להיות סטודנט זה עסק לא פשוט ויותר מהכל - לגמרי לא זול: שכר לימוד, שכר דירה, ארוחות, מחברות, ועוד לא הזכרנו את הנסיעות. בין התחנונים להורים לניקוי שולחנות בפאבים, תקציב של עשרת אלפים דולר בשנה היה יכול להפוך את החיים של הסטודנטים להרבה יותר קלים, לא צריך שום תואר כדי להבין את זה. ובכן, זו עומדת להיות המציאות של 35 סטודנטיות וסטודנטים ברי מזל שיזכו השנה במלגה חדשה.

אם גם העיניים שלכם התחלפו בשני סימני דולר, אנחנו לא מאשימים אתכם: מדובר במלגה שמעניקה לסטודנטיות ולסטודנטים עשרת אלפים דולר לשנת לימודים, ואם זה לא מספיק מעולה - היא מלווה אותם לכל אורך התואר, כך שכל שנת לימודים מזכה את המשתתפים בה בעשרת אלפים דולר נוספים, לטובת הצטיינות בלימודים שלהם. לומדים הנדסה, למשל? מזל טוב, במהלך ארבע שנות הלימודים שלכם תקבלו מימון של ארבעים אלף דולר. כן, מה ששמעתם. נשאיר לכם לבד לעשות את החשבון ולהמיר את זה בשקלים, אתם כנראה טובים עם מספרים.

המלגה הזו, ״מלגת מנהיגי שוליך״, פועלת זו השנה השלישית בלבד ומסייעת לסטודנטיות ולסטודנטים במקצועות המדעים, ההנדסה, הטכנולוגיה והמתמטיקה המתחילים באוקטובר הקרוב את הסמסטר הראשון של השנה הראשונה בתואר הראשון שלהם באוניברסיטאות בר אילן, העברית, בן גוריון, תל אביב ובטכניון. החדשות הטובות? עדיין אפשר להגיש לה מועמדות: בטכניון מקבלים מועמדים עד ה-14.7 ואילו בשאר האוניברסיטאות המשתתפות, אפשר להגיש מועמדות עד ה-8.8 השנה.

מלגת שוליך
ממיליונר קנדי באהבה

יש מספיק כסף למלגות במאה השנים הקרובות

מאחורי המלגה עומד מיליונר יהודי קנדי בשם סימור שוליך. אתר המלגה מספר שעשה את הונו בעסקי כריית הזהב ושהוא מעורב במיזמים פילנתרופיים רבים, כשהמלגה היא אחת מהם. שוליך מעוניין לקדם את תחום המדעים בישראל וכן בחר לתמוך בסטודנטיות וסטודנטים הלומדים את המקצועות הללו ותשמחו לשמוע שהקרן שמיועדת למלגה מתוכננת להספיק למאה השנים הקרובות.

מה צריך לעשות כדי לקבל את המלגה? ובכן, יש לענות על שניים מתוך שלושת הקריטריונים הבאים: צורך כלכלי, ציונים גבוהים או מעורבות חברתית. אורי כרמי, מנהל מלגת מנהיגי שוליך מסביר את הסעיפים: ״קריטריון הצורך הכלכלי מושפע מנושאים שונים כמו גודל המשפחה, ההכנסה של ההורים והאם הסטודנט/ית מקבל/ת תמיכה מההורים אבל חשוב להבין שלא צריך להיות רעבים ללחם כדי להגיש מועמדות למלגה. אם אתם סטודנטים שחושבים שיתקשו לממן את הלימודים וזקוקים לתמיכה - כדאי לפנות אליה״.

