לימודי משפטים חייבים להכין אותנו לשוק העבודה. חלק מהבוגרים בוחרים לעסוק בעריכת דין ואחרים מחפשים כיצד להשפיע בתפקידים אחרים, אבל אותה שאיפה משותפת לכולם: להתחיל לעבוד כמה שיותר מוקדם ולהגיע כמה שיותר רחוק.

"הסטודנטים צריכים לדעת שהם מסיימים את הלימודים ויש התמחות בסוף", מסבירה עו"ד צביה שפיגל, מנהלת מרכז הקריירה ומשאבי האנוש של המרכז האקדמי למרכז ולעסקים ברמת גן. "בשביל להשיג את המטרה הזו, הם זקוקים להכוונה אישית כבר במהלך התואר".

אלפי קורות חיים בדרך למאצ'ינג המושלם 

"את המרכז להכוונה תעסוקתית במרכז האקדמי למשפט ולעסקים הקמתי לפני 15 שנה, מתוך ניסיון לתת חוויה שונה לכל סטודנט וסטודנטית", נזכרת עו"ד שפיגל. "מבחינתי זה אומר לדעת לתפור לכל סטודנט את החליפה שלו, כי לא כל מעסיק מתאים לכל מועמד, ולהפך". 

קורות חיים. המפתח להצלחה (צילום: insta_photos, shutterstock)
קורות חיים, איש מול מחשב | צילום: insta_photos, shutterstock

"לשם השוואה, מרכז קריירה רגיל בנוי על לוח משרות: מבקשים מהסטודנטים לשלוח קורות חיים ואולי במקרה הטוב מתקנים להם אותם. אבל כאן היה חשוב לי לשבת עם הסטודנטים באופן אישי, להכיר אותם, לשאול שאלות ולנסות להבין מי ומה הם", מספרת עו"ד שפיגל.

"אם יבוא אליי סטודנט ויגיד שקשה לו עם תחרות ומחפש מקום אינטימי, ננסה לכוון אותו למשרדי בוטיק ולמשרדים קטנים. לעומת זאת, סטודנט שיגיד שהוא מחפש את האתגר ואין לו בעיה עם סטרס – יקבל המלצה אחרת לגמרי".

"בנוסף, אנחנו מציעים לסטודנטים לגמרי בחינם עוד שירות קריטי – ההכנה לראיונות. כך שגם אם הם לא יידעו לענות על שאלה מסוימת, אנחנו נלמד אותם מה הם יכולים לעשות כדי 'להפוך את הלימון ללימונדה'. הם ממש מקבלים מאיתנו את כל הטקטיקות הרלוונטיות לראיון עצמו, וזה מוכיח את עצמו".

להחליף "מלצרות" ב"משרה סטודנטיאלית" כבר במהלך הלימודים

אחד מהקשיים של הסטודנטים הוא בהכנת קורות חיים מותאמים לתחום המשפט, היות ואת רוב הלימודים הם מעבירים במשרות סטודנטיאליות שלא ממש תורמות לרזומה. אבל מסתבר שזה לא חייב להיות ככה.

"אצלנו למשל כבר בסוף שנה א' יש סדנה שבה אני מסבירה לסטודנטים על האפשרויות שקיימות ועל החשיבות של שמירה על ממוצע ציונים, עריכה נכונה של קורות חיים וכן הלאה", אומרת עו"ד שפיגל.

"אם בשלב הזה סטודנט אומר שמבחינה לימודית קשה לו להצטיין, נחפש לו התמחות ספציפית ונמצא עבורו מסלול שיסייע לו למצוא מעסיק דרך טרום-התמחות, בו לא מסתכלים על ציונים אלא על הכשרה מעשית. אז כאשר אותו סטודנט יגיע לשנה ג', כבר יופיע לו בקורות החיים ניסיון אמיתי שרלוונטי למעסיק".

לא חייבים לעבוד במלצרות במהלך התואר או ההתמחות (אילוסטרציה: By Dafna A.meron, shutterstock)
לא חייבים לעבוד במלצרות במהלך התואר או ההתמחות | אילוסטרציה: By Dafna A.meron, shutterstock

"במקרים אחרים, אם לסטודנט אין את המשאבים או הזמן לעבור טרום-התמחות תוך כדי הלימודים, אנחנו מציעים אלטרנטיבות. אפשר למשל להשתלב בקליניקה משפטית, או במקומות התנדבות, שמאפשרים גם לצבור את הניסיון וגם להמשיך לקבל נקודות זכות אקדמיות. כך או כך, הדגש הוא על הכוונה אישית של כל אחד ואחת לפי מה שמתאים להם", מסבירה עו"ד שפיגל.

