בן מוזיקאי, כידוע, אינו בדיוק משאת נפשה של כל אם יהודייה, ולא בכדי - מוזיקה נחשבת לתחום שנעדר ודאות או יציבות, כזה שמעטים מצליחים בו, ורבים אחרים, טובים ומוכשרים לא פחות - מתאכזבים. אולם, ייתכן שהגיעה העת להניח בצד את הדעות הקדומות, שכן כיום, אפיקי קריירה חדשים, מפתיעים ויציבים, נפתחים עבור בוגרי לימודי מוזיקה, ובייחוד עבור מי מביניהם שהנם בעלי אוריינטציה טכנולוגית. אלה, עשויים להשתלב בתחום החדשנות במוזיקה, בתעשיות ההייטק והמיוזיק-טק.

"חדשנות במוזיקה היא תחום משגשג עם הזדמנויות קריירה מרתקות. חברות וסטארט-אפים עובדים במרץ על מוצרים שמשנים את הדרך שבה אנו יוצרים וצורכים מוזיקה. הדוגמה האולטימטיבית היא ספוטיפיי", אומר יזהר שכטר, סמנכ"ל טכנולוגיות ופיתוח משאבים בבית הספר רימון למוזיקה, ומי שבעצמו עוסק במוזיקה כל חייו. "למעשה, אנו רואים יותר ויותר מוזיקאים משתלבים בתעשיית ההייטק. למשל, כאנשי QA, מנהלי מוצר, מנהלי פיתוח עסקי או מנהלי שיווק ותוכן. בין בוגרינו, ניתן למצוא מייסדים של חברות העוסקות בפיתוח אפליקציות מוזיקליות, מפתחי טכנולוגיות למידה דרך מוזיקה ועוד".

לדברי שכטר, משבר הקורונה הביא להזדמנויות חדשות בתחום: "השינויים בתקופה האחרונה מהווים קרקע פורייה לחדשנות, שתספק מענה לאתגרי התקופה, אך תלווה אותנו גם לאחריה. לדוגמה, כיום, כשלא ניתן לקיים הופעות חיות נוכח המגבלות, העולם מחכה לטכנולוגיה שתאפשר לנו להאזין להופעות גם כשיש סגר והרכבים מוזיקליים לא יכולים להתכנס במקום אחד. כלומר, טכנולוגיה שתאפשר סנכרון בין כל אחד מהנגנים והזמרים, כך שההופעה תישמע ותשודר לרחבי העולם באיכות גבוהה. מי שימציא דבר כזה, יקדם את עולם המוזיקה לעידן הבא".

בבית הספר רימון השיקו לאחרונה תכנית חדשה בשם "מוזיקה-טכנולוגיה-חדשנות", הראשונה מסוגה בארץ, המיועדת למוזיקאים וליזמים המעוניינים להשתלב בחברות הייטק ומיוזיק-טק. "התוכנית נוסדה מתוך הכרה בצורך לתת למוזיקאים כלים רלוונטיים ויכולות טכנולוגיות ועסקיות, שיציעו להם אופק תעסוקתי רחב", מסביר שכטר. "אנו מתמקדים בהקניית כישורים וכלים מקצועיים, ומציעים בין היתר קורסי תכנות שונים, כמו תכנות ופיתוח אפליקציות מוזיקליות ליצירה, ביצוע ועיבוד".

למרות היתרונות בלימודי מוזיקה, לא הגיוני יותר שמי שמעוניינים להשתלב בהייטק ילמדו תואר במדעי המחשב?

"הייחוד של התוכנית ברימון הוא שאנו מציעים גם וגם. כלומר, המשך בנייה של יכולות מוזיקליות והעמקתן, לצד רכישת כלים טכנולוגיים ועסקיים. תוכנית הלימודים עונה על הצורך ברב תחומיות בעולם התעסוקה המודרני, שבו נדרשים אנשי מקצוע יצירתיים, עם גישה טכנולוגית וראייה רב תחומית. השמיים הם הגבול.

"למעשה, לימודי המוזיקה כשלעצמם תורמים לפיתוח תכונות הנדרשות בעולמות העסקים והטכנולוגיה. כך, מחקרים מראים כי אנשים בעלי 'מוח מוזיקלי' הנם בעלי יכולות מפותחות בהקשבה, שינון וירידה לפרטים, יכולות ריכוז, עבודת צוות ואלתור".

יזהר שכטר (צילום: באדיבות המצולם)
יזהר שכטר | צילום: באדיבות המצולם

מקצועות בהם יכולים להשתלב בוגרי לימודי מוזיקה: 

  1. כותבי מוזיקה לתמונה: "קיים צורך גובר והולך בכותבי מוזיקה לפרסומות, סדרות טלוויזיה וסרטי קולנוע, אלה הם מי שאחראים על ההלחנה וההפקה של המוזיקה המלווה את התמונה. למעשה, רבים בטח יופתעו לגלות שישנם ישראלים שכותבים מוזיקה עבור סרטים הוליוודיים".
  2. מעצבי מוזיקה וסאונד למשחקי מחשב: "תעשיית הגיימינג העולמית שוברת שיאי פופולאריות. מוזיקאים העוסקים בהלחנה ובעיצוב מוזיקה וסאונד למשחקי מחשב, זוכים לעבוד בתחום מעניין, המציע הזדמנויות לחדש ולהפתיע".
  3. מתכנתים ומפתחים: "בתחום המיוזיק-טק קיים צורך משמעותי במוזיקאים בעלי ידע טכנולוגי ודפוס חשיבה יזמי, המכירים את הצרכים המשתנים מתוך העשייה, ויוכלו להוביל תהליך, משלב הרעיון ועד המוצר הסופי, שיכול להיות, לדוגמה, אפליקציה מוזיקלית או פלטפורמה דיגיטלית חדשה".
  4. מעצבי סאונד למציאות מדומה: "מציאות מדומה היא טכנולוגיה שעתידה לכבוש את העולם. הסאונד הוא מרכיב משמעותי במציאות המדומה, ועליו להישמע כמה שיותר אמיתי כדי שתיווצר אצל המשתמש חוויה אותנטית. מי שעוסק בכך נמצא ממש בקדמת החדשנות".
  5. מפתחי טכנולוגיית מוזיקה: "העוסקים בכך מפתחים מוצרים וטכנולוגיות עבור תעשיית המוזיקה עצמה. למשל, פלטפורמות ללימוד מוזיקה, מוצרים ליצירה והפקת מוזיקה, כלים ושירותים לשיווק והפצה של מוזיקה ועוד".
  6. מנהלי מוצר או מנהלי פיתוח עסקי: "בתעשיית המוזיקה קיימים אלפי מוצרים, ואת 'מחזור החיים' שלהם (מרעיון דרך אבטיפוס ועד הוצאה לשוק) מנהלים הרבה מאד מוזיקאים".