"תפסיקו ללמוד משפטים, כל מדינת ישראל. צריך להפסיק עם השטות הזאת. מי שחולה על זה, זה בסדר", אמר נפתלי בנט, שר הכלכלה דאז ושר החינוך היום, אבל נראה שהסטודנטים לא השתכנעו. לימודי משפטי הם עדיין התואר המבוקש ביותר בקרב צעירים בישראל, ואחריו ברשימה תמצאו תארים כמו מנהל עסקים, פסיכולוגיה, תקשורת ומדעי החברה. למרות זאת, יש סטודנטים שלא חוששים לבחור בתחומי לימוד שממש לא נמצאים במיינסטרים, ונשאלת השאלה: למה בעצם הם עושים את זה?

אין תמונה
שלי אלמוזנינו: "הרי מי לא תרצה שהבת שלה תהיה מדענית?"

מדעי כדור הארץ: כשהייתם קטנים חלמתם להיות אסטרונאוטים? אז כמעט

שלי אלמוזנינו, מתחילה ללמוד תואר ראשון במדעי כדור הארץ, אוניברסיטת תל אביב

"בחרתי בתחום די במקרה, לאחר שתכננתי בכלל ללמוד כלכלה או יחסים בינלאומיים. כשבדקתי באתר של אוניברסיטת ת"א את המקצועות שאני יכולה להתקבל אליהם, נתקלתי במדעי כדור הארץ והתחלתי להתעניין בתחום", מסבירה שלי כיצד הגיע לחוג שרובנו לא שמענו עליו בכלל, "במהלך התואר, לומדים כיצד נוצרים כוכבי לכת, לומדים על האטמוספרה והחלל ועל תופעות בכדור הארץ כמו שינויי אקלים, רעידות אדמה ואסונות טבע. זה נראה לי ממש מגניב, לא ידעתי לפני כן שאפשר ללמוד על הטבע, על כדור הארץ ואפילו על החלל בלי להיות פיזיקאי או כימאי".


ואיך בסביבה הגיבו לבחירה הלא שגרתית?

"אימא שלי ממש מעודדת אותי, הרי מי לא תרצה שהבת שלה תהיה מדענית? לעומת זאת, אבא שלי פקפק בהתחלה, והחברים היו מופתעים כי רובם בכלל לא שמעו על התחום. מצד שני, חלק התרשמו, כי גיאופיזיקה נשמע די מפוצץ בסך הכול".

נשמע כמו תואר לא פשוט, שלא הרבה למדו אותו לפנייך ולא יהיה לך הרבה עם מי להתייעץ, זה לא קצת מפחיד?

"הלימודים יהיו קשים מאוד – המון מתמטיקה, פיזיקה, כימיה, דוחות מעבדה ודברים אחרים שנשמעים מפחידים. בתיכון דווקא לא אהבתי את כל אלה, אבל אני מאמינה שבאוניברסיטה זה מעניין יותר, ויש גם הרבה סיורים בשטח. אוניברסיטת תל אביב מעודדת מאוד מועמדים לחוג, וגם שמעתי ש'נלחמים' על סטודנטים שמתקשים בלימודים כדי שלא יפרשו. בעבר, האוניברסיטה הציעה לא מעט מלגות ללומדי התחום, היום הביקוש עלה מעט וזה השתנה, אבל עדיין מדובר בחוג מצומצם של כ-30 סטודנטים, כך שאפשר לקבל יחס אישי"

ומה יקרה ביום שאחרי התואר?

"מבחינת העבודה בתחום, קיים מחסור בבוגרים שלמדו מדעי כדור הארץ, ואנשים לא מודעים לכך שיש ביקוש למקצוע בשוק. אפשר לעבוד, למשל, במשרד להגנת הסביבה, בחברות פרטיות כיועץ, בחברות לפיתוח תוכנות לתעשיית הנפט, בחברות לתעשייה אווירית, במכוני מחקר ועוד. גם בחו"ל נראה שהתחום די מבוקש, שזה כמובן בונוס".

אין תמונה
בני מיכאלי: "הבונוס הגדול הוא שההופעות הן חלק מהציון"

מוסיקה: ממש לא רק לג'מג'ם עם החבר'ה

בני מיכאלי, סטודנט לתואר ראשון במוסיקה, הקריה האקדמית אונו

"כשבחרתי ללמוד מוסיקה, הלכתי עם הלב. הדבר שהנחה אותי היה הידיעה שאחרי התואר אהיה מוסיקאי לכל דבר ועניין – אבין במוסיקה ואוכל לעשות בעצמי כל מה שקשור לתחום".

ואיך הסביבה הגיבה לבחירה?

"כשסיפרתי לאנשים שאני מתחיל ללמוד מוסיקה, היו תגובות לכאן ולכאן. מצד אחד, הרבה אנשים תמכו בי ודחפו אותי קדימה, אבל לצדם היו כאלה, חלקם קרובים אליי מאוד, שהיו נגד ההחלטה שלי; הם ניסו לשכנע  אותי לוותר על המוסיקה וללמוד במקומה מקצוע 'אמיתי' כמו משפטים".

מה לומדים בתואר כזה?

