מועצת רשות החדשנות אישרה בשבוע שעבר תוכנית מענקים עבור גופים שיציעו הכשרה מזורזת של מתכנתים לתעשייה הישראלית. מטרת התוכנית היא עידוד כניסה של שחקנים חדשים שיקימו מסגרות לימוד אינטנסיביות בנות חצי שנה עד שנה, בדומה ל-Coding Bootcamps (מחנות אימונים לתכנות) הקיימת בחו"ל, שיצליחו לתת מענה איכותי ובטווח קצר לצרכי התעשייה. לפי הרשות, נכון לאפריל האחרון, הביקוש למפתחי תוכנה בישראל גדול פי שניים וחצי מההיצע. היעד הוא לספק 250 עובדים חדשים לתעשייה כבר בתום השנה הראשונה.

לתוכנית החדשה תקציב שנתי של 10 מיליון שקל, למשך שנתיים. היא מונחת כעת על שולחנם של שר האוצר ושר הכלכלה וממתינה לאישור סופי, ואם תאושר - הרשות תפרסם מכרז לגופים אחרי החגים. מדובר ביוזמה שהיא חלק מיישום של החלטת ממשלה שהתקבלה בינואר 2017 - "תוכנית לאומית להגדלת כוח אדם מיומן לתעשיית ההיי-טק".

"כיום פועלות בישראל מספר חברות כמו אינפיניטי לאבס, אקספריס והייפראקטיב", אומרת נעמי קריגר כרמי, ראש הזירה החברתית - ציבורית ברשות החדשנות. "ברבים מהגופים קיים מודל שבו מעניקים מלגת קיום קטנה למשתתפי הקורס, או שעלות הקורס משולמת מתוך המשכורות הראשונות, אך הרשות לא תכתיב את התנאים למשתתפים. יש מספר שחקנים אפשריים שיכולים להיכנס לתחום ולהשביחו - גופים אקדמיים באמצעות מסגרות לימודי החוץ שלהם, חברות הייטק ובתי ספר שכבר פועלים בחו"ל ומעוניינים לפתוח שלוחה ישראלית".

הרשות אינה מתכוונת להגביל במכרז את מספר הזוכים, אך היא צופה כי הוא יאפשר פעילות של כעשרה גופים, שיתוגמלו על השמה מוצלחת של בוגריהם. רף המינימום שנקבע עבור קבלת התגמול הוא שכר חודשי בגובה 14 אלף שקל למשרת כניסה בתכנות לבוגר. התגמול גבוה יותר ככל שהשכר של הבוגרים גבוה יותר, או כאשר מדובר באוכלוסיות מיוחדות כמו חרדים, ערבים ונשים.

כמתואר

94 גופים בארה"ב ו-266 מיליון דולר בשנה

תופעת "מחנות האימונים" שמציעים הכשרה מזורזת של מספר חודשים בתכנות לחסרי ידע החלה ב-2012 והפכה לתעשייה משגשגת שגלגלה, לפי הערכות, של אתר Course Report האמריקאי כ-266 מיליון דולר ב-2016. לפי האתר, כיום פועלים בארה"ב ובקנדה כ-94 מחנות אימונים כאלה, פי שניים ממספרם לפני שנתיים. מרבית הגופים הפועלים בה הם למטרות רווח - הם גובים בממוצע 11,400 אלף דולר להכשרה בת שלושה חודשים, וב-2017 בלבד הוכשרו במודל זה 23 אלף מתכנתים. קסבייה ניאל, המליארדר הצרפתי (ומבעלי חברת גולן טלקום) פתח בשנה שעברה בית ספר במודל דומה של מחנות קיץ שלא למטרות רווח בשם 42 (כרפרנס ל"מדריך הטרמפיסט לגלקסיה") הממוקם בעיר פרימונט שבקליפורניה וסמוכה לעמק הסיליקון.

נעמי קריגר־כרמי
נעמי קריגר־כרמי. צילום: אייל טואג


בכתבה שפורסמה בבלומברג,
 בדצמבר עולה כי בוגרי בתי הספר לתכנות מתקשים להשתלב במקומות עבודה.  רבים מהם הודו כי הם חסרים את הכישורים שבהם מעוניינים המעסיקים ולעתים קרובות דורשת הכשרתם במקום העבודה שעות רבות של ליווי אישי מצדם של עובדים מנוסים יותר. בחברות ההשמה הסבירו לבלומברג כי: "הדבר נכון גם לבוגרי תארים במדעי המחשב במשרתם הראשונה, אך לבוגרים אלה יש בדרך כלל תפישה טובה יותר של מושגים רחבים ואלגוריתמים".

הכתבה פורסמה במקור ב-The Marker

מנהלת משאבי אנוש אישרה חריגות שכר במיליון שקל - והורחקה מתפקידה

אכזבה לסטודנטים העובדים בבזן: עובד ארעי לא זכאי להטבות הניתנות לעובד קבוע