המנכ"ל של חברת הפרסום הגדולה ביותר ביפן הודיע היום על כוונתו להתפטר מתפקידו לאחר שנטל על עצמו את האחריות להפרות חוקי העבודה שנחשפו בעקבות התאבדותה של עובדת בחברה כתוצאה מעומס יתר ושעות עבודה ארוכות במיוחד.

הודעת מנכ"ל דנטסו (Dentsu), טדאשי אישי, באה שעות ספורות לאחר שמשרד העבודה של יפן המליץ להעמיד את החברה לדין בגין התאבדות מטסורי טקהאשי, העובדת בת ה-24 שקפצה את מותה מחלון חדרה בדצמבר 2015.

פקחי משרד העבודה של יפן פסקו באוקטובר כי מותה של טקהאשי נגרם כתוצאה מעבודת יתר, תופעה הידועה במדינה בכינוי "קארושי" (Karoshi).


היא החלה לעבוד בחברת דנטסו באפריל 2015, אולם עומס העבודה ודרישות מנהליה ממנה הלכו וגדלו בהתמדה. עורכי דין המייצגים את משפחתה סיפרו כי בחודש אוקטובר של אותה שנה - כחודשיים בלבד לפני התאבדותה - עבדה טקהאשי 105 שעות נוספות, וכתבה אי-מיילים לאמה והודעות במדיה חברתית בהם סיפרה על קשייה בעבודה.

לא פעם, היא היתה חוזרת מהעבודה רק בשעה חמש לפנות בוקר לאחר יום עבודה וליל עבודה רצופים. לפני התאבדותה שלחה טקהאשי אי-מייל לאמה בו הכתירה אותה בתור "האמא הכי טובה בעולם" וביקשה ממנה לא להאשים את עצמה במותה. "אבל למה הדברים צריכים להיות כל כך קשים?", היא כתבה.

שורה של שינויים במדיניות החברה: אסור לעבוד בין 22:00 ל-05:00

"אני חש אחריות עמוקה בתור האדם האחראי על ניהול החברה", אמר היום המנכ"ל אישי במסיבת עיתונאים בה הודיע על כוונתו להתפטר. "אני מתכוון לקחת אחריות מלאה ואתפטר בישיבת הדירקטוריון שתתקיים בינואר".  

"קיבלתי את ההחלטה בהתחשב באחריותנו כחברה", הוסיף. "זהו דבר שמעולם לא היה צריך לאפשר לו להתרחש".

עובדים ממתינים לרכבת ביפן (אילוסטרציה: Shutterstock)
בעיה טרם נפתרה: למעלה מ-100 עובדים בחברה עדיין עובדים יותר מ-80 שעות נוספות מדי חודש | אילוסטרציה: Shutterstock

מוקדם יותר החודש הודיעה דנטסו על שורה של שינויים במדיניותה שמטרתם לשפר את תרבות העבודה בחברה, בהם הבטחת נוכחות של מומחי בריאות הנפש במשרדי החברה בכל עת, איסור על עובדים לעבוד בין השעה 10 בערב לחמש לפנות בוקר, כיבוי כל האורות במשרדים החל משעה 10 בערב, וחיוב עובדים לצאת לחופשות באופן סדיר.

עם זאת, המנכ"ל אישי הודה כי הבעיה טרם נפתרה וכי למעלה מ-100 עובדים עדיין עובדים יותר מ-80 שעות נוספות מדי חודש.

לפי נתוני ממשלת יפן, מדי שנה מתאבדים במדינה כ-2,000 בני אדם כתוצאה מלחצים הקשורים לעבודה. העובד הראשון ביפן שנקבע באופן רשמי כי התאבד כתוצאה מעומס יתר בעבודה היה אף הוא עובד של חברת דנטסו שנטל את חייו בשנת 1991. איקירו אושימה, בן 24, לא זכה ולו ליום חופש אחד במשך 17 חודשי עבודה, ונהג לישון מדי לילה בממוצע רק שעתיים. עם זאת, בתביעה שהוגשה נגד החברה בשנת 1997 בעקבות התאבדותו, טענה דנטסו כי בעיות אישיות הן שגרמו לו להתאבד.

 כתבה זו פורסמה במקור באתר TheMarker

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

כבר מהשבוע הבא: פעימה ראשונה להעלאת שכר המאבטחים

נשים חרדיות - המובילות בהגשת תלונות על הפרת זכויות במקום עבודה