הטכנולוגיה המתפתחת מייעלת את תהליכי העבודה, ופעמים רבות מייתרת את העובדים האנושיים שמאיישים משרות שכבר אין בהן צורך. במקביל, האינטרנט והאפליקציות הפכו את כולנו ל"מומחים" שכבר לא זקוקים לתיווך האנושי בדברים שבעבר נחשבו למפחידים. סביר להניח שאם לפני 20 שנה היינו אומרים לכם שבקרוב תוכלו להזמין טיסה מהבית, ללא סוכן נסיעות, לא הייתם מאמינים לנו.

אבל כמו שיש מקצועות שנכחדים, אולי תופתעו לגלות שיש מקצועות חדשים שנולדו ממש באחרונה, כאלה שאם תשתלבו בהם כעת תוכלו אתם להיות בין הראשונים שמתנסים בהם, מה שלבטח צפוי להביא לכם יתרון משמעותי בעידן הקריירה התחרותי של ימינו.

רובוטים, בוטים ואנשים
חברות רבות בארץ ובחו"ל עושות כיום שימוש במערכות אוטומטיות, המקדמות תהליכים יומיומיים ופותרות סוגיות מגוונות בעבודה. ענף זה, הידוע כ-RPA או בשמו המלא Robotic Process Automation, צובר תאוצה ומוטמע כיום כמעט בכל התחומים, החל מרפואה, טכנולוגיה, טלקום, בטחון ועוד.

"באופן די טבעי תחום זה יצר מגוון רחב של אפשרויות תעסוקתיות", מסביר הראל טייב מנכ"ל Kryon Systems, הנחשבת לאחת החברות הישראליות המובילות את הענף.  "הכנסת רובוטים או בוטים לארגונים ולחברות, אמנם מסייעת לעובד להיפתר מהמטלות האדמיניסטרטיביות ומייתרת את הצורך ביד אנושית לביצוע מטלות מסוימות, אך תהליך זה דורש תפעול רציף ואחריות של פונקציות אנושיות. ככה שמעבר לייעול העבודה, השילוב של רובוטים יצרו מגוון רחב של מקומות עבודה".

בשל התפתחות תחום ה-RPA נולדו מקצועות חדשים, כמו למשל מנהל מחלקת רובוטים, מנהל תהליכים אוטומטיים, אחראי ארכיטקטורות רובוטיות, מאמן בוטים, מנהלי פרויקטי RPA ועוד מאות תפקידים חדשים. "התחום הזה פופולארי מאוד גם מבחינה תעסוקתית, כל תפקיד הוא עולם ומלואו, כאשר כולם למעשה עוסקים בשילוב ובחיבור יעיל של הטכנולוגיות הרובוטיות לעובד האנושי", מסכם טייב. 

מבקר וממליץ קניות
גם התפתחות האינטרנט יצרה לא מעט הזדמנויות עבודה, וכבר היום מאות ישראלים מתפרנסים מהמלצות על מוצרים לקנייה מאתרי שופינג פופולריים בחו"ל. אחת החברות הישראליות הבולטות בתחום היא חברת זיפי, אשר פיתחה מודל חדש המאפשר לאנשים לעבוד בכל זמן ובכל מקום ולהרוויח מהמלצות מקוונת על כל מוצר שמוצע למכירה באי-ביי, עלי אקספרס ואמאזון.

קניות אונליין (אילוסטרציה: By Dafna A.meron)
קניות אונליין | אילוסטרציה: By Dafna A.meron

השיטה פשוטה ולא דורשת הרבה: נרשמים לתוכנית השותפים של זיפי. לאחר מכן - בוחרים מוצרים ומשתפים קישורים עם מזהה (כתובת) ייחודי שלהם בערוצים שונים כמו פייסבוק, אתר אינטרנט, פורומים, מיילים, וואטסאפ וכדומה. השכר מתקבל על בסיס עמלה של מספר אחוזים עבור כל מכירה שמגיעה דרך ההמלצות של אותו ממליץ רשת. מקצוע ממליץ רשת בתצורתו הנוכחית החל בתחילת שנת 2017 ומייצר תעסוקה לכ-500 ישראלים.

מנהלת מערכת מכירות
חברת פפרי, המפעילה פלטפורמות דיגיטליות לאנשי מכירות, פיתחה השנה גם היא תפקיד חדש של מנהל מערכת מכירות. גורם שנדרש להבנת תהליכים עסקיים ויכולת אנליטית חזקה (לרוב יהיה בוגר תואר הנדסה תעשיה וניהול). במסגרת תפקידו אותו אדם יהיה אחראי לכך שתהליכים עסקיים בארגון יתנהלו לפי מדיניות ההנהלה.

עופר יורווקסל, מנכ"ל פפרי, מסביר: "מערכות מתקדמות לניהול ואוטומציה של תהליכי מכירה, קובעות חוקים עסקיים ללא צורך בכתיבת קוד, ולכן מאפשרות שינויים מהירים בדרך בה העסק מתנהל, ומאפשרות למנהלי החברות תגובות מהירות לתנאי שוק משתנים שלא התאפשרו בעבר".

