אם למדת רפואה, את יכולה להיות רופאה. אם למדת אדריכלות, אתה יכול להיות אדריכל. אבל מה העבודה שמתאימה למי שלמדו היסטוריה של ימי הביניים או פילוסופיה?

סטודנטים ובוגרים של מדעי הרוח מוטרדים לפעמים מהעובדה שהלימודים שלהם לא כוללים כישורים "מעשיים" כמו לימודים מתחום המדעים או משפטים. אז הגיע זמן לשנות את החשיבה: אנחנו כאן כדי לעדכן אתכם בכך שתואר במדעי הרוח יכול להיות קרש קפיצה מעולה לקריירה שלכם.

אבל אתם לא צריכים להאמין רק לנו: שוחחנו עם מנהלים בכירים מחברות מובילות, כדי לראות איזה כישורים הם מחפשים במועמדים.

מחפשים את יוצאי הדופן

קרן פרידמן, אלון מוליאן ואייל גן-מור, בעלי משרד הפרסום טוויסטד, אומרים שהם מוצאים בבוגרי מדעי הרוח דברים שלא מוצאים אצל מועמדים אחרים שמגיעים אליהם לראיונות עבודה.

טוויסטד (צילום: כפיר זיו)
מימין לשמאל: אייל גן מור, קרן פרידמן ואלון מוליאן מטוויסטד | צילום: כפיר זיו

"עד לפני כמה שנים רוב העובדים בתעשיית הפרסום היו בוגרי החוגים לתקשורת ולניהול. כיום, בעידן הדיגיטלי שמאופיין בשינויים רבים וחדשנות בלתי פוסקת, אנחנו מחפשים דווקא את יוצאי הדופן, אלה שבחרו מסלול שונה ונחשפו לתחומים אחרים. בענף שלנו, יצירתיות וחשיבה מקורית הם הערכים החשובים ביותר ולכן עובדים שמגיעים עם השכלה ורקע מתחומי מדעי הרוח מהווים פוטנציאל גדול עבורנו".

למה כדאי למעסיקים לחפש דווקא בוגרים של מדעי הרוח?

"בוגרי מדעי הרוח מביאים איתם גוף ידע ייחודי, היכרות עם תרבויות שונות, ארצות, שפות, היסטוריה ועוד. אפשר לומר שהם מוסיפים בעיקר הרבה עומק ויכולת חשיבה, ביקורת וניתוח. הם לא עובדים בתוך מודלים, לא משחזרים את העבר, אלא יוצרים את העתיד. חושבים אחרת, מגיבים אחרת לאתגרים ומייצרים איכויות ייחודיות בעבודה שלהם".

בסיס תרבותי רחב

"אני, כמנכ"ל חברת פרסום מובילה יודע איזה דור אנחנו מחפשים, את מי אנחנו רוצים לגדל ועם מה חשוב לנו שיגיעו – בסיס תרבותי רחב ככל שניתן", אומר אמיר גיא, מנכ"ל משרד הפרסום אדלר חומסקי - אחד ממשרדי הפרסום הגדולים בארץ.

אמיר גיא (צילום: אור גץ,  יחסי ציבור )
דורש בסיס תרבותי רחב ככל שניתן. אמיר גיא | צילום: אור גץ, יחסי ציבור

"הפקולטה למדעי הרוח מעניקה את הבסיס התרבותי הרחב ביותר שמתוכו אפשר לצמוח לכל תחום, לרבות עולם הפרסום, שניזון מרבדים שלמים של תרבות כמו פילוסופיה, ספרות ועוד. הידע והתוכן התרבותי העשיר שאותו רוכש הסטודנט בפקולטה למדעי הרוח מאפשר לו להביא לידי ביטוי חשיבה המתבססת על עולמות תוכן שונים ומגוונים שדרושים כל כך בעבודה במשרד פרסום - ידע רחב, פתיחות וחשיבה מחוץ לקופסא. ולא פחות חשוב - בעולם שנשען על שיח אינטראקטיבי שמצריך ידע והבנה בין תרבויות, שכולל שימוש בשפה עשירה ובמקביל חיבור לשפה עכשווית, לימודי מדעי הרוח מאפשרים הבנה של האלמנטים הללו."

חממה ליכולות חשובות

גם קובי פרנקל, סמנכ"ל בסוכנות השיווק הדיגיטלי אבגדה ואחד ממייסדיה, לא מהסס לרגע כשאנחנו שואלים אותו האם כדאי למעסיקים לחפש בוגרים של מדעי הרוח.

"בעולם שבו המידע קיים בשפע בקצות האצבעות, היכולת להעמיק בו, לנתח אותו ולייצר ממנו תובנות מניעות לפעולה לצד סיפור שמובן ללקוח בלשון בהירה, היא יכולת חשובה עבור כל ארגון בכל תחום. הפקולטה למדעי הרוח היא חממה שבה היכולות החשובות האלו נבנות, מפותחות ומועמקות בסביבה אינטלקטואלית, מעניינת ומאתגרת. זאת הסיבה שאני ומעסיקים נוספים שמחים לתת הזדמנות לבוגרים של מדעי הרוח, ממגוון גדול של חוגים".

