"כשאמרו לנו שאנחנו הולכים למוזיאון חשבתי שיהיה משעמם, אבל ממש מעניין כאן", סיפרה לי בהתלהבות האופיינית רק לילדים, עמית, תלמידת כיתה ה' מאופקים. ביום חמישי האחרון יצאו שכבות ה'-ו' מבית הספר בן גוריון בעיר ליום חוויתי וייחודי בתל-אביב, ויצאתי ללוות אותם ולראות בעצמי את החוויה הקסומה שנוטעת בליבם של הילדים רעיונות ויצירתיות שלא ניתן להשיג בשום מקום אחר.


הטיימינג היה לא פשוט. הבוקר שאחרי הפיגוע הרצחני במתחם הבילוי שרונה, אך למרות זאת – וכתשובה הכי טובה לטרור הגועש סביבנו – החיים ממשיכים, והתלמידות והתלמידים הגיעו מרוגשים לביקור המופלא שתוכנן להם.

פרויקט סיור תרבות, מצוינות והשראה (צילום: מוטי יאיר)
תלמידי כיתה ה' מבית-הספר "בן-גוריון" באופקים, מקשיבים להסבר על האמנות המודרנית במוזיאון תל-אביב | צילום: מוטי יאיר

עשרות הילדים הגיעו במסגרת הפרויקט "סיור תרבות, מצוינות והשראה", יוזמה של קבוצת אלדד פרי, אשר עוסקת בבנייה ובפיתוח טכנולוגיות בישראל ובעולם. במהלך השנה צפויים להגיע יותר מ-1,000 תלמידים מאזור הדרום, הכולל את המועצה האזורית אשכול וכן מהעיר אופקים, לעבור את החוויה. היום מתחיל במוזיאון תל-אביב ולאחר מכן ממשיכים התלמידים לביקור בחוויה האולימפית, מתחם חדשני וספורטיבי בהדר-יוסף. שם מתקיימת שיחה פתוחה ומעוררת השראה עם ספורטאית או ספורטאי אולימפי, שמספר להם את סיפורו האישי.

"כילד גדלתי בנתיבות ולא זכיתי לבקר במוזיאון הזה", מספר אלדד פרי, האיש שמאחורי הרעיון ומקים הקבוצה, "אני שמח לעזור לילדים אחרים מהפריפריה להגיע למוזיאון ולהכיר את האמנות. צריך לדעת שגם באופקים, בנתיבות ובשדרות יש ילדים עם רקע אומנותי מעולה, עם נפש עדינה שנמשכת לאמנות, לספרות ולערכים שקצת פחות פוגשים בדרום. ילד שמגיע למקום כזה יכול לקבל הכוונה לחיים וחיזוק לנטיות האמנותיות שלו", הוא מוסיף.

פרויקט סיור תרבות, מצוינות והשראה (צילום: מוטי יאיר)
כילד - לא זכה לבקר במוזיאון. פרי והילדים | צילום: מוטי יאיר

פרי, שלא מרבה להתראיין, לקח את הפרויקט הזה באופן אישי. מאוד. כמי שגדל במשפחה מרובת ילדים והפך לאיש עסקים, הוא מבין את החשיבות של חינוך וחיזוק הילדים. כיום, כאשר הוא מבין את חשיבות הסביבה התומכת והאיכותית, הוא מבקש "להעביר את זה הלאה".

"אני מתרגש בכל פעם מחדש כשאני רואה את הילדים. צריך לפתוח אותם לרעיונות חדשים. תראי, כולנו בני אדם, וככאלה אנחנו עובדים ממקומות של ריק, של חוסרים. אני חושב שהדרום והפריפריה עדיין מפגרים אחרי המרכז, אבל אנחנו כאן כדי לצמצם את הפער, או לפחות לנסות. אנחנו עושים את החלק הקטן שלנו, ומאוד שמחים להביא אותה ולהגיש אותה לילדים", אומר פרי.

