לפני מספר שנים הגה שי רשף את "אוניברסיטת ההמונים" - אוניברסיטה מקוונת ללא מטרות רווח, שמטרתה לאפשר לאנשים בכל העולם את האפשרות לרכוש תואר אקדמי דרך האינטרנט וללא שכר לימוד. לפני מספר חודשים זכתה האוניברסיטה להכרה אקדמית על ידי המועצה האמריקאית לחינוך והכשרה מרחוק.

"מחיר ההשכלה הגבוהה הופך ללא נגיש עבור רוב האנשים", אומר שי רשף, שהיה בעברו מבעלי רשת קידום, "כשיצאתי לפנסיה מוקדמת, היה לי ברור שאני בר מזל ויש לי מספיק, עכשיו תורי לתת חזרה". את מיליון הדולר הראשונים השקיע רשף מכיסו הפרטי, ואחר יצא לגייס מימון מקרנות וחברות שונות בעולם. חדור אמונה ולהט, הוא רתם 3000 מרצים ומנחים, ברובם אמריקאיים, שהתנדבו לפרויקט, ממיטב האוניברסיטאות בעולם כמו NYU, אוקספורד וברקלי. התשתית הטכנולוגית לאוניברסיטת ההמונים כבר הייתה קיימת: לאחר שמכר את קידום, הקים אוניברסיטה מקוונת באירופה בשם Kit eLearning, שאליה נרשמו סטודנטים לתואר שני במנהל עסקים וטכנולוגיות מידע, ושילמו בעבור זה לא מעט כסף. גם את הפרויקט הזה הוא מכר בהמשך.

"אנשים היום לא הולכים לאוניברסיטה מסיבות כלכליות. בנוסף, גם מספר המקומות מוגבל, בדרום אפריקה למשל, רק ל-1 מכל 8 סטודנטים יש מקום באוניברסיטה. יונסקו הצהירו שבשנת 2025 למאה מיליון איש לא יהיה מקום ללמוד באוניברסיטה. אצלנו יש מקום לכולם. אנו מאמינים שהשכלה גבוהה זו זכות המגיעה לכל אדם, ואין שום סיבה להשאיר אנשים בחוץ".

גם תלמידים ישראלים ופלסטינים

שי רשף
עכשיו תורי לתת חזרה. שי רשף

תוכנית הלימודים כוללת תואר במנהל עסקים ומדעי המחשב, וכעת עובדים על פיתוח תכנית לבריאות הציבור. "אלו הם מקצועות נדרשים שאיתם יש סיכוי רב למצוא עבודה ולקדם את המדינות שהם באים מהן", אומר רשף. 30% מתלמידי האוניברסיטה הם מאפריקה, 25% אמריקאיים, בעיקר מהגרים ופליטים, ו- 20% ממדינות מוסלמיות, ובנוסף גם ישראלים ופלסטינים, שרובם המוחלט לא יכול לאפשר לעצמו להתקבל לאוניברסיטה. הכיתות הוירטואליות מונות 20-30 תלמידים ממקומות שונים בעולם, כך שבנוסף ללימוד אקדמי הם זוכים לפתוח אופק חברתי, ולהכיר אנשים שלא הייתה להם אפשרות להגיע אליהם.

"עד היום השתמשנו רק בחומר כתוב כי להרבה תלמידים המגיעים מהעולם השלישי אין פס רחב ולא רצינו שזו תהיה מגבלה עבורם", אומר רשף, "כעת אנחנו מתחילים להכניס וידאו כבחירה, בתכנית לבריאות הציבור".

תנאי הקבלה הם תעודת בגרות, 12 שנות לימוד וידיעת אנגלית. למי שאינו עומד בתנאים הללו ניתנת מכינה שאותה הוא צריך לעבור בציון מסוים. אמנם הלימודים הם ללא עלות של שכר לימוד, אבל כל תלמיד נדרש לשלם 100 דולר עבור כל בחינה. עבור התואר כולו עלות הבחינות תסתכם ב-4000 דולר. "יש אנשים שזה הרבה בשבילם, לכן הקמנו קרן מלגות, אליה הצטרפו מייקרוסופט שמעניקים 1000 מלגות באפריקה וחברות נוספות כמו HP, אינטל והופמן. עד היום לא היה תלמיד שנשר או לא ההתקבל לאוניברסיטה מסיבות כלכליות", אומר רשף.

רמת המוטיבציה של התלמידים מאוד גבוהה, בעיקר כי לרובם זו ההזדמנות היחידה לרכוש תואר. ואם תהיתם מה התלמידים יעשו עם תואר במדעי המחשב במדינה נחשלת - גם זה נלקח בחשבון. האוניברסיטה הוקמה כאמריקאית, משום שזהו התואר הכי נחשק ויוקרתי בעולם. אחת המחלקות באוניברסיטה של ההמונים מכשירה את התלמידים ומסייעת להם למצוא עבודה: השתלמויות במגוון של חברות, קורסים המכשירים אותם לחיפוש עבודה, והסכמים עם חברות שיעסיקו אותם, הם חלק מהתוכנית. "יש לנו הסכם עם מייקרוסופט שבוחרים 1000 תלמידים באפריקה, מכסים להם את העלות, נותנים להם גישה לקורסים המקצועיים שלהם, בזמן לימודיהם יש להם חונכים, וניתנת להם הבטחה לעבוד בסניפי מייקרוסופט באפריקה. זה בדיוק המודל שאני מקווה שנצליח לשכפל עם חברות אחרות".

האוניברסיטה שהוקמה ב-2009, קיבלה עד היום למעלה מ-2000 תלמידים. "רצינו לבנות את האיכות האקדמית לפני שהיא מתחילה לגדול. היום אנו ערוכים לקבל יותר תלמידים. חשוב לנו לגדול, כי יש מיליונים שצריכים את השירותים שלנו", אומר רשף. "אנחנו נהנים מתמיכה של קרן גייטס ותורמים נוספים, אבל המטרה היא להגדיל את מספר התלמידים ותוך שלוש שנים לעמוד בכוחות עצמנו". מכיוון שאין תקציב המיועד לשיווק, הבשורה לא מגיעה לרוב התלמידים הפוטנציאלים. מלבד הכיסוי התקשורתי שהפרויקט מקבל, ומיליון התומכים בפייסבוק, הדרך הנוספת להגיע היא שיווק מפה לאוזן. לפני מספר חודשים הרצה רשף ב-TED והפרויקט זכה לחשיפה נרחבת. "אני מקווה שאוניברסיטאות ומדינות נוספות יחקו את המודל החינוכי שבנינו, בינתיים אנו צריכים לגייס עוד 5 מיליון דולר ולהביא הרבה תלמידים".

עוד ב-mako לימודים וקריירה: