סטודנטים עם לקויות למידה במסגרות להשכלה גבוהה מהווים קבוצה המחייבת התייחסות מיוחדת: מדובר בקבוצת תלמידים שחרף הקשיים הלימודיים, עוברים מכשולים ומצליחים להשתלב בלימודים האקדמיים, כל זאת בעוד המעבר ללימודים ולסביבה אקדמית מציבים בפניהם אתגרים רבים בתחום הלימודי, החברתי והרגשי. מדובר בליקויים קוגניטיביים הבאים לידי ביטוי בקשיים משמעותיים בכתיבה, קריאה, יכולת חישובית וכו', שאינם חולפים עם הגיל ופוגעים ביכולת הלמידה של בעל הלקות.

על פי דוח מבקר המדינה בנוגע לטיפול בסטודנטים לקויי למידה במוסדות להשכלה גבוהה, בשנים האחרונות אנו עדים לגידול מתמיד הן במספר הסטודנטים שאובחנו והוכרו כלקויי למידה, והן בשיעורם מקרב כלל הסטודנטים, המוערך ב- 10%-15.

במקביל לגידול זה, גם פעילות התמיכה בסטודנטים אלו במסגרת המוסדות האקדמיים נמצאת בעלייה מתמדת, הן מבחינת ההיקף והן מבחינת רמת המקצועיות והשירותים המוצעים לסטודנטים עם לקות למידה. מרכזי התמיכה הפועלים במוסדות להשכלה גבוהה מעניקים שירותי תמיכה וסיוע מגוונים לסטודנטים אלו.


בסמסטר הראשון באקדמיה, מרבית הסטודנטים מגלים כי המסגרת האקדמית שונה ממסגרות לימוד שלמדו בהן בעבר. הלימודים אינטנסיביים יותר וקצב הלימוד מהיר, התכנים מורכבים, היקף החומר רחב, ואין מעקב מתמיד על הלימודים. הסטודנט נדרש להגדיר בעצמו מה ללמוד, איך ללמוד וכמה זמן להשקיע בכל קורס. 

אם גם אתם סטודנטים שאובחנו עם לקויות למידה, כמו שכבר הבנתם – אתם לא לבד. חשוב שתעמדו על זכויותיכם מול הגופים השונים, ובעיקר למדו מה הדרך שהכי מתאימה לכם כדי ללמוד.

הנה כמה טיפים שעשויים לסייע לכם בסמסטר הראשון ובהמשך:

1. הכירו את הגורם במוסד האקדמי שתפקידו לסייע לכם – בכל מוסד אקדמי ישנה יחידה או גורם המטפל בסטודנטים עם לקויות למידה. פנו כבר בימים הראשונים לדיקנט הסטודנטים או לאגודת הסטודנטים ובררו מי הגורם המטפל ומה הן זכויותיכם. במרבית המוסדות תוכלו לקבל ייעוץ ותמיכה, וחלקם מפעילים פרויקט חונכות ו/או שיעורי עזר. כמו כן, בררו איזה אבחון עליכם להציג ואלו התאמות בבחינות אתם רשאים לקבל (הארכת זמן, התעלמות משגיאות כתיב, הקראה באנגלית ועוד).

2. הכירו טוב יותר את הרגלי הלמידה שלכם –הדגש בסמסטר הראשון צריך להיות על איכות הלמידה וההסתגלות למערכת האקדמית. לכן עליכם לבדוק את הרגלי הלמידה שלכם, למצוא מה עובד עבורכם וגם לשנות בהתאם לצורך. החוכמה היא להכיר את ההרגלים שלנו, להישאר עם היעילים, ללמוד הרגלים חדשים המתאימים יותר ויעילים יותר עבורנו וליישמם במהלך הלימודים. הבסיס ללמידה יעילה היא בראש ובראשונה למידה אקטיבית שבה הלומד מעורב באופן אישי בתהליך הלימודי וזה אומר לנסות שיטות לימוד חדשות ולשאול את עצמנו האם הן עוזרות? בסמסטר הראשון הדגש הוא על איכות הלמידה וההסתגלות (הכרת שיטות לימוד, חברים חדשים, סוגי מטלות ודרישות, לוח זמנים וכו'), ועל היציאה מההלם של "הלימודים באקדמיה". הסמסטר השני מיועד למקצה שיפורים, וליישום מסקנות שנלמדו במהלך הסמסטר הראשון.