הקריטריון השני לקבלת המלגה הוא מצוינות אקדמית, כלומר ציונים גבוהים, מדד בו עומדים מראש רוב הלומדים את התארים המדעיים, שדורשים בדרך כלל ציוני בגרות ופסיכומטרי גבוהים. ומה לגבי הקריטריון השלישי? ״גם מעורבות חברתית יכולה לסייע בקבלת המלגה ומי שיש לו רקע מנהיגותי או התנדבותי יכול להתאים: משנת שירות ופעילות בתנועות נוער, דרך התנדבות עם קשישים או בבתי חולים ואפילו במד״א, גם אנשים שהיו שליחים של הסוכנות היהודית בחו״ל או מפקדים בצבא מתאימים וגם מי שהיו אחים בוגרים״. מעבר לעמידה בקריטריונים, מקבלי המלגה יצטרכו להקדיש בין שעתיים לשלוש שעות בשבוע בלימוד של תלמידי חטיבת ביניים או תיכון, כמורים פרטיים עבור תלמידי בתי ספר הקרובים לקמפוס.

אריאל אשכנזי
אריאל אשכנזי

"הצלחתי לסיים את התואר תוך 4 שנים ולא יותר"

איך משנה מלגה כזו את החיים של הסטודנטים? "תמיד ידעתי שאני רוצה ללמוד כדי שאוכל להתרדם בחיים ולעבוד בחברות גדולות", מספר אחד ממקבלי המלגה, כאמל עוסמאן (20) מכפר נחף בגליל. עוסמאן הוא בן למשפחה בת עשר נפשות והוא מסייע בפרנסת הבית מגיל 16, אז לא קשה לנחש שמלגה כזו היתה משמעותית עבורו: "בזכות המלגה אני יכול להשקיע את רוב הזמן בלימודים מבלי לעבוד במקביל ולסיים את התואר תוך 4 שנים ולא יותר". עוסמאן, שהיה יו״ר מועצת התלמידים , פעיל חברתית ותלמיד מצטיין בתיכון שמע על המלגה דרך הית הספר שלו והיום הוא סטודנט שנה ראשונה למדעי המחשב בטכניון. גם אריאל אשכנזי מבני ברק נהנה מהמלגה - הוא סטודנט להנדסת חשמל באוניברסיטת בר אילן, אחרי שסיים את תעודת הבגרות שלו בממוצע 116 ועם פסיכומטרי של 780: "המלגה קרבה אותי להצטיינות בלימודים ונתנה לי להשקיע את כולי בתואר״, הוא אומר. ״אני מקווה שבזכותה אוכל להיות חלק משינוי חברתי בציבור החרדי בפרט ובחברה הישראלית בכלל".

אל תחשבו שהבנות נשארות מאחור - במלגה הזו אחוז הגברים והנשים הוא כמעט שווה והחשיבות של נשים במקצועות ריאליים נלקחת כאן בכובד ראש. אחת מהסטודנטיות שמשתתפות במלגה היא שקד נאור (24) שלומדת מדעי המחשב במגמת ביו אינפורמטיקה באוניברסיטת בן גוריון. נאור שגדלה בשדרות ובקיבות כפר עזה, התנדבה בפרויקטים שמקדמים דיאלוג ישראלי-פלסטיני למרות כל הקסאמים, והייתה שליחה במחנות קיץ בסוכנות היהודית. היא מספרת שהמלגה עוזרת גם לה להצטיין בלימודים: "במקביל אני מתנדבת ומתפתחת במישור החברתי והמדיני. החלום שלי הוא להמשיך לתואר שני במדעי המחשב וגם לפעול למען אזרחים שחיים באזורים מתוחים". כרמי מאיר עוד צד של המלגה: "מקבלי המלגות זוכים להשתתף גם באירועים והעשרות שמנהלי המלגה מארגנים עבורם, כדי לסייע להם ולאחד אותם, לתת להם תחושה שהם חלק ממשהו גדול יותר".

שקד נאור
שקד נאור

את המועמדות למלגה מגישים באתר וכרמי מבהיר שכדאי לנסות ולהירשם גם אם יש לכם ספקות: ״אם למישהו יש בעיה או חוסר בהירות לגבי זכאות למלגה - אנחנו מקפידים לפתור הכל ולהבהיר אם יש סיכוי לקבל אותה או לא. אנשים חושבים שזה כמו לזכות בלוטו, אבל למעשה סיכויי הקבלה לא רעים״.

עוד ב-mako לימודים וקריירה: