בני משפחה מדרגה ראשונה של שלושה חברי הנהלה בכירים במכללה האקדמית נתניה עובדים במכללה, אף שכלל לא ברור אם המועצה להשכלה גבוהה (המל"ג) נתנה את אישורה לכך.

מבדיקת קרבתם של עובדים שהם קרובי משפחה של חברי הנהלת המכללה האקדמית נתניה עולה כי היא מתנהלת כלשכת עבודה משפחתית, המעסיקה את הדור הבא. כך, שניים מבני משפחתו של נשיא המכללה, פרופ' צבי ארד, עובדים במקום — בנו, שלמה ארד, הוא מרצה נלווה ומלמד יותר מעשור קורס בשימושי מחשב, וגיסו, ד"ר יוסי שיפטן, מרצה אף הוא במכללה.

גם בנו של הרקטור ברנרד פינצ'וק, הרב משה פינצ'וק, מועסק במכללה — ולפי אתר המכללה הוא מכהן גם כראש המרכז למורשת ישראל במוסד. ד"ר יוכבד דויטש, מרצה בכירה בבית הספר למשפטים, היא אשתו של דקאן בית הספר למשפטים של המכללה, פרופ' סיני דויטש. אמנם דוברת המכללה טוענת כי דויטש כבר אינה עובדת שם, אך שמה עדיין מופיע באתר.


שלושה מבין ארבעת קרובי המשפחה — שני הבנים ובת הזוג — עובדים במקום מאז 2004. בשנה זו הגישה המכללה, שנוסדה כעשור קודם לכן, בקשה למחלקת מוסדות ציבור ומלכ"רים ברשות המסים לקבלת אישור העסקה של בני משפחה. זהו אישור טכני, שניתן למכללה כעמותה, ולא על ידי המל"ג, שהיא הרגולטור הישיר של המוסד. לא ברור אם המל"ג אישרה את ההעסקה של אנשים אלה, שכן בקשתנו להציג את אישור המל"ג נותרה ללא מענה. בן המשפחה הרביעי, ד"ר שיפטן, אינו מופיע בבקשה, והסבר המכללה לכך הוא כי "שיפטן מועסק לפי שעות ולכן לא נדרש אישור".

מהמכללה האקדמית נתניה נמסר: "האנשים שצוינו קיבלו אישור מכל הגורמים הרשמיים במדינת ישראל להעסקתם ואף היוו חלק מצוות ההקמה של המכללה. כולם בעלי הרקע המקצועי והאקדמי המתאים לתפקיד שאותו הם ממלאים, ואף כיהנו בתפקידים מקבילים במוסדות אקדמיים אחרים.

"יודגש כי הם מועסקים בתנאים שווים ומקבלים את השכר הנאות שהיה מקבל כל עובד אחר באותו תפקיד, ובדומה לשכר הנהוג בשוק. מדובר באנשי מקצוע מובילים בתחומם, ראויים, אשר עושים עבודה מצוינת ומונו בהתאם לתקנון המכללה ועל פי כל הכללים, ואיננו רואים סיבה להשמצות ולרדיפות האישיות כלפיהם".

לשכת עבודה משפחתית שכרם של מנהלי מכללת נתניה ב– 2015 , וקרוביהם המועסקים במוסד

פרופסור שמרוויח מיליון שקל בשנה

שלושת חברי ההנהלה הבכירים שמעסיקים את מקורביהם הם פרופסורים בגמלאות (אמריטוס), ממייסדי המכללה, שחצו את גיל 70. שלושתם מככבים ברשימת חמשת מקבלי השכר הגבוה במכללה. פרופ' דויטש, 70, מרוויח את השכר הגבוה במכללה — 1,029,307 שקל.

הנשיא ארד, בן 75, הרוויח ב–2015 קרוב למיליון שקל (946,684 שקל) והרקטור פינצ'וק, שחצה גם הוא את גיל 70, נהנה ב–2015 משכר של 900 אלף שקל. בשלושת המקרים הובטחו תנאי פרישה הזהים לאלה שניתנים במוסדות להשכלה גבוהה — אף שמדובר במכללה פרטית בלתי־מתוקצבת.

שני המרוויחים הבאים במכללה מקבלים שכר נמוך בהרבה. סגן נשיא בכיר (השם אינו מופיע בדו"ח) מקבל 622 אלף שקל, ומרצה בכיר בבית הספר למדעי ההתנהגות (השם אינו מופיע בדו"ח) מקבל 652 אלף שקל בשנה.

בשבוע שעבר פורסם ב–TheMarker כי זיו רייך, דקאן בית הספר לביטוח של המכללה, שתואר הדוקטור שלו נפסל על ידי המל"ג, קודם על ידי המכללה וזכה לדרגת פרופסור־חבר מקצועי. ייתכן כי המל"ג לא תאשר את הדרגה שהעניקה המכללה, אך בינתיים יכול רייך — שקיבל את תואר הדוקטור ממוסד בריטי שמשרד החינוך הישראלי קבע שאסור לקבל את תאריו — להתהדר בתואר פרופסור.

אף שהמכללה טוענת כי קיבלה את כל האישורים הנדרשים הרי שתגובת המל"ג ל–TheMarker שונה: "איננו מכירים את הנושא, אנו בודקים זאת ופנינו למוסד כדי לקבל את התייחסותו תחילה".

הכתבה פורסמה במקור באתר TheMarker

הדרגה החדשה שנתנה מכללת נתניה לזיו רייך - לאחר שתואר הדוקטור שלו נפסל

העמותה שאחראית על הפסיכומטרי צוברת עשרות מיליונים - אך המבחן נותר יקר