סטודנט מתקשה בלימודים (צילום: Shutterstock)
היו מודעים לשעות השיא שלכם ולטווח הריכוז | צילום: Shutterstock

3. היו מודעים לשעות השיא שלכם ולטווח הריכוז - לכל אדם ישנן שעות בהן הוא לומד טוב יותר משעות אחרות. לכן, אחת המשימות החשובות בסמסטר הראשון היא לאתר את התנאים בהם הלמידה היא אפקטיבית וכושר הריכוז גבוה. כדאי גם לבדוק מהו משך הזמן המקסימלי שאתם מסוגלים להקדיש ברציפות למשימה לימודית (כמו למשל: פתרון תרגילים, קריאת חומר תיאורטי/מאמר וכו'), ועדיין להישאר מרוכזים.

4. תכננו את הזמן שלכם - גורם הזמן במסגרת לימודים אקדמיים הוא קריטי. כל סמסטר נמשך כ-14 שבועות וקצב הלימודים הוא מהיר ועמוס. עליכם לחלק את המאמץ בין הקורסים השונים ולא לשכוח לפנות זמן לחיים שמחוץ ללימודים, כדי שלא תגיעו חסרי אנרגיות לתקופת הבחינות. זכרו כי הזמן הוא המשאב היקר ביותר של הסטודנט ולכן יש לתכנן אותו ולנצלו בצורה נכונה ויעילה. עליכם לקחת בחשבון שכאשר אינכם מתכננים את הזמן, רוב הזמן שאתם משקיעים במהלך הסמסטר הולך רק "לכיבוי שרפות", וזה אומר שאתם עושים את המטלות הדחופות ביותר ולא דווקא החשובות ביותר.

5. נוכחות בהרצאות ובתרגולים - במרבית הקורסים אין חובת נוכחות. עם זאת, מומלץ מאוד להגיע להרצאות ולתרגולים. ההרצאות והתרגולים הם מאגר האינפורמציה התוכנית והארגונית לקורס. המרצה יוצר אינטגרציה של החומר הלימודי, מדגיש מנקודת המבט שלו היבטים חשובים בחומר וגם מציג את הציפיות שלו משיעורי הבית, מהעבודות להגשה ומהמבחנים.

ד"ר חגית קרישר (צילום: בראודה)
ד ר חגית קרישר | צילום: בראודה
6. עיבוד וארגון החומר הלימודי - במהלך הלימודים תיאלצו להתמודד עם כמויות אדירות של חומר. לכן, לפני כל הרצאה מומלץ מאוד לחזור על ההרצאה הקודמת. סיכום וחזרה על ההרצאה הקודמת מאפשר עיבוד נוסף של החומר ועוזר להבין טוב יותר את החומר שכבר למדתם. אם בכל זאת לא הבנתם את ההרצאה, חשוב לא לוותר, להתייעץ עם חברים ואף להגיע לשעות הקבלה של המרצים והמתרגלים.

קריאת רשימת העצות שלפניכם היא הצעד הראשון בדרך להתמודדות ולהסתגלות טובה יותר למסגרת האקדמית, במידת הצורך אפשר גם להיעזר בייעוץ ובסיוע של אנשי מקצוע הניתנים במסגרת מרכזי התמיכה של המוסדות להשכלה גבוהה.

ד״ר חגית קרישר היא מומחית לאבחון ולטיפול בלקויות למידה, מנהלת מרכז התמיכה לסטודנט במכללה האקדמית להנדסה אורט בראודה