כך תתכוננו הכי טוב לריאיון עבודה: אבן דרך חשובה בדרך לעבודה חדשה היא כמובן ריאיון העבודה. במהלכו, המעסיק בוחן האם אתם מתאימים לתפקיד המוצע. אז אם לכל מבחן אחר אתם מתכוננים - למה לא להתכונן גם למעמד הזה? כדי לעבור את המשוכה, חשוב להתכונן לשאלות שעשויות לעלות במהלך הריאיון. אין לכם זמן לכולן? התכוננו לחמש שבטוח ממתינות לכם בראיון הקרוב שריכזה נטלי ברון, מנהלת תוכן בנושא עבודה וקריירה ב-AllJobs.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

1. ספר/י לי על עצמך

זו למעשה שאלה מקצועית ולא קריאה לספר את סיפור חייכם. איך משיבים למראיין בצורה שתלכוד את תשומת ליבו ותאמ;לק לו את הסיפור הרלוונטי שלכם ואת הסיבה שלשמה התכנסתם מבלי להתפזר? שירלי חמני, מאמנת בצוות ההכנה לראיונות עבודה של החברה, מציעה מודל בן חמישה שלבים, שמכיל תשובה מוכנה מראש לשאלה הזו:

פרטים אישיים: נעים מאוד, _____
השכלה: יש לי תואר ב/יש לי הכשרה בתחום ה ______
ניסיון: יש לי ניסיון של למעלה מ-X שנים ב_____ (ניסיון רלוונטי בלבד)
תפקיד אחרון:בתפקידי האחרון/בשנים האחרונות אני ______(שניים-שלושה דברים שעשיתם שדומים או רלוונטיים לתיאור התפקיד במודעת הדרושים)
התאמה לתפקיד/מוטיבציה: למה אני מעוניין בתפקיד או בארגון? (מה מעניין אותך במודעה שבעקבותיו פנית לפרסום. חשוב שזה יהיה עניין בתפקיד הנוכחי ולא בדברים כמו "קידום")

מה לענות כששואלים על החסרונות? (צילום: rf123, חדשות)
מה לענות כששואלים על החסרונות? | צילום: rf123, חדשות



2. "מה החולשה שלך?"

אין ספק שמדובר באחת השאלות המלחיצות: איזו חולשה תוכלו לזרוק למראיין מבלי לירות לעצמכם ברגל? הכי חשוב, אל תנסו להגיד שאתם פרפקציוניסטיים. זו התשובה הנדושה ביותר, חסרת כנות ומעוף - ולגמרי לא עוברת ראיון.

החולשה "הנכונה" לשאלה הזו, היא חולשה אמיתית שיש לכם אבל כזו שלא תגרום למראיין לפחד לגייס אתכם. זאת אומרת, לא משהו שממש מחבל בתפקיד. בנוסף, חשבו מראש על דוגמה ועל פתרון יצירתי לבעיה שהחולשה הזו יוצרת. למשל, "לפעמים אני שוכח דברים, אז למדתי להתארגן בעזרת יומן - ואפילו את הסידורים והחשבונות שלי אני מנהל על אקסל".

3. "למה עזבת את העבודה הקודמת?"

השאלה הזו דורשת מחשבה כי לא תמיד עוזבים עבודה בנסיבות טובות. כלל האצבע - לא מלכלכים על מקום העבודה הקודם. לא משנה מה קרה שם, אסור להיסחף עם הרגש ולומר דברים שליליים על מקום העבודה הקודם ועל האנשים שעבדתם איתם.

מעבר לזה, המגייס שואף למצוא מישהו שיאריך ימים בתפקיד ולכן, אם תגידו שעזבתם תפקיד מסיבה שעשויה לצוץ גם בתפקיד הנוכחי - הוא עשוי להסיק שזה יקרה לכם גם הפעם. במידה ולא עזבתם בנסיבות טובות, רצוי לספר מה קרה מבלי ללכלך על אף אחד ותמיד לציין גם כמה דברים טובים על המקום ועל האנשים. למשל, שאתם מעריכים את המנהל הקודם שלכם מבחינה מקצועית, אבל לא ראיתם עין בעין את הדברים.

בשאלת השכר - כדאי לגלות גמישות (צילום: 123RF, חדשות)
בשאלת השכר - כדאי לגלות גמישות | צילום: 123RF, חדשות

4. "למה אתה חושב שאתה מתאים לתפקיד?"

השאלה הזו מגיעה גם בנוסח "למה כדאי לי לבחור בך לתפקיד הזה?", וגם אליה צריך להתכונן מראש. עוד לפני ההגעה לריאיון, נסו למצוא תכונות טובות שיעזרו לכם להצליח, יחד עם דוגמאות של מקרים מהעבר שממחישים את תשובתכם. החוכמה הגדולה היא לבחור בתכונות שיש להן קשר לתפקיד המוצע - הבינו את מהות התפקיד, דרישותיו, ואילו תכונות בולטות יעזרו לכם להצליח בו. גם דוגמה מהחיים לא תזיק.

5. "מהן ציפיות השכר שלך?"

לשאלה הזו, חשוב להתכונן עוד לפני ששולחים קורות חיים. כדי להגיע מוכנים, מומלץ לעשות סקר שוק ולברר כמה נהוג לשלם בתפקיד שלכם, יחד עם נתונים כמו שנות ותק, סוג התעשייה ועוד פרמטרים שעשויים להשפיע.

אל תשכחו לגלות גם גמישות מסוימת. יחד עם נתוני השכר, חשוב להראות למראיין שהשכר הוא רק עוד פרמטר שמצטרף לאתגר/עניין/סביבת העבודה. במידה והמעסיק יזם את הצעת השכר ראשון, אינכם חייבים לקבל או לדחות באופן מיידי - זה בסדר לקחת את הזמן, ואפילו להרגיש בנוח לקחת את החוזה הביתה ולחשוב על זה.