עולם התעסוקה החדש ניצב בפני אתגרים משמעותיים, חלק ניכר מהמשרות המוכרות לנו צפויות להיעלם בעשור הקרוב כתוצאה מאוטומציה ורובוטיזציה ובמקביל – אנחנו צופים בלידתן של משרות חדשות שלגביהן אי וודאות רבה ובשדרוגן של משרות קיימות בעיקר בהיבטים טכנולוגיים.

כמו כן, אין ספק שעובדי העתיד יהיו חייבים להראות סט יכולות רב תחומיות, כולל מיומנויות טכנולוגיות ומיומנויות רכות. למעשה, כבר היום הדרישה להדרכות עובדים ולפיתוח מנהלים בעלייה, כי אין ברירה. כדי לצלוח את אתגרי העתיד, נדרשים כלים חדשים ומיומנויות חדשות בעבודה.

בנוסף, קיים קושי (כלל עולמי) ביצירת מחוברות ומוטיבציה בקרב דור ה-Z. הביטוי המשמעותי לכך הוא שיעורי תחלופה גבוהים מאד בארגונים. אתגרים אלה ואחרים יוצרים ביקושים למנהלי משאבי אנוש מעודכנים, בעלי ידע, כלים ומיומנויות רלוונטיות לניהול אנשים, בכל המגזרים, ובכל הארגונים. למרבה המזל, יש מוסדות אקדמיים שמצאו פתרון.

"אפשר ללמוד תוך כדי עבודה במשרה מלאה"

אז מה צעירים וצעירות אמורים לעשות אם הם אוהבים לעבוד עם אנשים ורוצים להשפיע במקום העבודה –  אבל לא מעוניינים לעכב את תחילת הקריירה שלהם? התכנית לתואר ראשון בניהול משאבי אנוש של המרכז האקדמי למשפט ולעסקים בר"ג מאפשרת שלא להתפשר: "המסלול שלנו מאפשר ללמוד גם תוך כדי עבודה, לרב כבר בתום השנה הראשונה", מבהירה ד"ר יפית רפאל, ראשת התכנית.

"למעשה, זהו מלכתחילה תואר בניהול משאבי אנוש שבחלקו הגדול מתנהל במתכונת היברידית, ומותאם לאנשים עובדים, לא רק בעבודות מזדמנות אלא ממש בתחום המקצועי תוך כדי התואר".

"שוק העבודה משתנה ומתחדש באופן דרמטי. אנחנו רואים יותר ויותר עבודה מהבית, עבודה עם טכנולוגיה ושינויים בהתנהגות העובדים בשוק העבודה. במצב היום, לרב, המיומנויות הקיימות  בארגונים כבר אינן מספיקות כדי להתמודד עם אתגרי ניהול משאבי אנוש בארגונים. לכן, שוק ניהול משאבי אנוש הולך וצומח. ויותר ויותר ארגונים זקוקים למי שיש לו את הידע והכלים לנהל את התחלופה בארגונים, לנהל את הידע וההדרכה, לנהל את השכר והתגמולים ועוד ועוד ...  לנו, במרכז האקדמי למשפט ולעסקים, חשוב להיות חלק מהתעשייה המצליחה". מצד אחד נספק לסטודנטים שלנו פוטנציאל לקריירה מרתקת ומצליחה. מצד שני, נספק לארגונים בתעשייה, את מה שהם באמת צריכים - אנשים מקצועיים, עם ידע וכלים בניהול אנשים. כך שבסוף כולם מרוויחים. הן הארגונים והן העובדים שרצים להתקדם ולהצליח.   

גישור לקריירה: מסלול אחד, 5 תעודות מקצועיות

"התואר שלנו בניהול משאבי אנוש הוא תואר מאוד מגוון", מסבירה ד"ר רפאל. "זאת אומרת שתחומי העיסוק בניהול משאבי אנוש הם מאוד רחבים, יש שיעסקו בניהול שכר ותגמולים, אחרים בגיוס ומיון, אחרים בפיתוח הדרכות והכשרות או בבניית תרבות ארגונית של למידה, אחריות חברתית, ניהול משאבי אנוש במרחב הגלובאלי ואפילו בשמירה על חוקי העבודה. "

"ישנם תחומים שבהם הסטודנטים מקבלים תעודות מקצועיות. גישור למשל זו רק תעודה אחת, מתוך 5, כאשר היתר הן תעודות בשיטות תגמול ותימרוץ עובדים, אבחון והתערבות ארגונית, שיטות מתקדמות בגיוס, קליטה והשמה ואבחון תעסוקתי". התעודות ניתנות בקורסים שנלמדים בשיתוף בין המרצים של המרכז האקדמי והתעשייה. התעודות מעידות על הכשרה מקצועית פרקטית, מעבר להשכלה האקדמית בתחום. 

מהי תעודת גישור ומה עושים איתה?

"תעודת הגישור היא 'תעודת בוגר קורס בסיסי' שמוכרת על ידי משרד המשפטים והנהלת בתי המשפט, כך שהיא מאפשרת לנהל תהליכי גישור ולחתום על הסדרי גישור. היא גם מאפשרת להתפתח למקצוע של מגשר, אבל כמובן רק יחד עם התואר הראשון ובצירוף 5 שנות ניסיון בתחומים מסוימים".