חשיבות כישורי השפה

מרב בורנשטין, סמנכ"לית אסטרטגיה ומוצרים בבאזילה, אחת החברות המובילות בתחום ניטור וניתוח תוכן במדיה חברתית, מעידה שהחברה שהיא אחת ממנהליה בהחלט תומכת בגיוס בוגרי מדעי הרוח. היא גם מוכיחה זאת במציאות.

"מנהלת תחום ההקשבה בבאזילה היא בעלת תואר בבלשנות. הכישורים שבוגרי מדעי הרוח מביאים איתם לחברה כמו שלנו הם בראש ובראשונה יצירתיות ופתיחות מחשבתית. אנחנו עוסקים בניתוח וניטור השיח ברשת, חשוב לנו מאוד לשלב מגוון של יכולות וזוויות הסתכלות כדי להבין את המתרחש בחברה הישראלית.

"בוגרי בלשנות לדוגמא, מביאים איתם יכולות שפתיות חשובות. הנושא של חקר השפה מאוד משמעותי עבורנו. אנחנו מחפשים אנשים עם כישורי שפה מצוינים, שיוכלו להשתמש בכישורים שלהם לצורך שיפור ובניית שאילתות, זיהוי מילות מפתח והתייחסות לכל עולם התוכן של חלקי דיבור וסמנטיקה, תחום שלאור ההתפתחויות הטכנולוגיות הנוכחיות, עוד עתיד לגדול בחשיבותו".

להתכונן "לחיים האמתיים" בזמן הלימודים

באוניברסיטת תל אביב, הסטודנטים יכולים להצטרף לתכנית המתמחים של המרכז לפיתוח קריירה. כחלק מהתכנית, סטודנטיות וסטודנטים יכולים להתמחות במוסדות עסקיים, פרטיים וציבוריים מובילים במשק ההולמים את תחום הלימודים שלהם ושאיפותיהם המקצועיות.

בין הארגונים המשתתפים בתכנית המתמחים ניתן למצוא את 15 העיריות הגדולות בארץ, גריניפס, האגודה הישראלית לאקולוגיה ומדעי הסביבה, המועצה הישראלית לבניה ירוקה ועוד. 

ההתמחות מאפשרת  לסטודנטיות ולסטודנטים להשתלב, כבר במהלך הלימודים, בתפקידים המתאימים להם, לצבור ניסיון תעסוקתי ולרכוש יתרון יחסי חשוב בעולם העבודה ואפילו לקבל על כך קרדיט אקדמי ונקודות זכות לתואר. בנוסף, במסגרת הפרויקט יעברו הסטודנטים סדנאות קריירה בהם יוענקו להם סט של כלים ומיומנויות לחיפוש ומציאת עבודה, השתלבות במקום עבודה חדש ועוד.

תכנית המתמחים מאפשרת הן לסטודנט והן לארגונים הזדמנות חד פעמית. הארגונים מקבלים כח עזר איכותי, צעיר ונמרץ מאוניברסיטת תל אביב על מנת לתגבר את הפעילות הקיימת בארגון, והסטודנטים מקבלים ניסיון בפרקטיקה המקצועית וכך רוכשים יתרון יחסי בעולם העבודה.

ד"ר הדס בן אליהו מהחוג למגדר, מרצה בחוג בקורס 'יעוץ והתערבות מגדרית בארגונים', מאמינה שלהתנסות המעשית אין תחליף. "השיעורים בקורס מתנהלים כמעין מעבדה ובמסגרתם מוצגות גישות ומושגים תיאורטיים בהקשר של מגדר וארגונים בו זמנית, נבנית מתודולוגיה ליישום בפועל של שינוי מגדרי בארגונים".

"בקורס הספציפי הזה הסטודנטיות ירכשו כלים לאבחון והתערבות מגדרית בארגונים - זיהוי של פרקטיקות מגדריות אשר יוצרות חוסר שוויון, ודרכי התערבות מגוונות לקידום שוויון מגדרי בהקשרים ארגוניים שונים: הגדלת ייצוג, קידום בהיררכיה הארגונית, צמצום פערי שכר, מניעת הטרדה מינית, ועוד. ההתמחות בארגונים תאפשר לסטודנטיות להתנסות ביישום של דרכי ההתערבות הנלמדות בקורס."

ארגז כלים לכל החיים

אז בפעם הבאה שמישהו שואל אתכם "אבל מה תעשו עם התואר?" – אנחנו סומכים עליכם שתדעו מה לענות. יכולת כתיבה מעולה, ניתוח טקסט והצגת טענות הן רק חלק מהמיומנויות שרוכשים במקצועות מדעי הרוח. הסטודנטים יוצאים לעולם עם "ארגז כלים" מגוון שילווה אותם לכל החיים, בתחום האישי וכמובן בפיתוח הקריירה.