הייתם יכולים פשוט להירשם ללימודי כלכלה או פסיכולוגיה, אבל משהו מעכב אתכם. אתם מרגישים שאתם רוצים יותר - יותר עניין, אולי אפילו יותר משמעות, שלא נדע. אבל את המסלולים המיוחדים באמת די קשה למצוא בחיפוש באתרי הלימודים: לרוב הם מסתמכים על פרסום מפה לפה, ולמי שלא שמע עליהם אף פעם יש סיכוי קטן לדעת שהם בכלל קיימים. לקראת עונת ההרשמות אספנו כמה מסלולים מקוריים וחדשניים שקצת יוצאים מהקווים ומציעים חוויית לימודים אחרת.


תכנית נתיבות: מנהיגות ושינוי חברתי | אוניברסיטת חיפה

בחוג לתולדות ישראל של אוניברסיטת חיפה פועלת כבר כעשור תכנית חכמ"ה, מסלול מיוחד לתואר ראשון המתמקד בהיסטוריה ומחשבה כלכלית חברתית. על התכנית הזו מנצח הפרופסור דני גוטווין, שאולי זכור לכם מהופעתו בסרט מגש הכסף, ובשנת הלימודים הבאה הוא עומד להשיק בחוג גם את האחות הגדולה של חכמ"ה, נתיבות – תכנית לתואר שני במנהיגות ושינוי חברתי במדינת ישראל ובעולם היהודי.

זה נשמע כבד, אבל בעצם זה לא כל כך מסובך: נתיבות מיועדת לאנשים שהתכנית שלהם היא להשתלב בתפקידי הובלה של ארגונים קהילתיים בארץ ובעולם, והם רוצים להבין לעומק את הגורמים ההיסטוריים, הכלכליים והארגוניים שמניעים תהליכים ושינויים חברתיים. התכנית מתרכזת בלימודים של יום אחד בשבוע בלבד, והאווירה בכתה אמורה להיות של קבוצה לומדת, כלומר פחות הרצאות פרונטליות ויותר דיון ולימוד משותף.

פרויקט נתיבות (יח``צ: כרמל יערי)
פרויקט נתיבות | יח``צ: כרמל יערי

ליווי רוחני | מכון מגיד מטעם האוניברסיטה העברית ומוסדות נוספים

תחום הליווי הרוחני אינו מוכר מאוד בישראל, אבל זהו מקצוע מעניין ומלא משמעות. לימודי הלווי הרוחני מכשיר מטפלים לסייע לחולים סופניים ולמשפחותיהם עם ההתמודדות הרגשית נוכח המחלה או האובדן. התמיכה של המלווה הרוחני משלבת קצת פסיכולוגיה, קצת רפואה משלימה, קצת פילוסופיה ואפילו קצת יהדות – ובעיקר מנסה לאפשר לחולה למצוא את המשאבים והחוזקות הפנימיים שלו.

העמותה לליווי רוחני בישראל היא הגוף האמון על הסמכת מלווים רוחניים ומחנכים בליווי רוחני ואשר מפקח על תוכניות ההכשרה השונות ועמידתן בעקרונות ודרישות ההסמכה. ההכשרה המקצועית בתחום כוללת היבטים מסוימים אשר חייבים להיכלל בכל אחת מהתוכניות; היקף ההכשרה אמור להיות לכל הפחות בן 800 שעות, מתוכן לפחות 50% מהשעות הן שעות למידה מעשית (פרקטיקום), אשר רובן מתקיימות במוסד ציבורי, כגון: בית חולים, מרכז גריאטרי, בית אבות, מוסד חינוכי או ציבורי הרלבנטי לתחום הליווי הרוחני.

ליווי רוחני (יח``צ: באדיבות חברות - רוח יוצרת בריאות)
ליווי רוחני | יח``צ: באדיבות חברות - רוח יוצרת בריאות

מכון ערבה: מנהיגות סביבתית | בשיתוף אוניברסיטת בן גוריון

המסלול המיוחד הזה, המציע שנת לימודים ומגורים בקיבוץ קטורה שבערבה, מוכר כחלק מתואר ראשון או שני באוניברסיטת בן גוריון. בתכנית לומדים וחיים במשותף סטודנטים ישראלים, פלשתינים, ירדנים וממדינות נוספות ברחבי העולם, במטרה להכשיר אותם כמנהיגים אזוריים שלוקחים את הטבע והסביבה בחשבון תמידי ושואפים לשיתוף פעולה אזורי ובינתחומי.

הלימודים מתמקדים בנושאים סביבתיים כמו מים, אנרגיה חלופית ופתרונות אקולוגיים, וכמו שאפשר לצפות הם לא מסתכמים בלמידה בכתה אלא מוציאים את התלמידים אל השטח גם לסיורים וללימוד חוויתי. מעבר לתכנים הלימודיים, הבוגרים מספרים שעצם החיים המשותפים בערבה עם סטודנטים בינלאומיים העניקו להם חוויית חיים משמעותית.

מכון הערבה ללימודי הסביבה (יח``צ: מכון הערבה ללימודי סביבה )
מכון הערבה ללימודי הסביבה | יח``צ: מכון הערבה ללימודי סביבה

עתידים: צוערים לשלטון המקומי | הטכניון, אוניברסיטת חיפה ואוניברסיטת בן גוריון

אם עבודה בעירייה נראית לכם אפורה ומשעממת, תחשבו שוב. תכנית עתידים היא תכנית שיזם משרד הפנים, והיא בעצם מציעה מימון מלא של שכר לימוד למצטרפים - שיכולים ללמוד במסלול לתואר ראשון או שני ומתחייבים בסוף הלימודים להשתלב בעבודה במשרות מפתח באחת מהרשויות או העיריות המקומיות למשך ארבע שנים. בעצם, לוקחים פה צעירים וצעירות מוכשרים, ערכיים ומלאי מרץ, ומכשירים אותם לניהול השלטון המקומי במדינה. ציניות בצד – נשמע כמו אחלה דיל שכולם יוצאים ממנו מורווחים.

התכנית ללימודי יין | אוניברסיטת אריאל, שנקר ומוסדות נוספים

את מקצוע הייננות אפשר ללמוד בישראל בכמה מוסדות לימוד, והוא אפילו הוכר כתואר ראשון באוניברסיטת אריאל. אבל בשנקר פתחו השנה מסלול חדש בשיתוף עם WEST, בית-הספר המוביל בעולם ללימודי יין שבלונדון. הלימודים מוצעים במספר קורסים המתאימים לכמה רמות של התמחות, ובכולם ניתנת למסיימים הסמכה מקצועית למקצועות היין. בקורסים לומדים, בין היתר, התאמת יין לאוכל, תהליכי ייצור יין, סוגי ענבים – וגם טועמים הרבה מאוד יינות במהלך השיעורים.

באוניברסיטת אריאל, הלימודים נועדו להכשיר את הסטודנטים לעבודה בעולם היין החדשני המתפתח בשנים האחרונות בישראל ובעולם, וכן בתעשיות הטכנולוגיות הנלוות תוך מתן כלים לחשיבה חדשנית. הלימודים משלבים ידע תאורטי והתנסות פרקטית (יצור והערכת יין) ביקב המחקרי ובמעבדה מתקדמת לאנליזת יין אשר קיימים באוניברסיטה. כל הסטודנטים יתנסו בהתמחות ביקב במהלך עונת בציר, והמצטיינים יקבלו מלגה לסטז' ביקבים נבחרים בחו"ל. 

תואר בייננות באוניברסיטת אריאל (יח``צ:  יחסי ציבור )
תואר בייננות באוניברסיטת אריאל | יח``צ: יחסי ציבור

תכנית פכ"ם: פילוסופיה, כלכלה ומדע המדינה | האוניברסיטה העברית

מה הקשר בין כלכלה, מדע המדינה ופילוסופיה? אז זהו, שיש קשר, ובדיוק את הקשר הזה מנסים לפענח בתכנית הלימודים המשולבת הזו. כפי שכתוב באתר התכנית, "למרבית השיקולים וההחלטות הכלכליות יש היבט פוליטי, ולכל מדיניות יש היבט כלכלי של הקצאת משאבים וחלוקתם. הפילוסופיה מספקת כלים להתבוננות ערכית בשני התחומים כאחד ומקשרת ביניהם מבחינה מושגית". אתם רוצים להיות פילוסופים? התכנית הזו תכשיר אתכם כפילוסופים שמסתכלים למציאות בעיניים; חשבתם להפוך למנהיגים שמכתיבים מדיניות? בזכות התכנית תהיו כאלה שגם לוקחים בחשבון מרכיבים כלכליים והיבטים ערכיים בקבלת ההחלטות שלהם. ואתם יכולים גם להפוך לכלכלנים שמבינים שלכסף יש הקשר פוליטי ויש משמעויות אתיות.

סודות הפוקר | האקדמיה הישראלית לפוקר

ועכשיו למשהו קצת אחר, כלומר לגמרי אחר: האקדמיה הישראלית לפוקר היא הגוף החינוכי היחיד בארץ אשר מלמד את סודות הפוקר, בשפה העברית, הישר מפי שחקני פוקר מקצוענים שבחרו במשחק הפוקר בתור מקור פרנסתם. מערך הקורסים של האקדמיה כולל קורסים רבים המותאמים לרמת הסטודנט, החל מהקורסים הכי בסיסיים ועד לקורסי דוקטורט המיועדים למקצועני פוקר. מה בסילבוס למשל? סדנת "פוקר למתחילים" למשל, שפונה לאנשים שמעולם לא שיחקו פוקר ומלמדת אותם את חוקי המשחק הבסיסיים.

הקורס הפופולרי ביותר נקרא "מבוא לטקסס הולדם" ומיועד לשחקני פוקר בעלי ניסיון שרוצים ללמוד את יסודות הפוקר החסין-ניצול. הקורס "תואר ראשון בטקסס הולדם" מלמד תיאוריית פוקר מתקדמת ומשחק צר ואגרסיבי בדרך לריסוק היריבים בשולחן החברי. הקורס "תואר שני בטקסס הולדם" פותר את כל מצבי הפוקר האפשריים ומלמד פוקר נצלני בהתבסס על טיפוסי היריבים היושבים מולנו והחולשות שלהם.

הקורסים בנויים משילוב של שיעורים תיאורטיים בכיתה ומתרגולים מעשיים בהדרכת מרצה סביב שולחן הפוקר, ובנוסף מציעה האקדמיה מערך לימודים אונליין שכולל גישה להרצאות חיות מוקלטות, מצגות הקורס, שיעורי-בית תיאורטיים ותרגול מעשי ללא סיכון כספי באמצעות סטארט-אפ עולמי בשם "פוקר-פייטר". האקדמיה עצמה הוקמה על-מנת לענות על הצורך והדרישה של חובבי הפוקר הישראלים בבואם לשפר את רמת הפוקר שלהם, ואת תהליכי קבלת ההחלטות שלהם תחת לחץ של זמן ובתנאי אי-וודאות וסיכון כספי.

האקדמיה הישראלית לפוקר (יח``צ:  יחסי ציבור )
האקדמיה הישראלית לפוקר | יח``צ: יחסי ציבור