מסיבת פרידה מנחם הורוביץ - דנה וייס (צילום: אלעד דיין)
וייס: "הלימודים היו מעניינים ונתנו לי עוד כלים" | צילום: אלעד דיין
הם ממלאים את המסך שלנו, משוחחים איתנו דרך הטלוויזיה והרדיו ומספרים לנו את כל מה שחשוב: העיתונאיות והעיתונאים, מגישי ומגישות המהדורות ושדרני ושדרניות הרדיו הם הדמויות שאת דבריהם אנחנו שותים בשקיקה מדי יום – זה המצב במדינה מוכת החדשות שלנו. תשמחו לגלות שרובם השקיעו זמן לא רק בעבודה העיתונאית, אלא גם בתואר אקדמי ואם דמיינתם רשימה של תארים בתקשורת המונים – תופתעו לגלות שאנשי ונשות התקשורת של ישראל לא מחזיקים רק בתארים כאלה אלא מרחיבים את האופקים גם בתחומים שונים.

 "אני מוצאת קשר חזק בין מחקר לימודי לעבודה העיתונאית", מספרת לנו כרמלה מנשה, הכתבת לענייני צבא של "קול ישראל" וזוכת פרס סוקולוב. “כדי להיות עיתונאית את חייבת השכלה, את מקבלת שם כלים שמשמשים אותך אחר כך בעבודה ולמעשה, בעבודה האקדמית את צריכה להיות אמינה, ישרה, מקצועית, לחפש חידושים, לא לרמות – ממש כמו בתחקיר. את מצליבה מקורות, בודקת מידע, צוללת לארכיונים. רק שבעיתון הסיפור מיידי והתגובות מיידיות ובתואר את כותבת שנים. מנשה למדה תואר ראשון בהיסטוריה ולימודי ארץ ישראל באוניברסיטת תל אביב והמשיכה לתואר שני בהיסטוריה, אותו סיימה בהצטיינות: "התלבטתי אם להישאר בעיתונות או להמשיך באקדמיה ואי אפשר לעשות את שני הדברים יחד בצורה מקצועית ובחרתי בעיתונות. כשאני עושה כתבת תחקיר אני עובדת כמו שעבדתי לעבודה בתואר, את צריכה להיות אמינה באותה מידה כמו בעבודת M.A בהיסטוריה". מנשה היא לא היחידה שמרגישה שהאקדמיה העניקה לה כלים לעיתונות. “הלימודים שלי עזרו לי הרבה", מספרת דנה וייס, מגישת "חדשות סוף השבוע" בערוץ 2, שלמדה תואר ראשון במשפטים ותקשורת באוניברסיטה העברית בירושלים ותואר שני במשפטים, עם התמחות במשפט, חברה ופוליטיקה - באוניברסיטת תל אביב. "הלימודים היו שילוב בין משפטים ובין תקשורת וכבר הייתי כתבת משפט אז זה היה לי מאוד רלוונטי. גם לקחתי קורסים מרחיבי אופקים וזה היה מצוין. אני מרגישה שאשת תקשורת צריכה ללמוד לימודים כלליים ולא תקשורת והלימודים היו מעניינים ונתנו לי עוד כלים". ומה הדבר שהיה פחות נעים בלימודים? “הדבר היחיד שהיה מייגע היו מבחני הלשכה", היא מודה.

