פסיכולוגיה של הספורט. נשמע כמו תחום לימודים מאוד ספציפי, לא? מסתבר שמדובר במקצוע שהולך והופך למבוקש יותר ויותר. שוחחנו עם ד"ר דלית לב ארי, ראשת המסלול בפסיכולוגיה של ספורט ופעילות גופנית, הנלמד במסגרת התואר הראשון במדעי ההתנהגות באקדמית תל־אביב-יפו. שאלנו את ד"ר לב ארי מהי פסיכולוגיה של ספורט ופעילות גופנית, מדוע מדובר באחד התחומים שהכי כדאי ללמוד היום, ומדוע המסלול במסגרת התואר הראשון המוצע באקדמית נחשב לאיכותי, ייחודי ומרתק:

1. הפסיכולוגיה של הספורט והפעילות הגופנית הינו תחום חדש מרתק ודינאמי

העוסקים בתחום משלבים ומיישמים עקרונות מעולם הפסיכולוגיה כגון קבלת החלטות, ניהול רגשות, הצבת מטרות, לעולם הספורט והאימון הגופני. התחום מאפשר לשלב אהבות שונות כגון אהבה לבני אדם ולטיפול, אהבה לספורט והישגים, וכן אהבה לאורך חיים בריא. כמו כן, התחום מאפשר עבודה עם קבוצות אוכלוסייה מגוונות ומאתגרות מעבודה עם ספורטאי עילית, דרך אוכלוסיות עם צרכים מיוחדים, אנשים עם קשיים חברתיים ורגשיים, וכלה באנשים רגילים המעוניינים לשלב אימון גופני כחלק משגרת החיים שלהם. הפסיכולוגיה של הספורט והפעילות הגופנית מאפשרת להגיע אל כולם.

2. בשל העלייה בתוחלת ובאיכות החיים צפוי התחום להיות במגמה של צמיחה מתמשכת

בעקבות עליית תוחלת החיים והפופולאריות הגדולה של פעילות ספורטיבית בארצנו, הצפי לביקוש למומחים בתחום צפוי לגידול משמעותי. מספר הולך וגדל של העוסקים בתחום, (פסיכולוגים של פעילות גופנית) עובדים עם האוכלוסייה הרחבה (אנשים כמוני וכמוך, שאינם ספורטאים מקצוענים), על מנת לעזור להם להכניס ספורט כחלק אינטגרלי משגרת החיים שלהם. תחום חדש לחלוטין בתוך פסיכולוגיית הספורט והפעילות הגופנית שצפוי גם הוא להתרחב, הוא שימוש בספורט או באלמנטים מתחום הספורט ככלים טיפוליים. היום אנו שומעים על מטפלים שמקימים את המטופלים מהספה ויוצאים איתם להליכה או לריצה. המקצוע מותאם גם לסובלים ממצבי לחץ ספציפיים, למשל קבוצות תמיכה לנפגעי חרדה בדרום, שאת השיחות עושים תוך כדי פעילות גופנית מתוך האמונה שחוסר בפעילות גופנית סוגר אותנו ואילו פעילות פותחת ואגב כך משחררת הורמונים (סרוטונין ודופמין לדוגמה) שמשפרים את מצב הרוח.

3. האפשרות לעבוד עם ספורטאים מהשורה הראשונה ולהביא אותם לשבירת שיאים

רוב העוסקים בתחום עובדים עם קבוצות ספורט וספורטאי עילית, על מנת לעזור להם להגיע למימוש הפוטנציאל הטמון בהם ולנצח. אם בעבר שיחה עם פסיכולוג הייתה טאבו גמור בתחום הספורט, כיום הוא נשבר לחלוטין. קבוצות ספורט רבות, דוגמת ברצלונה וריאל מדריד, עובדות היום עם פסיכולוגים צמודים, וספורטאי עילית רבים לא יזוזו ללא העזרה והתמיכה של פסיכולוג הספורט אתו הם עובדים.

4. המסלול המוצע באקדמית תל־אביב-יפו הינו ייחודי ומגוון, המהווה בסיס מעולה לכל סטודנט בעל רצון לפתח קריירה כפסיכולוג וכמטפל

זהו המסלול הראשון והיחיד מסוגו בארץ, כשבמהלך הלימודים מושם דגש רב להיבטים יישומיים ולכלים פרקטיים. במסגרת לימודיהם במסלול נחשפים הסטודנטים למגוון רחב של כלים ושיטות טיפול כמו דמיון מודרך, ביו-פידבק,NLP, הצבת מטרות, CBT וכו'. כמו כן, במסגרת קורס "התנסות בשדה" מלווים הסטודנטים קבוצות ספורט שונות, ומסייעים בבניית תכניות אימונים ושיפור ביצועים. המסלול מתאים למספר מצומצם של סטודנטים וסטודנטיות אשר רוצים לשלב את אהבתם לפסיכולוגיה עם התשוקה לספורט, לעבוד עם ספורטאים על מנת לעזור להם לממש את מלוא הפוטנציאל, ומעוניינים להיות מעורבים בקהילה כתומכי תהליכי שינוי הכוללים מרכיבי ספורט.

5. ענף שנמצא בצמיחה גם מעבר לים עם משכורת גבוהה

אם מצב התחום בחו"ל יכול להוות איזושהי אינדיקציה למה שמצפה לנו בארץ בשנים הקרובות, בהחלט יש למה לצפות. האגודה האמריקאי לפסיכולוגיה (ה- APA) הכריזה כי פסיכולוגיית ספורט ופעילות גופנית הינו אחד מענפיי הפסיכולוגיה שצפויים לגדול בצורה החדה ביותר בעשור הקרוב. הביקוש למומחים בתחום גדל מדי שנה, ובעולם (בעיקר בארה"ב אירופה ואוסטרליה) נפתחות עוד ועוד תכניות הכשרה. השכר הממוצע של פסיכולוג ספורט ופעילות גופנית נע בין 80 ל-100 אלף דולר בשנה. פסיכולוגים העובדים במגזר הפרטי מרוויחים אפילו סכומים גבוהים יותר. בקיצור, אם אתם חושבים על מקצוע שיכול לשרת אתכם בתרחיש של שינוי מקום מגורים - פסיכולוגיה של הספורט הוא אופציה לא רעה בכלל.

למידע נוסף על התמחות בפסיכולוגיה של הספורט בבית הספר למדעי ההתנהגות באקדמית תל־אביב-יפו לחצו כאן

* הלימודים במסלול ספורט ופעילות גופנית באקדמית תל־אביב-יפו הינם לתואר ראשון במדעי ההתנהגות. על מנת להיות מוכר כפסיכולוג יש להמשיך ללימודי תואר שני.