"אתה עובד מהבית? זה לא משעמם? למה שלא תנסה לשבת בבית קפה?" - פרליאנסרים בכל מקום ודאי יזהו את המשפטים הללו ויתחילו לדקלם אוטומטית את התשובות הבנאליות - "זה לא יעיל", "זה יקר מדי", "אני לא מצליח לעבוד שם" וכו' וכו'. מזל באמת שהעולם הזה משתנה: טרנד חללי העבודה המשותפים (Co-working Space) שוטף את אומת הסטרטאפים בעולם בכלל ובארץ בפרט.

כיום מעל ל-40 אלף מ”ר ברחבי ישראל מוגדרים כחללים משותפים לעבודה, ומהווים פתרון יעיל ליזמים כחול לבן אשר נמצאים בתחילת דרכם או בשלבי התפתחות. רוב המתחמים ממוקמים באזור המרכז, אך בשנה האחרונה קמים לא מעט מתחמים ברחבי הארץ, מצפון ועד דרום.

השיח בקרב קהילת הטכנולוגיה מדבר על כך שהתפוסה מלאה ברחבי הארץ: בין אם מדובר בעמדת עבודה רגילה ובין אן במשרדים משותפים, הביקוש נמצא במגמת עלייה וכך גם על פי כל התחזיות ימשיך להיות. ישנו מעבר מהמרחב המסורתי למרחבים המודרניים, מעבודה בבתי קפה או בבית לחללים נוחים ומקצועיים. "אנחנו שומעים על לא מעט יזמים ועובדים צעירים שמתלוננים על כך שבתי קפה, בעיקר בערים הגדולות מגבילים את שהותם של היזמים", אומר רומן לוי, מנכ"ל חברת אורבן פלייס. "בשל העובדה שזה לא כלכלי להם לארח אנשים שמזמינים מעט ויושבים זמן ממושך. זיהינו שיזמים רבים עדיין חוששים להיכנס לעולמות החללים המשותפים לטווח ארוך, ולכן החלטנו לאפשר לקהל הרחב להתנסות בסוג זה של עבודה וללא מחויבות. אחד הפתרונות שאנחנו מציעים בא למעשה להילחם בתופעה ולאפשר לאנשים לעבוד במתחם בוטיקי במיקום מרכזי, ובעלות נוחה שכוללת את כל מה שהם צריכים. שיבואו רק עם לפטופ".

urban place (יח``צ:  יחסי ציבור )
שיבואו רק עם לפטופ. urban place | יח``צ: יחסי ציבור

"טרנד החללים המשותפים כבר משנה את הדרך שבה אנשים עובדים ומנהלים עסקים קטנים וגדולים", מסביר הבעלים של מתחם powerball, גדי דלמן, "מה שהתחיל כטרנד לסטארטאפים הפך להיות פתרון מצוין לחברות בסדרי גודל קטנות ובינוניות. powerball בחרה במכוון לפתוח את המתחם שלה מחוץ לרדיוס הקרוב לפריים לוקיישן מתוך מחשבה שבמציאות הנוכחית - התחבורתית והתעסוקתית - יש מחסור עצום של שטחי עבודה זמינים לעצמאים ולחברות קטנות כאשר יוצאים מהרדיוס המרכזי של תל אביב. בזמן שלעובד ממוצע לוקח שעה וחצי להגיע מהפריפריה לתל אביב, אנחנו חוסכים לו את המרחק ומפנים את האנרגיות שלו לעבודה פרודוקטיבית באופן שבו קל ונוח להגיע לעבודה. יצאנו לדרך מתוך ראיה נדל"ניסטית, אך בהמשך הבנו שאנחנו בעצם נותנים פתרון לעשרות עובדים שמצליחים לשלב פרנסה וחיים אישיים בדרך הנוחה להם ביותר בכך שאנו מתאימים להם סגנון עבודה המתאימה להם ביותר, בין אם מדובר בהשכרת משרד לכמה שעות, שבועות או חודשים".

"אנחנו בוחרים את חברי הקהילה שלנו כמו שהם בוחרים אותנו"

אבל יש פה גם משהו מעבר. חלל עבודה משותף הוא לא רק נוח מבחינת מיקום, אפקטיבי מבחינת תפוקה או ויזואלי מבחינה מקצועית. "אנשים שואפים בעיקר לעבוד כמו במשרד, אבל באווירה קהילתית עם אנשים אשר מגיעים מכל מיני תחומים", אומר אייזק חסאן, שותף ומייסד PICO. "חללי עבודה משותפים נותנים את האפשרות לכך. בתור ירושלמיים, אני ושותפיי החלטנו שמדובר במיקום מצוין לפתוח מתחם שכזה אשר עונה על צורך ליזמים באזור ירושלים והסביבה". "זו תפיסת חיים ולא רק מרחב עבודה משותף", אומרת שרון חן, מנכ"לית ומייסדת AYEKA. "המטרה שלנו היא לייצר קהילה שהיא לא רק סלוגן, קהילה שתוביל ותשפיע ותתקיים גם ללא ארבע קירות. אנחנו בוחרים את חברי הקהילה שלנו כמו שהם בוחרים אותנו".