"איך בוחרים איפה ללמוד? שמים דגש על מקצועיות, העמקה, נוחות וגמישות"

ההכוונה עליה אחראיים עו"ד שפיגל והצוות מסייעת בהיבט הפרקטי של בניית קריירה משפטית. אבל כדי להעניק לסטודנטים ארגז כלים תאורטי, צריך גם לבנות תכנית לימודים מתאימה.

"אנחנו משתדלים לתת מגוון גדול של אפשרויות", אומרת פרופ' גילה שטופלר, דיקאנית הפקולטה למשפטים במרכז האקדמי למשפט ולעסקים ברמת גן, ומבהירה מה קורה עוד לפני שהבוגרים מגיעים להכוון התעסוקתי. "כך לדוגמא מצד אחד מלמדים את הבסיס ואת כל מה שסטודנטים חייבים לדעת במקצוע המשפטים, אבל מצד שני מאפשרים בחירה רחבה מאוד".

"אנחנו מציעים גם מקצועיות, גם העמקה בידע הנדרש כדי להשתלב אחר כך בשוק התעסוקה וגם נוחות וגמישות מבחינת שילוב הלימודים עם החיים עצמם", מוסרת הדיקאנית, "ואלה גם הדברים שהייתי ממליצה לסטודנטים לשקול כאשר הם מתלבטים איפה ללמוד".

עו"ד לירן גלפנד, שלמד במרכז האקדמי למשפט ולעסקים, סיים שם בהצטיינות יתרה ובמאי 2016 עבר בהצלחה את בחינות הלשכה, מאשש את דברי הפרופ': "המרצים ברמה מאוד גבוהה, התכנים מעולים ומעשירים וכל החוויה מאוד חיובית".

לימודי משפטים (אילוסטרציה: Africa Studio, Shutterstock)
אילוסטרציה: Africa Studio, Shutterstock

"בתור רמת גני, חיפשתי מקום קרוב לבית", משתף עו"ד גלפנד, "אבל בעיקר קרצה לי הנוחות והאפשרות לשלב עבודה עם לימודים אקדמיים. במרכז האקדמי למשפט ועסקים העניקו לי את התנאים האלה במלואם".

"תואר במשפטים הוא כרטיס כניסה לשלל תחומים"

בעולם של אי ודאות, שבו בכלל לא בטוח שנוכל לעסוק מיד בסיום התואר בתחום אותו למדנו, לימודי תואר ראשון במשפטים מקנים ערך מוסף ויכולים לפתוח דלתות לשלל מקצועות שונים. מהבחינה הזו, תואר ראשון במשפטים מהמרכז האקדמי למשפט ולעסקים ברמת גן הוא עוגן לכל דבר ועניין.

ראשית, תואר ראשון במשפטים מהווה מקפצה לעיסוק במגוון תחומים – החל מעריכת דין, דרך ניהול עסקים, חברות וארגונים, וכלה בפעילות ציבורית, חברתית או פוליטית. בנוסף, "התואר במשפטים נותן גם הבנה מצוינת של החברה, וגם של האופן שבו העולם העסקי או הציבורי פועל, תוך שהוא מהווה בסיס לשלל תחומים", מבהירה פרופ' שטופלר.

"הנה כמה דוגמאות: במגזר העסקי, כל מנהל שרוצה להצליח חייב כלים משפטיים. במגזר הציבורי ובתפקידים בגופים ממשלתיים וחברות ציבוריות, לכל מהלך נדרש משפטן מלווה שנותן ייעוץ בכל שלב".

"במקביל, חברות הייטק רבות דורשים משפטנים, וכך גם חברות ביטוח, בנקים, חברות העוסקות במטבעות דיגיטליים ועוד. וכמובן שתואר ראשון במשפטים יכול להוות כרטיס כניסה לעולם הפוליטי עבור כל מי שיש להם שאיפות להשפיע מבפנים".

עורך הדין בעבודה. הדרך מתחילה בבחירת המוד המתאים (אילוסטרציה: By Dafna A.meron, shutterstock)
עורך הדין הושעה מתפקידו | אילוסטרציה: By Dafna A.meron, shutterstock

לקבל ליווי כל הדרך לקריירה

אכן נראה שבמרכז האקדמי למשפט ולעסקים ברמת גן מצאו את הנוסחה המנצחת: לאפשר לתלמידים אוטונומיה וסל בחירה רחב של מסלולים ותחומי התמחות, אך במקביל גם ללוות אותם יד-ביד עם הכוונה אישית ומקצועית. פלא שהבוגרים כל כך מרוצים?