"הלימודים עצמם לא פשוטים ואפילו מעט קשים, ומחולקים ללימודים תיאורטיים וללימודים מעשיים. החלק התיאורטי כולל שיעורים כמו לימוד תווים, פיתוח שמיעה, ריתמיקה, ההיסטוריה של המוסיקה ועוד, ובחלק המעשי יש שיעורי פסנתר, פיתוח קול, הגשת שיר, איך להצליח בתעשייה וכדומה. בכיתה יש 30-10 סטודנטים, ומעבר ליתרון הזה – הבונוס הגדול הוא שההופעות הן חלק מהציון".

וכמו שהחברים אמרו, לא פחדת שמוסיקה היא לא מקצוע קלאסי כמו עריכת דין או רפואה?

"כולם יודעים שתחום המוסיקה הוא לא תחום עם הרבה ביטחון כלכלי, ויש שיגידו שחלק גדול מהעניין הוא מזל. בכל אופן, אני אופטימי ומקווה להצליח מכל הבחינות, ועדיין שמח על הבחירה שלי".

אין תמונה
עומר אלאלוף: "אני בא כל יום לאוניברסיטה כי כיף לי"

היסטוריה: הסטודנטים טוענים שזה התואר הכי מעניין באקדמיה

עומר אלאלוף, סטודנט לתואר ראשון בהיסטוריה, אוניברסיטת תל אביב

"בחרתי ללמוד היסטוריה כי זה מה שתמיד עניין אותי וזה גם מה שארצה לעסוק בו בעתיד. למרות שאני רציני לגבי התחום, היו לא מעט אנשים שצחקו כשסיפרתי להם. הלימודים עצמם מאוד אינטנסיביים, אבל אף תחום לא משתווה להם מבחינת עניין, לדעתי. אני בא כל יום לאוניברסיטה כי כיף לי וכי אני רוצה ללמוד עוד. כמו כמעט כל חוג, רוב הזמן פשוט נוכחים בהרצאות וקוראים מאמרים".

אוקי, אז הלימודים מעניינים, אבל עם תואר בהיסטוריה אפשר ללכת למכולת?

"אין הרבה עבודה בתחום, ומעט הבוגרים שעוסקים בהיסטוריה עובדים באקדמיה או במוזיאונים, ולכן סטודנטים רבים לומדים היסטוריה כתואר דו חוגי. אני אישית חושב שלימודי היסטוריה הם כלי לפיתוח החשיבה - אני מרגיש שהבנת התהליכים שלי השתפרה וגם הכתיבה שלי. אני רואה חברים שלומדים משפטים, למשל, שמתקשים לכתוב 3-4 עמודים בנושא, כשאצלי זה בא הרבה יותר בקלות. בנוסף, הלימודים מרחיבים את האופקים שלי – אני לומד על כלכלה, תרבויות, פילוסופיה, סוציולוגיה, פסיכולוגיה, רפואה ואפילו משפטים – כל זה דרך המשקפיים הרחבות של לימודי ההיסטוריה".

לורינה מרדכי - סטודנטית לאמנות פלסטית (צילום: אוהד מרבך)
לורינה מרדכי: "אני מאמינה שצריך ללכת עם הלב" | צילום: אוהד מרבך

אמנות פלסטית: הסטודנטים שבוחרים לבטא את עצמם במהלך התואר

לורינה מרדכי, סטודנטית לאמנות פלסטית (בשילוב עם תואר במדעי הרוח והחברה),  מכללת מנשר לאמנות גבוהה

"בחרתי במקצוע כי אני אוהבת ליצור ומרגישה שאני יכולה לבטא את עצמי דרך האמנות - זה ממלא אותי ומרגיע, ובכלל אני מאמינה שצריך ללכת עם הלב".

לאמנם קשה מאוד להתפרנס בארץ, זה לא הרתיע אותך?

"חברה קרובה אמרה לי שהיא מעריצה אותי על האומץ ללמוד משהו שקשה למצוא בו עבודה. המשפחה, לעומת זאת, לא ממש פרגנה והציעה לי ללמוד משהו רווחי יותר, כמו עיצוב גרפי".

אין תמונה
עבודה של לורינה מרדכי. "במכללה שבה למדתי נתנו לי דרור"

מה לומדים באמנות?

"במהלך התואר למדנו חומר עיוני, למשל על אמנים שונים מכל מיני תקופות, ומעשי – ציור, פיסול, מיצב ומיצג. במכללה שבה למדתי נתנו לי דרור לבצע את המטלות בלי לחץ, והלימודים עצמם היו מעניינים מאוד ודרשו ממני הרבה יצירתיות ודמיון. בנוסף, אפשר לקחת קורסים שלא קשורים למחלקה שבה לומדים, אני למשל לקחתי קורס בפיתוח קול".

ומה בכל זאת עושים עם תואר באמנות?

"מדובר במקצוע די מקיף שדרכו לומדים גם קצת על פסיכולוגיה, פילוסופיה ועוד. אפשר למצוא עבודה בתחום, כמורים לאמנות או כציירים של תמונות בהזמנה, אבל בדרך כלל הפרנסה לא מספקת. לעומת זאת, אמנים שמציגים בגלריות יכולים להרוויח לא רע, אבל לא כל אחד מגיע לזה".

אין תמונה
עבודה של לורינה מרדכי. "הלימודים היו מעניינים מאוד ודרשו ממני הרבה יצירתיות ודמיון"