טבלת 100 החברות שכדאי לעבוד בהן היא תמונת מראה של שוק העבודה הישראלי. מהטבלה, המתפרסמת במגזין TheMarker זו השנה ה־13 ברציפות, ניתן ללמוד כיצד משתנות העדפות העובדים, מהם המגזרים והחברות המבוקשים, ומהי החשיבות שמייחסים עובדים בישראל לפרמטרים שונים של מקום העבודה, כמו תחושת הביטחון התעסוקתי. כך למשל, לפני עשור עדיין כיכבו חברות הסלולר בצמרת הטבלה, אך כיום חברות אלה משתרכות בתחתית הדירוג. גם הבנקים איבדו ברובם את המקום היציב בראש הטבלה שממנו נהנו בעבר. לעומת זאת, ניתן לראות את התחזקותה של הטכנולוגיה כמגזר מועדף, בעיקר בשנים של שפע והתחזקות כלכלית (זאת לעומת נסיגה שחלה במעמדן של חברות הטכנולוגיה בשנות המשבר, שהתבטאה לדוגמה בדירוג של 2010).

השנה חל מהפך משמעותי בצמרת הדירוג: גוגל, שנכנסה לראשונה לדירוג ב־2012 ולפני שנתיים התייצבה במקום השני, עשתה צעד נוסף והדיחה מהצמרת את חברת החשמל, שניצבה במקום הראשון מאז 2013. חברת החשמל, על 13 אלף עובדיה, נחשבת מקום עבודה המספק ביטחון תעסוקתי גבוה במיוחד לצד שכר ממוצע שגובהו כיום 24 אלף שקל בחודש. נראה כי התחזקות שוק העבודה והשיפור בתחושת הביטחון התעסוקתי מאפשרים לעובדים לחלום על מקומות עבודה שאינם כה בטוחים, אך מציעים אתגר ודימוי זוהר, כדוגמת גוגל.

אינטל, חברת הייטק מבוססת המעניקה ביטחון תעסוקתי גדול לעובדיה, נותרה השנה במקומה (3), כשאחריה, כמו בשנה שעברה, טבע. הקשיים שחוותה טבע השנה אינם מתבטאים בדירוג, והיא עדיין נתפשת כספינת דגל עבור העובד הישראלי. בנק לאומי, במקום החמישי, שומר אף הוא על הדירוג שלו והגיע למקום הגבוה ביותר בטבלה מבין החברות בתחום הפיננסים.

במקום השישי בטבלה, התעשייה האווירית – שמציגה קפיצה של שלושה מקומות  יחסית לשנה הקודמת. יצוין כי הסקר נערך לפני פריצתה לכותרות של פרשת השחיתות בחברה שהביאה למעצרו של יאיר כץ, בנו של השר חיים כץ, יחד עם יו"ר ועד העובדים אהוד נוף, וחברי ועד אחרים, בחשד לאיומים על עובדים להתפקד לליכוד. לכן, לא ניתן לדעת כיצד משפיעים החשדות על מעמדה של החברה כמקום עבודה פוטנציאלי.

מקומות גבוהים למגזר הציבורי

את העשיריה השנייה פותח בנק הפועלים – ירידה של שלושה מקומות לעומת מיקומו בדירוג של השנה שעברה. ייתכן שנסיגתו של הבנק מבטאת את הפגיעה בתדמיתו בעקבות הפרסומים על אודות הסכם ההשתקה שנחתם בין הבנק לעובדת בכירה בהנהלתו, לאחר שזו התלוננה על הטרדה מינית מצד מנכ"ל הבנק אז, ציון קינן. כיום, קינן כבר אינו מנכ"ל הפועלים, וגם היו"ר יאיר סרוסי סיים את תפקידו. במקום ה־12 שוב חברת טכנולוגיה, מיקרוסופט, שצועדת צעד אחד קדימה ביחס לשנה שעברה, ומיד אחריה חברת הביטוח הראשונה בדירוג, ביטוח ישיר, שמתקדמת בעקביות מדי שנה, ומטפסת בצעדים קטנים אל הצמרת.

במקום ה־15 נמצאת פייסבוק, שנכנסה לראשונה לדירוג רק לפני שנתיים. פייסבוק אמנם התקדמה השנה במעט, אבל היא עדיין רחוקה מאוד מהזוהר של גוגל. מיקום מפתיע יותר הוא זה של משרדי הממשלה, שגם הם עלו שלב אל המקום ה־16, לפני בנק דיסקונט, בזק, SAP ומקורות, שסוגרות את  העשיריה השנייה. מתברר שהעובדים בישראל מעריכים את המגזר הציבורי ורוצים לעבוד במשרדי הממשלה, על אף שהשכר הבסיסי המשולם בהם הוא נמוך יחסית. ייתכן שהעובדים השואפים לעבוד במשרדי הממשלה סבורים שהתנאים המשופרים שמהם נהנים עובדי המגזר הציבורי מפצים על שכר הבסיס הנמוך. אם נוסיף לכך את מיקומו הגבוה יחסית של בנק ישראל (33), שמזנק בשמונה מקומות לעומת השנה שעברה, ועלייה מרשימה נוספת בת עשרה שלבים של רשות שדות התעופה (62), הולכת ומצטיירת תמונה ברורה של העדפה הולכת ומתחזקת של ארגוני המגזר הציבורי.

את הרשת הקמעונית הראשונה בדירוג, סופרפארם, אנחנו מוצאים במקום ה־22, עלייה של שני שלבים יחסית לשנה שעברה, ומיד אחריה חברת כרטיסי האשראי הראשונה ישרכארט, ששומרת על המקום ה־233. שני שלבים במורד הדירוג, מיד אחרי יבמ שיורדת ארבעה שלבים השנה, נמצאת לאומי קארד,ששומרת על מיקומה (255). בימים אלה מתמודדת לאומי קארד עם סכסוך עבודה קשה שהכריז ועד העובדים בחברה נגד ההנהלה, הכולל טענות קשות על שלילת בונוס ראוי מהעובדים.

חברת הסלולר המופיעה ראשונה בטבלה היא פרטנר, שירדה מקום אחד והגיעה השנה למקום ה־31. סלקום המתחרה הגיעה אל המקום ה־48 בלבד ואילו פלאפון לא מצליחה להתאושש ומדורגת הרחק מאחור במקום ה־68, ירידה של שלב אחד יחסית לשנה הקודמת. קופות החולים נמצאות בעשיריה השמינית אך לאומית שירותי בריאות היא הראשונה מביניהן – מקום 76; כללית שירותי בריאות במקום ה־79 ומכבי שירותי בריאות רק במקום ה־85.

הקפיצה המשמעותית: Wix, הצניחה: יוניליוור

את הקפיצה הגדולה ביותר עשתה חברת Wix, מפתחת פלטפורמה לבניית אתרי אינטרנט שתפסה לא מעט כותרות בינלאומיות בשנה האחרונה. Wix מזנקת השנה ב־21 שלבים ומתייצבת במקום ה־38. אם תמשיך כך, אין ספק כי בעתיד תיחשב אחד ממקומות העבודה הנחשקים ביותר בישראל.

משרדי חברת וויקס
משרדי חברת וויקס, צילום: BAZ RATNER/רויטרס


את הדרך ההפוכה עשתה השנה חברת יוניליוור, שמציגה את הצניחה המשמעותית ביותר בדירוג השנה. לאחר שדורגה במקום ה־38 בשנה שעברה, נופלת יוניליוור בלא פחות מ־17 מקומות – עד למקום ה־55 בלבד. על יוניליוור מעיבה פרשת הסלמונלה בדגני הבוקר שהתפוצצה באוגוסט האחרון. אל עלירדה גם היא במהלך 2016, בלא פחות מ־11 מקומות, אל המקום ה־56 בלבד. במחצית 2016 החלו טייסי אל על לנקוט צעדים דרמטיים כנגד החברה, כולל שביתות איטלקיות שהלכו והחריפו. הן במקרה של אל על, והן בזה של יוניליוור, הכותרות הקשות לא סייעו לחברות להפוך למקומות מבוקשים בעיני העובדים בישראל.

מבין עשר החברות שיצאו ב־2016 מן הדירוג, רובן דורגו במקומות נמוכים גם בשנים הקודמות. כך למשל חברת אאוטבריין, שדורגה במקום ה־99 בשנה שעברה, וגם, באופן מפתיע, קונדואיט שהגיעה למקום ה־97 בלבד, וכבר אינה מדורגת בין 100 החברות שהכי כדאי לעבוד בהן. חברת הביטוח מנורה גם היא בחוץ (מהמקום ה־92), ואיתה חברת ביטוח נוספת – הכשרה, שדווקא דורגה במקום גבוה (35) רק שנה קודם. גם חברת אלקטרה אינה חביבה על עובדי ישראל כבעבר, והיא עזבה את הטבלה לאחר שבשנה שעברה דורגה במקום ה־61. חברה שיותר מפתיע שלא למצוא השנה בטבלה היא ישקר של וורן באפט (שנקנתה משפחת ורטהיימר) שעזבה מהמקום ה־69.

במקום עשר העוזבות הגיעו עשר חברות חדשות. כך, אמזון נכנסה לטבלה אבל למקום מסוכן – 98 בלבד, מקום אחד לפני פייפאל. בזק בינלאומי,החברה הבת של בזק הגדולה שעומדת איתן במקום ה־188, עזבה את הטבלה לפני שנה וחזרה אל המקום ה־96. צ'מפיון מוטורס נכנסה את המקום ה־922.  בעוד הכניסות החדשות האלה יחסית חלשות, הרי שכמה חברות חדשות נכנסו אל מרכז הטבלה. מימון ישיר נכנסה למקום ה־75 ואילו חברת הטלוויזיה בכבלים HOT, שנעלמה מן הטבלה לפני שנתיים, התאוששה וחזרה אל המקום ה־67, רחוקה שמונה מקומות בלבד מהמתחרה yes, שקפצה בתורה שלושה מקומות קדימה.

את הקפיצות המרשימות ביותר עשו שתי חברות חדשות יחסית – חברת אבטחת המידע סייבר ארק, שעוקפת שוב ושוב את תחזיות האנליסטים, הגיעה אל המקום ה־45, וחברת משחקי הרשת (בעיקר משחקי המזל) פלייטיקה, שנמכרה במחצית 2016 תמורת 4.44 מיליארד דולר, הגיעה היישר אל המקום ה־466.

הכתבה פורסמה במקור באתר TheMarker

בגלל ההסכמים הקואליציוניים? פחות גברים חרדים עובדים – רבעון שני ברציפות

כבר לא עולם של 'או' אלא של 'גם': "המנטליות של דור ה-Y שונה לחלוטין"