כל שנה מביאה איתה בשורה חדשה בשור העבודה, ולכבוד השנה החדשה שוחחנו עם מיכל דן – הראל, מנכ"לית ManpowerGroup המתעסקת בתחומי ההשמה, האאוטסורסינג והטכנולוגיה, וניסינו להבין מה צופנת לנו שנת 2016 בשוק העבודה, ובעיקר מה צריך לעשות כדי להישאר במשחק.

איזו מגמה אפיינה את השנה החולפת?

"שכר המינימום. כבר כמה שנים ששכר המינימום עולה בהדרגה, ובהחלט ניתן להרגיש את השיפור אצל העובדים. שכר המינימום עולה יותר משכר הביניים ולכן יש הרגשה שגם הפערים מצטמצמים במקצת", מסכמת הראל. "עוד יתרון שהעלאת שכר המינימום גרמה לו הוא שניתן לאייש יותר בקלות תפקידים 'נמוכים' היות ומרוויחים בהם יותר. זה בהחלט מהלך שמחייה את השוק. כשאתה מציג משרות התחלתיות בשכר של מעל ל- 5,000 שקל, אז יש ביקוש, ואפילו אנשים יותר איכותיים פונים אליהן".

שכר המינימום שעמד עד לחודש מרץ השנה על סכום של 4300 שקלים עלה ל- 4650 שקלים וצפוי לעלות עוד בחודש יולי הקרוב, כאשר עד סוף השנה הוא יגיע  ל- 5000 שקלים. חשוב לציין שעל אף שמשכורת המינימום עדיין לא הגיעה למדרגה הסופית שלה, חברות רבות העלו אותה כבר מעכשיו.

עוד בלימודים וקריירה:

האם בכלל יש ביקוש לעובדים חדשים או שהמשק בקיפאון?

"דבר ראשון חשוב לדעת שיש ביקוש לעובדים בשוק  הישראלי. אמנם זה לא מרגיש ככה אבל אחוז האבטלה הוא מהנמוכים בעולם", טוענת הראל. "כמובן שזה משתנה באזורים שונים בארץ, אבל ככלל יש עבודה, ומי שמחפש יכול למצוא. באופן כללי יש מגמה עולה למקצועות הליבה, כמו מפעילי מכונות, ועובדים בתחום המזון או התרופות. אך חשוב להבין שגם הדרישות למקצועות האלה, שבעבר היו נחשבים למקצועות תחתית הפירמידה, הן יותר נוקשות. כך למשל, יש היום דרישה לידע באנגלית, אפילו למפעיל המכונות "הפשוט" ביותר. המכונות הולכות ומשתכללות והפעלתן נהיית מסובכת ודורשת יותר מיומנות".

איזה עוד שינויים ניתן לראות בשוק העבודה של היום לעומת פעם?

"בכללי, יש מעבר משירותים פרונטליים לשירותים טלפוניים ובתוך כך יש דרישה לעובדי שירות ומכירה. היום הכל נעשה בשלט רחוק, ולכן את האנשים הייצוגיים מחליפים אנשי הטלפוניה".

"גם שירותי הבריאות והרפואה הולכים ותופסים יותר מקום. אוכלוסיית המדינה, כמו בכל העולם, הולכת וגדלה ויש יותר צורך בשירותים רפואיים, כמו סיעוד למשל. רפואה זהו תחום שאין בו אף אחד מובטל. אין אחות שאין לה עבודה וכמובן שהתגמול עולה בהתאם".

אין תמונה
מציגה תמונה ורודה. מיכל דן- הראל | צילום: יח"צ

ממה השוק רווה?

"מן הסתם יש מקצועות שנעלמים מהעולם, אבל באופן כללי, אין תחומים שהעולם רווה מהם, יש תחומים שפשוט הולכים ומשתנים. למשל עולם העיתונות זו דוגמה טובה שאני יכולה לחשוב עליה. העיתונות עוברת תהליך של שינוי והופכת להיות ברובה מקוונת, מידית ומתומצתת. את ההקבלה הזו ניתן לעשות על מקצועות נוספים רבים".

אז אם אני רוצה להישאר מעודכן בשוק העבודה, מה הן האופציות החדשות העומדות בפניי?

"היום מחפשים למשל המון כותבי תוכן ושיווק. המדיה החברתית הפכה למדורת השבט, המון מתנהל דרכה וחברות רבות מפרסמות עצמן דרך הפלטפורמה הזו. ממתג אישי זהו תחום נוסף שהולך וצובר תאוצה. גם אחריות חברתית וסביבה זהו מושג שהפך לחזק בשוק. מדובר בתפקידים הנמצאים בחברות רבות ותפקידם לפקח ולדאוג שהחברות מתנהלות בצורה סביבתית ואחראית, זה חשוב לשם של העסק ולמיתוג שלו. ובכלל בגלל שיש היום קצב שינויים מסחרר, ישנם אנשים שתפקידם להיות מנהלי חדשנות ויעילות תפעולית. במילים אחרות, הם אלה שצריכים לדאוג שמקום העבודה יהיה מחובר לשינויים שחלים כל הזמן".

את מציירת תמונה די ורודה, איך זה יכול להיות שהאווירה מסביב היא אחרת לגמרי?

"זה לא לגמרי ברור לי. אבל עם הנתונים היבשים אי אפשר להתווכח. כשמסתכלים על המגמה של ההיצע מול הביקוש היא בפירוש חיובית. עוד משנת 2011 ניתן לראות שקולטים יותר עובדים מאשר מפטרים אותם והתשקיף הוא חיובי. כמובן שאנשים חייבים להבין שהעולם משתנה ואנחנו צריכים להשתנות איתו, אבל רוב רובם של האנשים מבינים זאת ולכן הם גם מוצאים עבודה. מצד שני, מי שלא טכנולוגי בפירוש נשאר מאחור, אבל צריך להבין שהרובוטים עדיין לא תפסו לנו את מקומות העבודה לגמרי".