"אני אישית הייתי למשל בחטיבה המסחרית וזכור לי שבשלב של ניסיון לאיתור מקום התמחות, נתקלתי בקשיים ולשמחתי עמד לרשותי ההכוון התעסוקתי בראשותה של עו"ד צביה שפיגל, שממש מיקדה אותי ואת שאר הסטודנטים. היא כיוונה אותנו למשרדים הכי מובילים שמתאימים לנו", אומר עו"ד גלפנד, שהוא כיום הבעלים של אחד ממשרדי עריכת הדין המובילים בישראל בתחום של דיני נזיקין ורשלנות רפואית.

"שובצתי להתמחות במשרד כספי-סרור, שהוא אחד המובילים בארץ ברשלנות רפואית, ומאז המשכתי את דרכי בתחום. פתחתי משרד עצמאי שמתמחה בזה ואני חושב שאלמלא ההכוון התעסוקתי, לא בטוח שהדרך שלי הייתה נסללת כפי שהיא נסללה".

והוא לא היחיד שמרוצה: "התחלתי תואר שנתיים לפני הגיוס", נזכרת מורן קירקוזין, אחת מבוגרות המרכז האקדמי למשפט ולעסקים וכיום שותפה במשרד עורכי הדין צמח שניידר, "ואז עשיתי הפסקה בגלל השירות הצבאי. אחרי השחרור חזרתי ללמוד וחיפשתי גמישות, מקצועיות ויחס אישי בגלל הסיטואציה והגיל. מצאתי את זה שם בזכות סגל ברמה גבוהה שמאוד התאים לי", היא אומרת.

"בזמנו לא ידעתי יותר מדי על התחום או איך לקבל החלטה, ושם הכל הסתדר לי", מודה עו"ד קירקוזין. "למזלי, עבדו איתי באופן אישי במחלקת ההשמה, עזרו לי לערוך את קורות החיים וחשבו יחד איתי לאיזה משרדים לשלוח אותם. ממש ליוו אותי בכל צעד שעשיתי, גם לפני הראיונות אבל גם לכל אורך הדרך. אני למשל זוכרת אפילו את היום שבו התקשרו אליי לקבוע ראיון – כי מיד אחרי, הטלפון הראשון שעשיתי היה לצביה ממחלקת ההשמה".

"אין ספק שמכירים שם את כל הנפשות הפועלות מהתחום"

קירקוזין מתארת חוויה חיובית ומתגמלת, במסגרתה משרדי עורכי הדין המובילים בישראל בוחרים את הבוגרים של המרכז האקדמי למשפט ולעסקים כי הם יודעים שהלימודים ברמה גבוהה, שהסטודנטים יוצאים לשטח עוד במהלך התואר ושכ-90% מהם משתלבים בהצלחה בשוק העבודה.

עם זאת, מה שבאמת מרשים הוא שזה לא בא על חשבון היחס: "אין ספק שמכירים שם את כל הנפשות הפועלות בתחום ועובדה שעד עכשיו אני פה, עובדת ואף שותפה באותו משרד שאליו הכווינו אותי לפני מעל 10 שנים. בראיה לאחור, אני גם מבינה שהקשר האישי שם הוא יוצא דופן ושהגורם האנושי תמיד מנצח", היא אומרת.

למשרד שבו עובדת כיום עו"ד קירקוזין מחלקות ליטיגציה מסחרית, הייטק והון סיכון, נדל"ן ומיסים. היא עצמה שותפה במחלקה המסחרית, אבל הטיפים שלה רלוונטיים לכל מי שעוד לא הספיקו להיכנס לתחום: "אני ממליצה ללכת לראיונות גם במשרדי בוטיק ומשרדים בינוניים ולא רק למשרדים הגדולים, כי גם בהם נעשית עבודה מדהימה מהשורה הראשונה של עולם המשפט. בנוסף, ברור שגם בהם אפשר להשתלב כעורכי דין ולעשות עבודה משמעותית תוך כדי שממשיכים כל הזמן ללמוד הרבה".

"בסופו של דבר, מי שמאמין ביכולותיו להיות עורך דין ויש לו את הכלים לכך, אין שום סיבה שלא יצליח בשוק העבודה", מסכים ומסכם עו"ד גלפנד.