חגי תשרי והחופשות שבאו איתם אולי נתנו לנו קצת אוויר לנשימה, אבל אי אפשר להתכחש לעובדה שהם קטעו באופן משמעותי את רצף העבודה. השנה, ההפסקה בעבודה אף הייתה מורגשת יותר מבשנים קודמות, שכן מספר ימי העבודה בחודש אוקטובר היה זעום בהשוואה לתקופת החגים בשנים קודמות. 

וכמו בכל היעדרות ממושכת, גם החזרה המיטבית לעבודה מחגי תשרי כרוכה במאמץ רב מצד המעסיקים ולא פחות מכך מצד העובדים. ימי החופש המאופיינים ברגיעה, ארוחות משפחתיות, נופש וזמן ביתי, מתחלפים כעת ללחץ להשלים את הפערים שהצטברו, כך שמנהלים ועובדים נאלצים לעבור באחת לארוחות מאולתרות מול המחשב במשרד ופגישות אינסופיות עם ספקים, קולגות ולקוחות, תוך ניסיון לחזור כמה שניתן מהר יותר למסלול.


איש איש בתחומו, חברה גדולה או עסק זעיר – כולם ללא יוצא מן הכלל נדרשים לחזור לשגרה. על רקע סיום חגי תשרי, אורנה זכאי, יועצת ארגונית ומנכ"לית התבוננות, מציעה טיפים איך כדאי להחליף את שולחן החג בשולחן העבודה, ואיך עושים  שינוי מחשבתי מהיר מההווי המשפחתי לזה התעסוקתי.

עושים סוויץ' בראש

הקושי הגדול ביותר הוא לעשות שינוי מחשבתי – עובדים רבים מרגישים שמקום העבודה, על דרישותיו והשגרה הנהוגה בו, מגבילים אותם ואינם מייצרים עניין מיוחד, בעוד שימי החופש מאופיינים בנירוונה ובתחושת שחרור לעשות את כל העולה על רוחם. השגרה במקום העבודה מאופיינת בפעולות קבועות שיוצרות לעיתים שעמום ובמקרים קיצוניים אף סלידה. החזרה מהחופשה מעצימה את התחושות הללו.

יחד עם זאת, זה לא חייב להיות כך. אם נוכל לשנות ולו במעט את המיקוד שלנו ולהתרכז באנשים שאנו עובדים עימם, הנחיתה עשויה להיות רכה יותר. אם תשנו את ה"דיסקט" ותראו בהם כמשפחה שלכם, החזרה מהחופש אל 'יקירכם' תהיה קלה יותר. שלא תטעו - אין הכוונה להחליף את המשפחה הגרעינית האמיתית שלכם, אלא פשוט ליצור לעצמכם מצב תודעתי שונה, שבו הנחיתה בחזרה מחופשה תהא נוחה ונעימה יותר.

תמונת אילוסטרציה | למצולמים אין קשר לכתבה (אילוסטרציה: Shutterstock)
הקושי הגדול ביותר הוא לעשות שינוי מחשבתי | אילוסטרציה: Shutterstock

ארוחות משפחתיות במשרד

אין דבר יותר משפחתי מארוחה משותפת. כמו בחגים כך גם בחזרה לעבודה כדאי לאמץ את מנהג הארוחות השותפות, אלה יעזרו לכם לנחות בקלות רבה יותר בעבודה, לחלוק עם חבריכם את החוויות שצברתם בחופשה, לפרוק ולשוחח על הקשיים שאתם נתקלים בהם עם החזרה לעבודה. בכל מקום עבודה קיימת התנהלות שונה בנוגע להפסקות אוכל, אבל למשל במקומות בהם העובדים הם אלה שמביאים ארוחות מהבית, עצתי היא לקיים ארוחות משותפות יזומות בהן כל אחד יביא מהבית אוכל לארוחה משרדית (הרי לכולנו נשארו סירים במקרר).

תופתעו לגלות כמה חצי שעת הפסקה באמצע היום עם הקולגות ואכילת אוכל ביתי, יסייעו לכם בכל הקשור לחזרה נעימה וחלקה יותר לעבודה. ככלל, שיקלו לאמץ הווי של ארוחות צוותיות שבהן כל אחד מכם מביא משהו מביתו. אלו עשויות לתרום מאוד לגיבוש ולתחושת השייכות. 

רשימות וישיבות זה לא נורא

אורנה זכאי (אילוסטרציה: רמי זרנגר)
אורנה זכאי | אילוסטרציה: רמי זרנגר
ברמה הפרקטית, במקום העבודה נכון לקיים רישום של המטלות שעליכם לבצע עם חזרתכם מחופשת החג. הדרך הנכונה לעשות זאת הינה ביום הראשון עם חזרתכם, לרשום את כול המשימות שעליכם לבצע ולעשות בהן סדר דרך תיעדוף מושכל מהחשוב ביותר ועד להכי פחות חשוב. סיימתם משימה? כל הכבוד! ציינו לעצמכם ודווחו על כך לממונים עליכם. גם הם מבקשים לחזור כמה שיותר מהר למסלול, כך שהשארתם בתמונה לנוכח דיווח על הביצועים שלכם, תסייע בכך. אך שימו לב שאתם לא מטרידים אותם על כל שלב פשוט בביצוע המשימה, אלא רק כשהדבר נחוץ – כאמור, גם הם חזרו מהחופשה ויש להם לא מעט עבודה להשלים.

סידור המשימות שלכם, טריוויאלי ככל שיהיה, הנו עקרון אקוטי לחזרה לשגרה. באותה נשימה – קיום ישיבת עדכון וחלוקה של משימות ברמה הצוותית גם היא הכרחית מאוד.

אוקטובר לא לבד

לעניין החופשות - חגי תשרי אינם לבד. בקרוב ובלי שתשימו לב יגיע חג אחר, חופשה נוספת או הפסקת עבודה יזומה מסיבה כלשהי. לכן, לאחר החזרה מחופשת החג חשוב שתפיקו לקחים מהתהליך. שבוע לערך מרגע חזרתכם לעבודה, ראוי שתעשו הערכה מה עשיתם נכון ומה פחות, על מנת שאותה 'חזרה לשגרה' בחופשות הבאות תהיה קלה אף יותר עבורכם ועבור המעסיק שלכם. במילים אחרות: סגלו לעצמכם מעין נורמה של חזרה מיטבית לעבודה אחרי חופשות.

הכותבת אורנה זכאי, מנכ"ל ובעלים "התבוננות" - יעוץ ארגוני וסדנאות למנהלים