המיזם אינו מתיימר להחליף את פעילות משרד החינוך, אך מנסה להעשיר את ילדי הדרום בחוויה ייחודית שלא תתרחש ככל הנראה בדרך אחרת. כשצעדנו יחד לתוככי המוזיאון, האווירה הייתה מיוחדת מאוד. יצירות אמנות תלויות מכל עבר – והדמיון מתחיל לעבוד. עלינו יחד עם התלמידים למתחם תערוכה מתחלפת של אמן צעיר שנקראת "בין סלפי לדיוקן", בה הוצגו מיצגים סוריאליסטים ומפתיעים שעוררו את דמיון הילדים, והאמת שגם המבוגרים. משמאלי הבחנתי בפסל המשתלשל מהתקרה, רימון יד עצום מימדים מחובר למצנח. "ישר חשבתי על צבע אדום", אמרה לי עמית ומספר בנות הסכימו איתה כי זה הדבר הראשון עליו חשבו למראה האלמנט הצבאי. "אבל יש עוד דברים. התערוכה כאן נותנת מין הרגשה של פעם. ובכלל, שקשה להגיד מה יש כאן".

פרויקט סיור תרבות, מצוינות והשראה (צילום: מוטי יאיר)
פערים חברתיים שצריך לצמצם. הילדים במוזיאון תל-אביב | צילום: מוטי יאיר

ראיתי את הסקרנות על פניהם של הילדים. גם המורה רחל ראתה זאת והדגישה בפניי את השמחה ושבירת השגרה שנוצרה בזכות המיזם. עמדנו כולנו בחלל קצת חשוך, סביבנו אלמנטים לא מוגדרים, סנאים לבנים על הרצפה, בעלי חיים משונים על הקירות, משאבת דלק מונחת על הרצפה, רגליים מוטבעות בחימר חום ועוד ועוד. חוויה שיש כאמור, רק במוזיאון.

קבוצת אלדד פרי מתמקדת בפעילותה החברתית במספר תחומים. הראשון הוא פעילות הסברתית בעולם לטובת ישראל, צורך שנבע מהיותה חברה בינלאומית שמוכרת טכנולוגיות בחו"ל - אך שם אנשיה נאלצו לשמוע כל פעם מחדש טעויות קטסטרופליות על ישראל. כחלק מקידום ההסברה למען ישראל החליטה הקבוצה לתמוך בספורטאיות והספורטאים הישראלים היוצאים לאולימפיאדה הקרובה בריו, זאת מתוך תפיסה כי הספורטאים האולימפיים הם למעשה שגרירים לא פורמאליים של מדינת ישראל, ואירועי האולימפיאדה הבינלאומיים יאפשרו להציג את פניה היפות של המדינה. 

פרויקט סיור תרבות, מצוינות והשראה (צילום: מוטי יאיר)
מחזקים ערכים של מקצועיות, מצוינות והתמדה. התלמידים בחוויה האולימפית | צילום: מוטי יאיר

המוקד השני הוא הפעילות החינוכית למען ילדי הפריפריה. בין השאר הקבוצה משקיעה בספורט בישוב שעריים, מקימה אקדמיה לילדים ושותפה בתוכנית "סיסמא לכל תלמיד" ובכך מעודדת סביבת למידה והעצמה לתלמידים. גם תלמידי בית הספר "בן-גוריון" נהנים מתרומה זו.

בדרך זו הקבוצה מייצרת חיבור בין חינוך, אהבת ישראל וחיזוק ערכים של מצוינות, יצירתיות וציונות. מוזיאון תל-אביב לאמנות, החוויה האולימפית, מיזם שגרירים בספורט, התמיכה בתלמידים מהפריפריה במיזמים השונים והקיום של כולם תוך השקעת משאבים משמעותית ושימת לב לפרטים הקטנים, מבטאת תפיסה שמציבה ערך אחד במרכז. חינוך. האמונה כי חינוך הוא הכלי הנכון לחולל שינוי חיובי, הן בישראל והן בעבור ישראל – היא השזורה בכל פעילויות הקבוצה.

"התהליך הזה הוא אסטרטגי וברור. אני בונה בתים בישראל ומספק טכנולוגיות בעולם, כחול-לבן. צריך להחזיר תרומה לקהילה, ולכן אני מתמקד בפריפריה, משם באתי. אני מכיר את הצרכים והחוסרים, וגאה מאוד באפשרות שיצרנו – לחשוף את הילדים לעולמות האמנות המודרנית והספורט האולימפי בצורה אינטראקטיבית ומעוררת השראה", מסכם פרי.