איפה עבדתם בחופש הגדול בין כיתה ט' ל-י'? סביר להניח שבמלצרות או בקייטנה. רותם מוזס בן ה-15 מנתניה, רק סיים כיתה ט' וכבר הספיק להפוך ליזם מצליח, שמציג את הסטארטאפ שלו ברחבי העולם. בעוד רוב בני גילו שעובדים בחופש מרוויחים שכר המינימום בעבודות קיץ לטווח קצר (ויש גם כאלו שמנסים לפתח עסקים מהצד), הוא מצא עבודה בחברת הייטק. לפני כן, אגב, הוא זכה במקום הראשון באליפות הנוער לסטארטפיסטים צעירים בבייג'ינג, בזכות סטארטאפ שפועל להציל חיים של מטופלים בבתי חולים.

"עבורי יום שגרתי בקיץ שונה במקצת משל שאר הילדים", מספר רותם בצנעה על תכנית התמחות הייחודית שבה הוא משתתף, אותה בנתה חברת הייטק טריא עבור ילדי העובדים, במהלכה היא מכשירה אותם לקראת כניסה לשוק העבודה.  "אני קם בבוקר ונוסע עם אמא שלי לעבודה. את רוב היום אני מנצל לטובת הפרויקט שאני עובד עליו בחברה. זה פרויקט שבעצם נותן לבני הנוער פלטפורמה שממנה הם יכולים לקחת את הצעד הראשון שלהם בעולם העסקים. "כרגע אנחנו בשלב מחקר של קהלי היעד".

כן, אנחנו יודעים בדיוק מה עובר לכם בראש כרגע – "הוא עוד ילד, למה להקדים את המאוחר?", אבל אם תשאלו את רותם, עבורו הוא לא מפספס שום דבר: "יחד עם העבודה אני כן מצליח להיפגש עם חברים וליהנות כמו שאר בני הנוער מהחופש הגדול", הוא מדגיש.

כמה נערים כמוך יש בעבודה?

"יש עוד בערך עשרה נערים ונערות איתי. כל כמה ילדים אחראים על פרויקט אחר ומבצעים במסגרתו עבודות שונות. יש עוד נערה אחת שעובדת איתי בצוות ואת שאר החבר'ה הצעירים יוצא לי לראות בעיקר בהפסקת הצהרים".

איך העובדים האחרים מתייחסים אליכם?

"הדינמיקה ממש טובה. ואני לפחות מרגיש שמתייחסים אלינו כעובדים מן המניין. אנחנו מגיעים בבוקר יחד עם ההורים ואז אנחנו יושבים עם כולם, מדברים עם כולם, ואין איזו הפרדה כזאת או אחרת בעבודה בין העובדים המבוגרים לצעירים. הם עוזרים לנו במקרים של שאלות ותמיד זמינים עבורנו, ככה גם יוצא לנו ללמוד הרבה מהם".

רותם מוזס - הייטקיסט בן 15 (צילום: צילום עצמי)
לוקח את העבודה הביתה | צילום: צילום עצמי

אפשר לשאול כמה אתה מרוויח? זה בכלל משתלם יותר מאשר עבודות קיץ אחרות?

"אני מרוויח בעבודה סכום נחמד, מעל שכר המינימום לעבודת נוער בקיץ", הוא משיב ומסרב לפרט מעבר, "לדעתי העבודה בחברה משתלמת גם בגלל הכסף אבל בעיקר בגלל הכלים שאני מקבל לחיים ולעבודה בעתיד".

רותם לומד בכיתת מחוננים בבית הספר בכפר הירוק, כך שעבודת הקיץ שלו לא מפתיעה את חבריו לספסל הלימודים. "החברים מבית הספר כבר רגילים ל'שגעונות' שלי לגבי הייטק וסטארטאפים אז אף אחד מהם לא הופתע ממש שאני עובד בטריא. מחוץ למעגלים הקרובים שלי, אנשים מתרשמים מאוד כשהם שומעים על העבודה שלי ועל מה אני עושה בקיץ. אני מקבל הרבה פדבקים חיוביים".

כאמור, זה לא המפגש הראשון של רותם עם עולם ההייטק. רק לאחרונה חזר מהאליפות הבינלאומית בבייג'ינג, בה השתתפו בני ובנות נוער מ-20 מדינות. בית הספר שבו הוא לומד (הכפר הירוק) שלח 8 נערים שייצגו 5 פרויקטים.

"בקטגוריה שאני השתתפתי בה (ביו-רפואה) השתתפו 16 פרויקטים, מתוכם 3 ישראלים. הסטארטאפ שלנו הוא מערכת שמטרתה לפתור את הבעיות של זיהוי מטופלים בבתי חולים. לקראת התחרות, אני וחבריי לצוות בן גולן ובן קרמר, ישבנו ימים ולילות רבים. היינו צריכים לכתוב ספר שלם שמסביר על הבעיה ועל הפתרון, לעצב פוסטרים ועלונים ולהכין את הפרזנטציה לשופטים ולקהל הרחב שבא להתרשם".

רותם מוזס - הייטקיסט בן 15 (צילום: צילום עצמי)
רותם בתחרות בבייג'ינג | צילום: צילום עצמי

המיזם של השלושה זכה במקום הראשון בקטגוריה, והקבוצה הוזמנה להשתתף בתחרות נוספת עולמית, שתתקיים בסוף החודש במקאו. "הטיפ שלי לילדים שחולמים לעבוד גם בסטארטאפ בגיל צעיר הוא - אל תשללו לעולם את הרעיונות המטורפים שיש לכם בראש, תעזו תמיד ואל תוותרו. והכי - חשוב תאמינו בעצמכם".