"היא מעידה על כך שהסטודנט קיבל הכשרה מתאימה, ועכשיו הוא יכול לעסוק ביישוב סכסוכים בסביבת עבודה בתחומים מגוונים: החל מתחומי שכר, סכסוכי עובדים וכך הלאה. בכל מקרה שיש בו סכסוך או מחלוקת, מכל סוג או משא מתן שצריך לנהל אותו כדי לגשר על פערים, יש אנשים שקיבלו הכשרה מתאימה לכך ויודעים לנהל את זה".

"חדשנות בעולם העסקים= חדשנות בשוק העבודה = חדשנות בניהול משאבי אנוש"

"השינויים הטכנולוגיים והמורכבות בשוק העבודה, הביאו לחדשנות רבה בניהול משאבי אנוש, כמעט בכל התחומים. לדוגמא, תחום השכר והתגמולים, נעשה הרבה יותר גמיש ודיפרציאלי. בהייטק, כבר היום מקובל להציע לעובדים אפשרות לבחור את הרכב התגמולים שלהם. עובדים עם משפחות יבקשו  90% שכר והשאר אופציות, אבל רווקים ורווקות ייטו להעדיף רק 80% שכר ו- 20% אופציות. הדיפרנציאציה מתאפשרת בזכות מערכות טכנולוגיות חכמות שתומכות בגמישות במערך התגמולים. בנוסף לגישור שדובר עליו קודם,  גם בתחום זה, הסטודנטים שלנו יקבלו תעודה מקצועית שעוזרת להם בקריירה".

"תעודה מקצועית נוספת הסטודנטים מקבלים לאחר שעמדו בדרישות של קורס "אבחון והתערבות ארגונית".  תחום זה הוא ה"טופ" ניהול משאבי אנוש. פה מסכלים על הארגון כמערכת, ממעוף הציפור, מאבחנים בעיה/בעיות ומציעים פתרונות.  

למה סטודנטים צריכים תעודות מקצועיות כאלה בנוסף לתואר?

למעשה, "על מה התעודות המקצועיות מעידות? על ידע אקדמי הניתן על ידי חוקרים ומרצים מהאקדמיה, וגם על ידע וכלים פרקטיים שנלמדו ידי ארגונים מקצועיים מובילים בתחומם. בקורסים אלה, הסטודנטים נחשפים לפעילות בדיוק כפי שהיא נעשית בשטח ומתנסים בה בעצמם.  כלומר, כבר במהלך הלימודים, הסטודנטים מכירים ונחשפים לשטח ורוכשים המון פרקטיקה מגוונת. כך הסטודנטים יכולים כבר בשלבים מוקדמים של חייהם להכיר את שוק העבודה, ללמוד על יכולותיהם ולהחליט היכן נכון להם להשתלב באופן מיטבי.      

בסוף, כשהם מסיימים את לימודיהם לתואר ראשון בניהול משאבי אנוש, הם לא מתחילים לבנות את בניין הקריירה שלהם מאפס. הם כבר בקומה הראשונה.

כן, הבנתם נכון: מי שעומדים בכל התנאים של התכנית לתואר ראשון בניהול משאבי אנוש במרכז האקדמי למשפט ולעסקים בר"ג מרוויחים מכל העולמות. הם לא רק משלבים לימודים ועבודה ומשיגים יתרון בשוק התעסוקה, אלא יוצאים עם 5 תעודות מקצועיות נחשקות. ואיך עוזרים להם? בלמידה היברידית כמובן.

הדור הבא של למידה היברידית – האפשרות לבחור

"כמדיניות, במרכז האקדמי למשפט ולעסקים, הלמידה היא היברידית", מספרת יפית. "המשמעות היא שהמרצה בכל מקרה מגיע/ה לכיתה ופותח/ת זום. כך יכולים הסטודנטים לבחור אם ללמוד פרונטלית בכתה, או ללמוד מהבית או ממקום העבודה.   

"מצד שני, הכי חשובה – המקצועיות ולא מוותרים עליה. יש תחומים שמחייבים התנסות מעשית, כמו למשל בגישור. כאן יש סימולציות של משא ומתן המחייבות מפגשים פנים מול פנים. בשיעורים אלה הסטודנטים חייבים להגיע למפגשים פרונטליים במכללה" זהו תנאי הכרחי (לא היחידי) לסיום הקורס בהצלחה ולקבלת תעודה מקצועית.

פעם היה... אנחנו בונים יחד עם הסטודנטים את בניין הקריירה העתידית שלהם.

לפני שנים רבות...נהוג היה ללמוד לתואר ראשון ובהמשך לעבוד ולהתחיל להקים בית, משפחה, עתיד.

כיום, הסטודנטים לומדים ועובדים וחלקם כבר בעלי משפחות. הכל במקביל. כך, יראה עתידם של הצעירים: לימודים – עבודה- משפחה. הכל במקביל. מאתגר אך מרתק!!! הרעיון הוא למצוא את הדרך המיטבית לנהל את המורכבות הזו. זה בדיוק מה שאנחנו עושים!

אנחנו, במרכז האקדמי למשפט ולעסקים, בתואר הראשון לניהול משאבי אנוש, נאפשר לסטודנטים לבנות את עתידם, נספק להם את הכלים הטובים ביותר, כדי לבנות פוטנציאל לקריירה מצליחה ויתרון תחרותי, כך שבסוף התכנית הם יהיו בעלי הידע, המוכשרים, המעודכנים והמקצועיים ביותר וכל ארגון ירצה להעסיק אותם.

*הענקת התואר מותנית באישור המועצה להשכלה גבוהה