הנחה מקובלת בעולם העסקים התחרותי של ימינו היא שחברה מצליחה זקוקה למנכ"ל חזק, אולם חברה שוודית מצליחה להוכיח אחרת, דיווח אתר BBC. קריספ (Crisp), חברת ייעוץ בתחום התוכנה, מתנהלת ללא מנכ"ל. איש אינו אומר ל-40 עובדי החברה מה לעשות, ובמקום זאת הם מחליטים מה יעשו בפגישות משותפות.

אולם אלו לא תמיד היו פני הדברים בקריספ, אשר עברה מספר מבנים ארגוניים-ניהוליים בטרם הגיעה לנוכחי. בתחילת דרכה התנהלה החברה כמו חברות אחרות, תחת מנהיגותו של מנכ"ל. עם זאת, בניסיון להפוך את העובדים ליותר מעורבים בניהול, עברה החברה השוודית למודל שבו נבחר המנכ"ל מדי שנה בהצבעה של העובדים.


לפני שלוש שנים החליטה קריספ לחסל כליל את תפקיד המנכ"ל לאחר שהעובדים הגיעו למסקנה כי אין למעשה צורך בתפקיד מכיוון שרבים מתחומי אחריותו חופפים לאלו של הדירקטוריון, ומכיוון ששאר העובדים יכולים לחלוק ביניהם את שאר משימות המנכ"ל.

"אמרנו לעצמנו, 'מה אם איש לא יהיה המנכ"ל הבא שלנו - איך יראו הדברים?' ואז החלטנו לעשות תרגיל במסגרתו רשמנו את כל הדברים שהמנכ"ל עושה", סיפרה יאסאל סונדמן, העובדת כמפתחת בחברה, בראיון ל-BBC.


כל עובדי קריספ מתכנסים למפגש בן ארבעה ימים שמתקיים פעמיים או שלוש פעמים בשנה, ושם הם דנים בנושאים שמשפיעים על כל העובדים, כמו העברת משרדי החברה. עם זאת, בשאר הזמן מעודדת החברה את העובדים לקבל החלטות בעצמם.

במקרים של מחלוקות שאותן לא ניתן ליישב, משמש הדירקטוריון - שקיומו מחויב על פי חוק - כמוצא אחרון לפתרון סוגיות שנקלעו למבוי סתום.  

למרות המבנה הארגוני הייחודי של קריספ, עובדיה שותפים לרבים ממאפייני מקומות עבודה רגילים. כך למשל, השתתפו עובדי קריספ ב"אתגר בובות הראווה" ששטף את האינטרנט בשנה האחרונה, ואשר במסגרתו אנשים יוצרים סרטון בו הם וחבריהם נראים קופאים על מקומם לכמה דקות.

קריספ איננה החברה הראשונה שמאמצת מודל ארגוני ייחודי מסוג זה. קמעונאית ההנעלה וההלבשה זאפוס שבבעלות אמזון, אשר מעסיקה כ-1,500 עובדים, עברה בשנת 2013 לשיטת ניהול חדשה בשם הולקרטיה(holacracyy), שמציבה בראש סדר העדיפויות דינמיות ושיתוף פעולה בעבודה, ולא ניהול היררכי וביורוקרטי.

עם זאת, בעקבות אימוץ השיטה עזבו את זאפוס כמעט חמישית מהעובדים, והמנכ"ל הודה כי "ניהול עצמי אינו מתאים לכל אחד".

ZAPPOS INTERNET RETAIL - מטה זאפוס בלאס וגאס
מטה זאפוס בלאס וגאס


הכתבה פורסמה במקור באתר TheMarker

יותר ממה שחשבתם: כמה עולים 65 סוקרים טלפוניים עבור הלמ"ס

טיול ליער השחור על חשבון הציבור? כך מסבסדים צ'ופרים לעובדי המדינה