מנהל מערכת מכירות מיישם הגדרות עסקיות במערכת: קביעת מינימום להזמנה, התאמת ההזמנות למלאי, חישוב זמן שהיית סוכן בחנות ועוד. למשל, כשהנהלת החברה קובעת הנחות ומבצעים המסייעים להגדלת המכירות, מנהל המערכת מיישם אותם במערכת כך שכל ערוצי המכירה, לרבות צוותי המכירות, יפעלו לפיהם.

תפקידים חדשים בתעשיית המוזיקה
מקצועות חדשים מתחילים לצבור יותר ויותר פופולאריות אפילו בתעשיית המוזיקה, כאשר חלקם משלבים בתוכם עבודה עם טכנולוגיות חדשות וטומנים בחובם פוטנציאל למשכורת גבוהה. עם הגידול בצריכת המדיה נוצר ביקוש גדול לתוכן הזה - בערוצי טלוויזיה חדשים, באפליקציות, במשחקים ואף בחברות היי טק שמייצרות תוכן ויזואלי. בשילוב המהפכה הטכנולוגית שאנחנו נמצאים בעיצומה, לא רק שכל אחד יכול לייצר תוכן איכותי בהשקעה קטנה יחסית, אלא שיש המון מקומות שאליהם התוכן הזה יכול להגיע.

לשלב מוזיקה בהיי-טק - חדר טכנולוגי בבית הספר רימון (יח``צ: ספי מנוביץ')
לשלב מוזיקה בהיי-טק - חדר טכנולוגי בבית הספר רימון | יח``צ: ספי מנוביץ'

עודד דוידוב, יועץ ראשי למגמת הפקה מוזיקלית בבית הספר "רימון", כבר מסתכל קדימה על התעסוקה העתידית של תלמידיו: "אנחנו מתחברים לזה מכל הזוויות האפשריות ובעיקר בפן הפרקטי. אנחנו נותנים את כל הכלים להפקה משלב הלחן ועד למאסטר הסופי". המוסד הוותיק, שאולי ידוע יותר בזמרים וביוצרים שיצאו ממסדרונותיו, מטפח גם מפתחי אפליקציות מוזיקליות (כולל תכנות) ומלמד איך לעבוד כדיג'יי. דוידוב סבור שעם ההכוונה הנכונה, פרנסה ויצירה לא חייבות להיות סותרות: "ככל שיש לך סט יכולות רחב יותר, וככל שאתה מבין שהיכולת שלך שווה כסף, אפשר לחיות ממוסיקה יפה מאוד".

ומה צפוי לנו בעתיד הרחוק יותר?

והנה עוד שלושה מקצועות שהמומחים מסמנים כמקצועות העתיד. היום הם אולי נשמעים לכם כמדע בדיוני, אבל ייתכן שבעוד כעשור כבר יהפכו לחלק בלתי נפרד משוק העבודה:

בונה מסע במציאות רבודה
כמה ממדים כבר יש לנו? שלושה, ארבעה, חמישה? הדבר הבא בבידור ובגיימינג הוא ככל הנראה Augmented Reality – הטכנולוגיה שמפגישה את החלומות הממוחשבים שלנו עם העולם הגשמי, דוגמת פוקימון גו. בוני מסעות במציאות הרבודה יהיו שילוב של במאי, תסריטאי, מעצב ומורה דרך, שיזכו להיות חלוצים בתעשיית החוויה החדשה.

ברוקר דאטה אישי
הסחורה החמה ביותר בעולם הסייבר היא, ככל הנראה, המידע שאתם מייצרים עם כל תנועה שלכם ברשת. כשהפרסום הממוקד הוא אחד מהמנועים המרכזיים של האינטרנט, הרגלי הגלישה שלכם שווים לפייסבוק, אמזון, גוגל וכד', המון כסף. המון כסף, שאתם לא רואים. בעתיד, יתכן שמידע זה יהיה נתון לרגולציה ואם תהיו מעוניינים בפרסום אישי המבוסס על המידע שלכם – תוכלו, בעזרת מתווכים, לעשות ממנו את הרווח שמגיע לכם.

ראש צוות אדם-מכונה
בהנחה שכוח העבודה העתידי יורכב מרובוטים ובני אדם כאחד, ובהנחה שעבודה אישית תוחלף בעבודת צוותים, הרכבי הצוותים יהיו משתנה חשוב באיכות הביצוע. בניית רובוטים למשימות ייחודיות תייצר מגוון של מכונות עם יתרונות וחסרונות, שיש להתאים ליתרונות ולחסרונות של העובדים הצמודים. אם אכן יהיה צורך בתפקיד כזה, מי מבטיח שאדם יבצע אותו טוב יותר מרובוט?