"פיטורי עובדים שהתבטאו נגד צה"ל או כאלה שמביעים שמחה על נפילת חיילים הם בעייתיים עד בלתי אפשריים" - כך אמר היום (ד') עו"ד אשר סלע, שמתמחה בדיני עבודה.

סלע, שותף במשרד עורכי הדין אריאל שמר, אמר את הדברים בעקבות כמה אירועים שבמסגרתם פוטרו עובדים בני המגזר הערבי שהתבטאו באופן בוטה נגד צה"ל. שלשום פיטר ראש עיריית לוד יאיר רביבו עובדת ערבייה שהביעה שמחה על מותם של 13 חיילים בתקרית בעזה. העובדת, תושבת הכפר ג'ת שבמשולש, שהועסקה כיועצת פסיכולוגית בעירייה כתבה בדף הפייסבוק האישי שלה: "13 (הרוגים). שירבו אמן".

סלע טוען כי חוק שוויון הזדמנויות בעבודה אוסר על אפליה בין עובדים או בין מועמדים לעבודה בשל נימוקים הקשורים, בין השאר, באמונה דתית והשקפת עולם ופיטורי עובדים שהשמיעו אמירות בוטות. "הדין בישראל מבחין בין דעות פוליטיות של אדם לבין מעמדו וזכויותיו של עובד ואין לקשר בין שני תחומים אלה", אומר סלע.

צפו: הפגנה נגד המבצע בכפר כנא (צילום: חדשות 2)
הפגנה בכפר כנא | צילום: חדשות 2

"עקרונית, אם עובד ערבי מביע דעה, גם קיצונית, ובלבד שמדובר רק בהבעה בעל פה, אז המצב המשפטי הוא כזה שאינו מאפשר למעסיק לעשות שימוש בהבעת הדעה הזו כדי לפגוע בעובד שהשמיע אותה", אמר סלע. לדבריו, אם העובד יפנה לבית הדין לעבודה כדי לבקש סעד נגד פיטוריו, סביר להניח שבית הדין ייענה לו וייתן צו מניעה נגד הפיטורים. "כל זאת, בתנאי שהעובד לא ליווה את השמעת הדעה הזו במעשה אלימות, בהתססה, בשיבוש העבודה או בהוצאת לשון הרע, כי במקרים אלה, בהחלט ניתן לנקוט סנקציות כלפי העובד לרבות פיטוריו מעבודתו", מבהיר סלע.

סלע הוסיף: "מסוכן לערב את התחומים של הזיהוי הפוליטי של אדם והתבטאויותיו לבין מעמדו כעובד. אם היום מפטרים אדם בשל התבטאות קשה, מחר יפטרו עובדים גם בגלל אמירות שאינן נוחות לאוזנה של קבוצה מסוימת. כל עוד שהשמיע את הדעות שלו, גם אם הן מקוממות, לא גלש למעשים פיזיים, לא פגע בפרטיות של אחר ולא עסק בהוצאת דיבה, לא סביר שהוא יאבד את עבודתו בשל כך".

לכתבה המלאה באתר The Marker

הצעת חוק: חיילי מילואים יקבלו חופשה קצרה מהעבודה לאחר שחרורם

המלונות יוציאו 1,000 עובדים לחופשה כפויה בגלל הצניחה בתפוסה

עוד ב-mako לימודים וקריירה: