימודים, יחד עם הרצון "לשחק אותה בגדול".

כמה עולה השכלה כלכלית? כדי ללמוד לימודי שוק הון תאלצו להיפרד מ-5,000-8,000 ש"ח ואם תרצו לעבור את הקורס עם מרצה אישי, בשיעור אחד על אחד, מדובר בתענוג יקר יותר.

מתלבטים היכן ללמוד את לימודי שוק ההון? היכנסו לייעוץ חינם