קבינט הקורנה שהתכנס אמש (רביעי), אישר לסטודנטים לשוב ללמוד בקמפוסים במתווה קפסולות. התנאים: למידה בשטח פתוח ועד 20 משתתפים בקבוצות קבועות – כולל מרצה קבוע. מאז שעות הבוקר, פרטי המתווה התחילו לרוץ בקרב סטודנטים שהתרעמו על תכניות הפעולה התמוהה לדעתם.

"המתווה שאושר לא מספק פתרון ממשי". אומר היום ל-mako שלומי יחיאב, יו"ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית. "למידה בחוץ בעונת החורף וללא אמצעים טכנולוגיים, אינה מאפשרת לסטודנטים ולסטודנטיות הוראה ראויה ואיכותית. כפי שהצגנו בוועדת הקורונה, אנו קוראים לקבינט לפעול לפתיחה מחודשת של הקמפוסים עבור הלימודים המעשיים ושל המעבדות בהקדם האפשרי. וכמו כן לאפשר לסטודנטים שאין ברשותם תשתיות מחשוב מספקות לחזור ללמידה במוסדות באופן מלא".

שלומי יחיאב, יו"ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הא (צילום: סיון צדוק, התאחדות הסטודנטים הארצית)
שלומי יחיאב: "המתווה שאושר לא מספק פתרון ממשי" | צילום: סיון צדוק, התאחדות הסטודנטים הארצית

"התנאים בחורף באוניברסיטת חיפה, במכללת תל חי ובצפת לא מאפשרים למידה בחוץ. הקור בחיפה בצהריים בחורף יכול להגיע ל 4 מעלות. איך אפשר ללמוד ככה?". מוחה פז לייפר, בת 26, סטודנטית לתואר שני בניהול משאבי טבע והסביבה באוניברסיטת חיפה.

מעבר להתעלמות לדעתה של חברי הקבינט מעונות השנה וממזג האוויר, לטענת לייפר בגיבוש המתווה כלל לא לקחו בחשבון את הסטודנטים עם לקויות הלמידה השונות, כמוה, אשר נאבקים לשרוד כאשר הלמידה מתקיימת בשיעורי זום ויאותגרו עוד יותר אם הלימודים יצאו מחוץ לכיתות: "זו לא אווירה שאפשר ללמוד בה. בחוץ קר וכל דבר קטן בחוץ יכול להוציא אנשים עם בעיות קשב וריכוז מהפוקוס שלהם. בזום אני נטו בחדר שלי, ולא רצים לי דברים בעיניים".

"זורקים אותנו לרחוב - אנחנו העתיד של המדינה"

"מה יהיה עם מבחנים? יערכו בחניונים? ומה עם הלימודים בגשם? אנשים כמוני משתמשים במחשב נייד, אז פשוט יגידו לנו שלא נשתמש יותר? תוציא לנו שולחן וכיסאות בדשא ללמוד? מאיפה השטויות האלה? כבר עדיף זום, להיות בבית ולא להרגיש כמו בובה שזורקים אותה לרחוב. אנחנו העתיד של המדינה". היא זועמת ומציינת שסטודנטים רבים מתניידים באמצעות תחבורה ציבורית, דבר היכול להעלות את הסיכון להדבקה.

לייפר מזכירה שמאז פרוץ הסגר הראשון בחוד מרץ, הסטודנטים המשיכו לשלם את שכר הלימוד כרגיל, בעוד השיעורים התקיימו במתכונת של למידה מרחוק. "המתווה החדש מזעזע. השר אלקין אמור להגן עלינו הסטודנטים, אבל בפועל הכול נופל על הכתפיים שלנו. כמעט שנה שלמה למדנו בזום וגבו מאיתנו שכר מלא ללא הפחתה, למרות העובדה שלמוסדות הלימוד לא היו הוצאות על חשמל, ניקיון ואבטחה. אנחנו הצעירים הם הנפגעים העיקריים בימי הקורונה מבחינה כלכלית".

מעבר לכשלים הטכניים, למשבר הקורונה יש גם השלכות נפשיות, והסטודנטים טוענים שאלו לא נלקחו בחשבון בעת החלטת הקבינט אמש: "הקורונה היא מכה בריאותית ותקציבית אבל  שוכחים שזוהי גם מכה ריגשית, חלק מהרגש יוצא החוצה והמערכת כרגע ממש לא עוזרת לנו ולא מקלה עלינו", אומר ג'וש ארונסון, סטודנט לתואר ראשון בפרסום ושיווק במכללת אונו. "המתווה של הקבינט בעיני לא חושב על הסטודנט. כדי שסטודנט יוכל להקשיב בשיעור עליו להרגיש בנוח, כשבן אדם בחוץ בחורף וקר לו הוא יהיה לא מרוכז ולא יכול לממש את הפוטנציאל האישי שלו. הפתרון הזה פשוט לא מציאותי".

השר זאב אלקין על מתווה היציאה מהסגר (צילום: מתוך "חדשות הבוקר" , קשת12)
ח"כ זאב אלקין, השר להשכלה גבוהה ומשלימה: ". זה צעד קטן ראשון של מערכת ההשכלה גבוהה בדרך ליציאה מהסגר | צילום: מתוך "חדשות הבוקר" , קשת12

ח"כ זאב אלקין, השר להשכלה גבוהה ומשלימה מסר בתגובה: ״אני מברך את קבינט הקורונה על אישור התקנות המאפשרות לימודים בחוץ לקבוצות קבועות עד 20 איש כולל מורה או מרצה, שתואמו בינינו לבין משרדי החינוך והבריאות. זה צעד קטן ראשון של מערכת ההשכלה גבוהה בדרך ליציאה מהסגר, שאמור לאפשר למוסדות להשכלה גבוהה להתחיל בהוראה פרונטלית."