איציק שמולי במרפסת (צילום: שחר פרידמן)
שמולי. מוכר לכולנו מהמחאה החברתית | צילום: שחר פרידמן

כולנו מכירים את הבטחות הבחירות לאגודות הסטודנטים: צילומים חינם במכונות, קפה מוזל לכל סטודנט ותיק מודפס שלא תשתמשו בו לעולם. אבל יכול מאוד להיות שהאנשים שמבקשים מכם להצביע עבורם היום למען מאגר בחינות טוב יותר, יהיו האנשים שיבקשו מכם מחר להצביע עבורם בבחירות האמיתיות, לכנסת. כן, מסתבר שלא מעט חברי כנסת התחילו את הפעילות הפוליטית שלהם באגודות הסטודנטים, שם השתפשפו, צחצחו את ההבטחות, התאמנו על נשיקות לפעוטות, ראיונות לתקשורת ונאומים המוניים.

הדוגמאות הטריות ביותר למעבר הזה הן שני חברי כנסת שהחלו לכהן בכנסת האחרונה: ח"כ איציק שמולי מ"העבודה", שמוכר לכולנו מהמחאה החברתית הסוחפת של קיץ 2011 (וכצ'ילבה של דפני ליף) וחה"כ בועז טופורובסקי, איש "יש עתיד" ומי שהפך למלך הממים אחרי שהעלה לחשבון הפייסבוק שלו תמונה אינטימית משהו, בה הוא הולך לישון בלשכה אחרי לילה לבן.
אם למדתם במכללת אורנים, אתם מזהים את ח"כ שמולי מפעילותו כיושב ראש אגודת הסטודנטים במכללה. משם, הוא המשיך לתפקיד סגן התאחדות הסטודנטית הארצית, נבחר לכהן כיו"ר התאחדות הסטודנטים ושנה לאחר מכן נכנס לחיינו בסערה, כשהוא צועק סיסמאות ברחובות העיר. אגב, ח"כ שמולי מכיר את ח"כ בועז טופורובסקי לא רע – שמולי היה סגנו של טופורובסקי בשבתו כיו"ר התאחדות הסטודנטים. האם גם בתפקיד הזה פרגן טופורובסקי תמונות מהורהרות אחרי ישיבות הלילה? לחברי ההתאחדות הפיתרונים. בכל אופן, טופורובסקי מילא תפקיד נחשק נוסף כשהיה יו"ר אגודת הסטודנטים של אוניברסיטת תל אביב.

>> מתלבטים מה ללמוד? רוצים ייעוץ לימודים חינם?

שני הח"כים המבטיחים הללו הם החידוש האחרון ברשימת ראשי התאחדות הסטודנטים שפנו לפוליטיקה, אבל הם בהחלט לא לבד: את המסלול הזה עשתה גם חברת הכנסת גילה גמליאל מ"הליכוד" שמשמשת כיום כסגנית יושב ראש הכנסת. ח"כ גמליאל הייתה יושבת ראש אגודת הסטודנטים של אוניברסיטת בן גוריון לא פחות משלוש פעמים, אחריהן המשיכה בטבעיות לתפקיד יו"ר התאחדות הסטודנטים והייתה האישה הראשונה ששברה את תקרת הזכוכית ומילאה את התפקיד.

כאמור, המעבר מכיסא יו"ר התאחדות הסטודנטים לכיסא חבר הכנסת הוא לא תעלול חדש ויש לו נציגים ותיקים בהרבה. השר וראש עיריית תל אביב יפו לשעבר, רוני מילוא, התחיל את דרכו כיו"ר התאחדות הסטודנטים - וגם ראש העיר חיפה יונה יהב, היה ראש התאחדות הסטודנטים והחליף את הנוף הסטודנטיאלי במשרד בכנסת.
עדיין חושבים שהתפקיד באגודת הסטודנטים לא מעניק יתרון בדרך למגרש הפוליטי בכנסת? תשמחו לדעת שגם השר לשעבר צחי הנגבי כיהן כיו"ר התאחדות הסטודנטים וגם כיו"ר אגודת הסטודנטים באוניברסיטה העברית, שגם השר לשעבר, ישראל כץ, מילא את אותו התפקיד וכמוהו גם חה"כ איתן כבל.  אז בפעם הבאה שאתם מצביעים בבחירות לאגודה, דעו שיכול להיות שאתם מעניקים למועמד שלכם גם קרש קפיצה למגרש של הגדולים.