Ayeka (יח``צ:  יחסי ציבור )
קהילה שהיא לא רק סלוגן. Ayeka | יח``צ: יחסי ציבור

מלבד הערך הכלכלי שבפתיחת חלל עבודה משותף, לחברות אשר פותחות מרחב עבודה משותף יש רצון להקל על יזמים ולספק להם מענה על צורך קיים בשטח. גם עיריות וארגונים חברתיים זיהו את הפוטנציאל שבחללים אלה, והם אחראיים בתקופה האחרונה על מספר לא מבוטל של חללים עירוניים לטובת התושבים. חלק מהרשימה המובאת פה הנה פרי עמלם של הרשויות המקומיות או בשיתופם המלא. ווייז, למשל, הוא מתחם עסקים ותיק בחיפה שהוקם על ידי עמותת מט"י-חיפה, בסיוע עיריית חיפה, ומשמש הן יזמים עסקיים והן יזמי הייטק. המתחם ממוקם בעיר התחתית, מקום בו לשמחתנו מתפתחת בשנים האחרונות סצנת יזמות הייטק וסטארטאפים משמעותית", אומר מנהל מט"י חיפה ערן אלפונטה. 

הנה סקירה של המתחמים בפזורים ברחבי ישראל. בין אם אתם יזמים, בעלי עסקים או אפילו חלק מחברה גדולה- כאן תוכלו לשכור עמדת עבודה, משרד או אופן ספייס לצרכי עבודה או פגישות עסקיות. רוב החללים, אגב, יציעו לכם חוץ מעמדת עבודה נוחה גם חיבור לרשת האינטרנט (דה), קפה ועמדות שתייה חמה חופשית במטבחון, מרחב משותף למפגשים ונטוורקינג ועוד.

אורבן פלייס (Urban place)

איפה: סניף ראשון ברוטשילד 3 בתל אביב, בקרוב ייפתח סניף שני
למי מיועד: יזמים, חברות סטארט אפ, אנשי עסקים, ומעצבים
גודל: סניף רוטשילד 900 מ"ר, סניף מגדל מאיר 2,700 מ"ר
כמה עולה: החל מ-990 שקלים לעמדת עבודה. החברה מציעה אפשרות לשכור עמדת עבודה בלב תל אביב ב-50 שקלים ליום ללא התחייבות

טרקלין

איפה: דרך חברון 48, באר שבע
למי מיועד: אדריכלים ומעצבים
גודל: 80 מ"ר
כמה עולה: ללא עלות (מותנה בהצטרפות למועדון חברים)

Wise

איפה: שד' המגינים 35, חיפה
למי מיועד: יזמים ואנשי עסקים
גודל: 170 מ"ר
כמה עולה: החל מ-300 שקלים לעמדה באופן ספייס

Wise (יח``צ:  יחסי ציבור )
Wise | יח``צ: יחסי ציבור

פאוורבול (Powerball)

איפה: פארק המדע, פנחס ספיר 8, נס ציונה
למי מיועד: סטארטאפיסטים, חברות הייטק, יזמים, עצמאיים וחברות בינוניות וקטנות
גודל: 1000מ"ר (בעוד כחודש ייפתחו עוד 1000 מ"ר)
כמה עולה: החל מ-1,200 שקלים לעמדת עבודה קבועה

Mesh

איפה: צל ההר 1 מודיעין
למי מיועד: בעיקר אנשי טכנולוגיה, בד"כ אין סינון
גודל: 1500 מ"ר
כמה עולה: החל מ-1500 שקלים

We work

איפה: שנקר 1, הרצליה
למי מיועד: אין סינון מיוחד של השוכרים
גודל: 3,200 מ"ר
כמה עולה: החל מ-700 שקלים. המחיר חודשי בלבד, לא ניתן לשלם פר יום או שעה.

חלל עבודה משותף של WeWork (צילום: WeWork)
חלל עבודה משותף של WeWork | צילום: WeWork

AYEKA

איפה: רחוב אליפלט, סמוך לנווה צדק ופלורנטין, תל אביב
למי מיועד: יזמים, סטארטפים, מעצבים, אמנים, אדריכלים, משקיעים ואנשי תקשורת
גודל: 2000 מ"ר הכוללים בריכה וחדר כושר, אולפן צילום וטלויזיה, חדרי ישיבות, הקרנה, בר בריאות ופטיו
כמה עולה: 2000-2550 שקלים

הקפסולה

איפה: יהושע שטמפפר 4 (בניין הגג), נתניה
למי מיועד: יזמים המתעסקים בתחום פיתוח האפליקציות או אתרים, בד"כ בני 22-40 אבל ללא סינון מיוחד
גודל: 120 מ"ר
כמה עולה: החל מ-400 שקלים

PICO

איפה: פועלי צדק 2, ירושלים (תלפיות) ויד חרוצים 6, ירושלים
למי מיועד: הייטק ולואו טק, יש סינון
כמה עולה: החל מ-1,200 שקלים לחודש

power ball (יח``צ: שי אפשטיין,  יחסי ציבור )
Power ball | יח``צ: שי אפשטיין, יחסי ציבור

MindSpace

איפה? רוטשילד 45, תל אביב; אחד העם 54, תל אביב; בקיץ ייפתח סניף נוסף בהרצליה פיתוח
למי מיועד? יזמים, חברות סטארטאפ בכל הגדלים, משקיעים, פרילנסרים, בעלי מקצועות חופשיים, מחלקות חדשנות של חברות ישראליות וזרות
גודל? כ-6000 מ״ר.
כמה עולה? חברות החל מ-500 ש״ח לחודש, עמדה החל מ-1650 ש״ח לחודש, ומשרד פרטי החל מ-2500 ש״ח