הקצב המהיר שבו הטכנולוגיה מתפתחת מחייב גם את המוסדות האקדמיים ליישר קו. בשביל לגדל את דור העתיד של המהנדסים, צריך להתחיל מוקדם. מאוד מוקדם.

עזריאלי – מכללה אקדמית להנדסה ירושלים, מתמקדת בלימודי הנדסה ומציגה נתונים מרשימים של כ-90% השמה לבוגריה בתעשייה. את התנאים האלה משיגים שם עם רמה אקדמית גבוהה, עידוד ליזמות ותמיכה בסטארט-אפים וקורסי העשרה מגוונים.

חוץ מזה, משקיעים שם במרצים, בפיתוח מנהיגות הנדסית ובמרכז נוער מרשים. נשמע מסקרן? יצאנו לבדוק במה מדובר.

סטודנטים במכללת עזריאלי להנדסה (צילום: מכללת עזריאלי)
משהו חדש וטוב קורה בעזריאלי | צילום: מכללת עזריאלי

מרכז חמ"ה: כלים לעולם העבודה המשתנה

בשביל בוגרים מצוינים צריכים מורים מעולים. לכן, ההוכחה הניצחת לכך שבעזריאלי מתרחש משהו חדש וטוב היא מרכז חמ"ה: מרכז לחדשנות ומצוינות בהוראה.

היוזמה יצאה לפועל בזכות תרומה של 53 מיליון ש"ח מטעם קרן עזריאלי, שמתוכה כ-13 מיליון ש"ח הוקצו להקמת מרכז חמ"ה ומרכז ארכימדס. בכך מכללת עזריאלי להנדסה שמה לה למטרה להיות המובילה באקדמיה בהטמעת תפיסה ועולמות התוכן של חשיבה מערכתית ומנהיגות הנדסית בתכניות הלימוד שלה וההכשרה של מהנדסים הלומדים במכללה, בכלל המחלקות וההתמחויות.

המטרה המוצהרת של מרכז חמ"ה היא לקדם את איכות ההוראה של המרצים, אבל מתוך הבנת דמות הסטודנט הבוגר הרצויה בסיום לימודיו ובעיקר לאור הטכנולוגיה המתפתחת במהירות תוך התאמתה לעולם העבודה המשתנה. במסגרת פעילות המרכז מייצרים תכנים בשיתוף סגל המרצים של המכללה, על מנת לייצר תכני הוראה ושיטות הכוללות למידה פעילה, שימוש במתודות שיאפשרו התפתחות, לקיחת אחריות ומתן מיומנויות וכלים - ולא רק ידע.

תפיסה זו הינה כחלק מהשינויים המהירים בעולם הטכנולוגי והצורך של מהנדסים להיות מסוגלים לעבוד בסביבה רב-תחומית, הכוללת מערכות מורכבות בהן נדרש להפעיל שיקולים סביבתיים וחברתיים. בין היתר, הגישות המרכזיות שנבחרו על ידי סגל המכללה בתחום ההוראה וההדרכה הם למידה מבוססת פרויקטים, למידה מולטידיסיפלנרית, למידה מבוססת פרויקטים רב תחומית, שותפויות עם התעשיה, פרויקטים בעולם האמיתי ושיתופי פעולה בין מחלקתיים.

מרכז לפיתוח מנהיגות הנדסית: המצוינות של MIT מגיעה לירושלים

חוץ מאשר מרכז חמ"ה, עזריאלי חונכת בירושלים מרכז לפיתוח מנהיגות הנדסית ראשון מסוגו בישראל. במסגרת המרכז, שהתחיל באוניברסיטת MIT במסגרת התואר השני ועכשיו עושה עלייה מבורכת לישראל כבר במהלך התואר הראשון, יחלו הסטודנטים לעבור קורסים בתחומי החשיבה והראיה המערכתית - כחלק מלימודים משולבים ובמטרה לפתח את דור העתיד של המהנדסים באופן מוביל ומותאם לתקופה.

