גיתית שלומי, הממונה על תחום החקיקה בלשכת יועצי המס, התארחה באולפן הבוקר של קשת וניפצה את המיתוס: "נהוג לחשוב שרק עצמאים צריכים להיערך לסוף שנת המס, אבל דווקא לגבי שכירים חשוב לדעת שהם יכולים עוד השנה לתקן את חישוב המס שלהם".

לפי שלומי, כל מה שצריך לעשות הוא להסיר את הפחד מתלוש המשכורת ולהתחיל לקרוא את האותיות הקטנות, כשהדגש הוא על נקודות הזיכוי המגיעות לנו:

כל תושב בישראל מקבל 2.25 נקודות זיכוי
נשים מקבלות עוד 0.5 נקודות זיכוי
המשמעות של הנקודות היא שכל נקודה שוויה 216 שקלים בחודש בזיכוי המס. כלומר, בחישוב המס מנכים לנו 216 עבור כל נקודה. בחישוב שנתי ניתן להגיע להחזר של כמה אלפי שקלים, שלא הולכים ברגל.


באתר רשות המסים ניתן לחשב את הנקודות שהנכם זכאים להן במחשבון ייעודי שנוצר רק בשביל זה. וכמו כןף שלומי מדגישה כי אם נולד לכם ילד במהלך שנת המס, אם סיימתם תואר אקדמי או אם אתם נדרשים לשלם מזונות – חשוב שתוודאו כי נקודות הזיכוי הללו עודכנו ומחושבות לכם בתלוש. מעבר לזה – שכירים שבשנים הקודמות תרמו למוסדות מוכרים, יכולים לקבל על כל שקל שתרמו החזר של 35 אגורות מהמדינה.

האם חייבים יועץ מס כדי לקבל החזר?

"אפשר לעשות את הדברים לבד. אפשר לאסוף את המסמכים הנדרשים וניתן היום לעשות את ההחזרים דרך אתר האינטרנט של רשות המסים", מסבירה שלומי אך מוסיפה: "רצוי להתייעץ עם יועץ מס שיכול, לראות את הנקודות שאתם לא יכולים לראות בעצמכם".

"בתור שכירים לא התרגלנו להסתכל על תלוש המשכורת, ההפרש בין הברוטו לנטו הוא תחום אפור. לחלק מהשכירים מגיע לקבל החזרים והם פשוט לא מתסכלים על זה. מי שיראה שמגיעות לו נקודות זיכוי יכול כבר השנה לקבל החזר ממס הכנסה".

ההחזר מגיע כמובן לא רק לשכירים, מי שעובד ביותר ממקום עבודה אחד ועשה תיאום מס בתחילת השנה, למעשה חישבו לו את המס לפי צפי ההכנסות השנתי עליהן הצהיר בתחילת השנה. כלומר ייתכן מאוד כי לא הגיע לצפי עליו הצהיר, בעוד שהמס עליו שילם נשאר בהתאם לתחזית האופטימית – עכשיו זאת ההזדמנות לוודא שאינכם משלמים יותר מדי ולקבל החזר במידת הצורך.

כדאי לשים לב שהחזרים רטרואקטיביים אפשר לקבל עד 6 שנים אחורנית.