מתלבטים היכן ללמוד? היכנסו לייעוץ חינם תוך 3 שעות

רביב דרוקר (צילום : אלדד רפאלי) (צילום: אלדד רפאלי,  יחסי ציבור )
"די מהר הבנתי שלרבים מהקורסים אין טעם להגיע" דרוקר | צילום: אלדד רפאלי, יחסי ציבור
 עוד בוגר בעל תואר במשפטים הוא הפרשן הפוליטי של חדשות 10, רביב דרוקר. דרוקר סיפר בבלוג שלו על הלימודים, שאיך נאמר בעדינות – לא בדיוק הרשימו אותו: “למדתי לתואר ראשון במשפטים באוניברסיטת תל אביב”, כתב. "איכשהו, התקבלתי. הלימודים היו מעניינים, חלק מהמרצים היו מצוינים (מרמור, גנז, שחר), אבל די מהר הבנתי שלרבים מהקורסים אין טעם להגיע. בשנה א׳ עוד ממש השקעתי. חלמתי להיות עורך דין בכיר, פרקליט בשירות המדינה, בסוף השנה התעוררתי מזה. היו פשוט הרבה יותר מצטיינים ממני. בשנים שלאחר מכן, כבר עשיתי את המינימום כדי להוציא תואר. במקביל כבר עבדתי בכמה משרות, כולל ב ״מעריב״..." ..."הרבה שנים לאחר מכן, התחלתי לפנטז על האקדמיה. אמא שלי מאוד מחזיקה ממני, אבל אם היה מקדים את שמי התואר דוקטור (כמוה...), אז לא היה מאושר ממנה. הלכתי על בר אילן. אמרו לי שיותר קל לעשות שם. סגרתי מנחה, פרופסור איתן גלבוע, היה לי נושא מעולה לעבודת תיזה, שאמורה הייתה להתפתח לדוקטורט והתחלתי ללמוד. על הלימודים אני לא רוצה לכתוב הרבה. רוב הזמן זה היה מביך (אשר כהן היה מעניין). איכשהו, סיימתי את רוב חובות השמיעה, אפילו אישרתי את הצעת התיזה, אבל לא הצלחתי להתיישב על התיזה. נתקעתי ועד היום אני תקוע...”. מהנקודה הזו יצא רביב לתחקיר עצום על האקדמיה בישראל – אבל בזמן שרביב תקוע מבחינה אקדמית, רזי ברקאי, מגיש "מה בוער" בגלי צה"ל, דווקא מחזיק בתואר שני: "למדתי תואר ראשון בפילוספיה ובמדעי המדינה”, הוא חולק, "ושני בקומוניקציה” (תקשורת המונים, א.ר). את התואר הראשון התחלתי בחיפה ואז עברתי וסיימתי בתל אביב, ואת התואר השני עשיתי בעברית. בתואר הראשון שלי אמנם לא מדובר מקצועות שקשורים לעיסוק בתקשורת עצמו – אבל הכל קשור לתקשורת - גם אם זה לא ממש לימודי תקשורת”, והא מסביר.

יונית לוי (צילום: חדשות 2)
חלמה ללמוד פסיכולוגיה | צילום: חדשות 2
ואכן, נראה שהלימודים לא תמיד חופפים לתחום הסיקור של העיתונאים. כמו כרמלה מנשה, שבחרה ללמוד נושא שרחוק מתחום הסיקור שלה, כך גם מגישת המהדורה המרכזית של חדשות 2, יונית לוי, בחרה נושא לימודים שלא הייתם מנחשים: לא, לא מדובר במדעי המדינה, לא בתקשורת ואפילו לא באיטלקית - לוי מחזיקה דווקא בתואר ראשון בספרות אנגלית והיסטוריה מהאוניברסיטה העברית וגם תואר שני בספרות אנגלית. בעבר סיפרה בראיון ב-ynet: "ראיתי שיש קורס על וירג'יניה וולף אז אמרתי 'יאללה, אני ארשם כבר לתואר שני'. ובמקביל רציתי להירשם גם לתואר ראשון בפסיכולוגיה, אבל לא עשיתי את זה. פשוט בא לי רק ללמוד וזהו".

מי שכן נרשמה לתואר ראשון בפסיכולוגיה, היא מגישת המהדורה המרכזית של חדשות 10, תמר איש שלום שמלבדו, מחזיקה בעוד תואר מעניין ביותר: "את התואר ראשון שלי עשיתי בפילוסופיה יהודית ובפסיכולוגיה באוניברסיטת ת"א", היא מספרת, "תואר שני עשיתי במדעי הדתות, באוניברסיטת קינגס קולג' בלונדון". אם התרשמתם מהלימודים בחו"ל, איש שלום לא לבד, גם אלון בן דוד, הכתב הצבאי של חדשות 10 והמגיש של מהדורת חדשות שישי שלהן מתהדר בתואר מהניכר: "יש לי תואר ראשון במדעי המדינה מאוניברסיטת תל אביב", הוא מספר, "ובהמשך למדתי תואר שני בממשל, שהיה פשוט מרתק". את התואר עשה בן דוד באוניברסיטת הרווארד, לא פחות ולא יותר, זאת במסגרת קרן ווקסנר. ומה למד מגיש "אולפן שישי", דני קושמרו? תחזיקו חזק, כי סוף סוף יש נציגות לדרום בקרב אנשי התקשורת: “למדתי באוניברסיטת בן גוריון", הוא מספר, “תואר ראשון בהנדסה תעשיה וניהול, עם התמחות במערכות מידע ותואר שני במנהל עסקים".

 

גלעד שלמור (צילום: חדשות 2)
גלעד שלמור מתבל את עולם הפשע עם לימודים לתואר ראשון בספרות ובלימודי אפריקה | צילום: חדשות 2
על המקום הראשון בתחרות על "התואר המרתק ביותר" או אולי ה"לא רגיל ביותר”, מתמודד גם כתב הפלילים של חדשות 2, גלעד שלמור. כן, מסתבר שבין זירת רצח להארכת מעצר, שלמור מתבל את עולם הפשע עם לימודים לתואר ראשון בספרות ובלימודי אפריקה, באוניברסיטת ת"א. "האמת היא שהתחלתי ללמוד לפני 6 שנים", הוא מגלה, “אבל האינטנסיביות של העבודה גברה על האפשרות ללמוד באמת והשנה סוף סוף חזרתי ללימודים! אני מאוד נהנה, אני מכור לאפריקה ונוסע לשם כל שנה – למעשה לפני חודש חזרתי מטיול באוגנדה”. ומה הקשר בין אוגנדה, ג'יימס ג'ויס וזירות פשע? "זה תואר להרחבת האופקים”, מסביר שלמור. "אני מאוד נהנה ובלימודי אפריקה מדובר בחוג קטן ומצומצם שעונה לכל מה שמעניין אותי. התואר בספרות שאני מתחיל נובע מזה שתמיד אהבתי לקרוא - אין יום שעובר בלי שאקרא ספר ואני מקווה שהתשוקה והיופי בספרות יאזנו את הדברים הקשים שאני במגע יום-יומי איתם בתפקיד שלי”.


מגיש "מהדורה ראשונה" בחדשות 2, אורן וייגנפלד, הוא אחד מאותם מעטים שדווקא השקיעו בלימודים שקשורים למקצוע. גם במקרה הזה, תשכחו מהתואר המסורתי בתקשורת והיכנסו לעולם עריכת הוידיאו: “למדתי טלוויזיה וקולנוע במכללת הדסה בירושלים” מספר וייגנפלד. “הגעתי לחדשות 2 כמצופף – מי שעורך את חומרי העריכה בלילה, כי לא היה להם מקום פנוי לעורך וידיאו... אחרי חצי שנה נתנו לי לערוך כתבות ובהמשך הציעו לי לקריין". והאם וייגנפלד עוד חוטא מדי פעם בחזרה למה שלמד – לאיזו משמרת עריכה? ”תראי, אני לא עורך וידיאו כבר 10 שנים אבל עוד יוצא לי לשבת לפעמים על האוויד (מערכת העריכה בה משתמשים בערוצי הטלוויזיה, א.ר)”, הוא מודה.

מתלבטים היכן ללמוד? היכנסו לייעוץ חינם תוך 3 שעות