כיום, במסגרת הלימודים לתואר בהנדסה מתמחה כל סטודנט במגמה הספציפית אותה הוא לומד (דוגמת: חשמל, תעשיה וניהול, מדעי המחשב וכן הלאה). במסגרת התוכנית החדשה המיועדת לסטודנטים לתואר ראשון (מהנדס), הם ייחשפו במהלך 4 שנות לימוד התואר לשורה של סדנאות וקורסים מתחומי דעת משיקים בעולם ההנדסה, דבר שיקנה להם יכולות מערכתיות בתחומים מגוונים: עבודת צוות, תוכניות עבודה, ניהול סיכונים, תכנון אסטרטגי, "מייקריות", תרבות ארגונית, ניהול קונפליקטים, שיווק, ניהול אילוצים, ניהול פרויקטים, בסיסי חשבונאות ועמידה באתגרי העתיד.

לדברי פרופ' אלון דומניס, מייסד התוכנית לתואר שני ביזמות טכנולוגית, "יש צורך להתאים את תוכניות הכשרת המהנדסים, בכל תחומי ההנדסה. קיים צורך מובהק להקנות לסטודנטים חשיפה וההתנסות בתכנים נוספים בתחומי ההנדסה שאינם בליבת התמחותם אשר יהפכו אותם למהנדסים טובים ואיכותיים יותר עם השתלבותם בתעשייה, שלצד התמחותם בתחום ספציפי יהיו בידיהם כלים ויכולות לביצוע פעולות המצריכות ראיה רחבה ומערכתית".

"המטרה המרכזית היא שהבוגרים יגיעו יותר בשלים לתעשייה, יוכלו להוביל צוות טכנולוגי, להבין תהלכים ארגוניים, חברתיים, כלכליים, התנהגותיים ותרבותיים ולקיים דיאלוג עם מהנדסים מדיסציפלינות מגוונות השונות משלהם", מבהיר פרופ' דומניס.

מרכז ארכימדס: הנדסה ומדעי המחשב מכיתה ג'? זה אפשרי!

זוכרים שאמרנו שבשביל לעמוד בקצב צריך לדאוג להכשרה מוקדמת של המהנדסים והמהנדסות? אז מסתבר שמכללת עזריאלי להנדסה לוקחים את זה ברצינות, עם שימוש נבון בתרומה המבורכת כדי לחנוך את  "מרכז ארכימדס": תוכניות בתחום ההנדסה ומדעי המחשב לתלמידי כיתות ג'-י"ב, לקהל פרטי ולקבוצות מאורגנות (בתי ספר) מירושלים וסביבתה.

מטבע הדברים, הפעילויות במרכז ארכימדס יתמקדו בלמידה פעילה, טיפוח סקרנות מדעית, הקניית מיומנויות המאה ה-21 ועידוד חשיבה יצירתית. בנוסף, המרכז פותח את שעריו לציבור לקראת חג פסח הקרוב (28.3-3.4), במסגרתו יתקיימו פעילויות בתחומי מדעי החלל, עיצוב טכנולוגי ורחפנים. הפעילויות יותאמו לגיל המשתתפים ויתקיימו בקבוצות קטנות (עד 16 תלמידים). המחנה לכיתות ג'-ד' יתמקד בתחום מדעי החלל, המחנה לכיתות ה'-ו' בעיצוב טכנולוגי (מייקרים) והמחנה לחט"ב (כיתות ז'-ט') יעסוק ברחפנים.

לדברי יעל גבעול-ברזילי, מנהלת מרכז ארכימדס, שניהלה בעשור האחרון מגוון תכניות במרכז נוער שוחר מדע באוניברסיטה העברית וביניהן תכנית דה וינצ'י לתלמידים מצטיינים בחט"ב, "המרכז יפעל להגברת העניין במדע וטכנולוגיה בקרב ילדים ונוער תוך טיפוח סקרנות מדעית, הקניית ידע ומיומנויות המאה ה-21 ועידוד חשיבה יצירתית, יזמית ופורצת דרך".

כמו כן, המרכז יחבר את משתתפי התכניות באמצעות הפעילות החינוכית לעיר ירושלים ולתעשיות עתירות הידע שלה: ההייטק, הביומד והביוטק. בנוסף, במטרה לעודד את השתתפותן של נערות בפעילות המרכז, יגובשו תוכניות ייחודיות לנערות ונשים בתחומי ההנדסה והטכנולוגיה תוך מתן מענה לחסמים וקשיים המונעים כניסת נשים לתחום.

בכך מצטרף ארכימדס לחזון המכללה, לגידול דור העתיד של המהנדסים, החל מקהל צעיר של ילדים ונוער וכלה בסטודנטים. ההימור שלנו? זה עומד להיות דור מעולה.