"בטוחה שהיא מצטערת". גמליאל
"גמליאל: "תהיו מעורבים והציבו יעדים | צילום:

 "העובדה שראשי התאחדות סטודנטים ארצית רבים מגיעים לכנסת היא ממש לא הפתעה", אומרת חברת הכנסת גילה גמליאל, האישה הראשונה שכיהנה בתפקיד, "מי שמשלב לימודים אקדמיים עם פעילות ציבורית הוא - או היא, אישה שהעשייה הפוליטית בוערת בה מלכתחילה". ח"כ גמליאל מסבירה שההשפעה של יושב/ת ראש התאחדות הסטודנטים הארצית היא גדולה – אבל מוגבלת, ושברגע שנכנסים לתפקיד כזה, מבינים את פוטנציאל ההשפעה האמיתי: “בתפקיד הזה הייתי צריכה לשכנע את חברי וחברות הכנסת שיפעלו לטובת הסטודנטים והסטודנטיות ואז הגיעה ההארה לגבי האפשרות להגיע לשם בעצמי ולשנות את המערכת מבפנים. בתפקיד יו”ר ההתאחדות את נוגעת ביכולת לשנות ואת מבינה שיש יותר – ושאת יכולה לעשות יותר", היא מסבירה ומוסיפה: "כשייצגתי את הסטודנטים אני נלחמתי בגופי נגד העלאת שכר לימוד והיום, כשאני בתפקיד של חברת כנסת, קל לי יותר להשפיע ואני יכולה להסתכל על הדברים בצורה רחבה יותר". 

אבל ההבנה שאפשר להגיע לכנסת ולהשפיע היא לא היתרון היחסי היחיד לו זוכה יו"ר התאחדות הסטודנטים, כפי שמגלה לנו ח"כ גמליאל: “את עושה את רוב הפעילות שלך מול גורמי הממשל השונים, את איתם בחיכוך תמידי. בואי נגיד שחברת כנסת שהייתה יו"ר ההתאחדות לא צריכה סיור בכנסת – היא כבר יודעת בדיוק איפה כל המשרדים, איפה מזנון הח"כים ואיך נראית ההתנהלות הפרלמנטרית". הידע הזה, מסבירה ח"כ גמליאל, נובע מהעבודה השוטפת של יו"ר ההתאחדות, שנוכחת בוועדת החינוך והכספים, בכלכלה, לומדת את נושא התחבורה הציבורית לסטודנטים ונמצאת במגע שוטף עם כל השרים הרלוונטיים.

אם אתם יושבים על ספסל הלימודים אבל חולמים באמת על כיסא בבית המחוקקים, לחברת הכנסת יש עצה בשבילכם: “תהיו מעורבים והציבו יעדים ברצון לשנות". ההתערבבות בעולם של אגודת הסטודנטים ואולי גם בזה של התאחדות הסטודנטים יביא לכם לא רק לפיתוח היכולות האישיות שלכם ולצבירת ניסיון, מסבירה חברת הכנסת גמליאל – אלא גם יוכלו לתת לכם מושג איפה תוכלו לבטא את עצמכם ואת העשייה הציבורית שלכם ולהחליט אם הכנסת היא באמת הכיוון שלכם, או שאולי חשוב לכם להתמקד ברשויות המקומיות או בארגונים אחרים.

 >> מתלבטים מה ללמוד? רוצים ייעוץ לימודים חינם?