בלי נדר - נדמה שהכל הסתיים והחיים חזרו למסלולם. אלא שאחרי חודש של אזעקות ויירוטים, שהפכו להיות סאונד חייהם של תושבי הדרום, נותרה בעיקר דאגה לנזקי המבצע ולעתיד הכלכלי. האתר "כולנו דרום", של קבוצת לאומי וקבוצת הפרסום "מקאן תל אביב", שמטרתו לאפשר לעסקים בדרום לשווק את מוצריהם לכל רחבי הארץ באמצעות שליחים, הושק בעיצומו של מבצע "צוק איתן". הבאזז שהביא עימו גרם למארגני ירידים, ואנשים פרטיים לשים את עסקי הדרום על המפה, ולהתגייס כאחד למענם. משום ששיקום כלכלי הוא תהליך מורכב וארוך, כל אחד ואחת מוזמנים לשים את הדרום, אם לא ב-waze שלכם בסמארטפונים, אז ב-waze שיש לכם בראש, בלב, ובכיס.

KALANA: תכשיטים הכרתיים בעיצוב כלנית טחן

"לפני כמה שנים עברתי תקופה קשה, בה לא עבדתי. למדתי את שיטת ימימה אביטל (לימוד חשיבה הכרתית) והמדריך שלמדתי אצלו ראה במעין חזיון שאני אצור תכשיטים הכרתיים. עד אז הייתי מייצרת תכשיטים רק כתחביב. כבר שלוש שנים שאני בעלת עסק לייצור תכשיטים הכרתיים", אומרת המעצבת כלנית טחן. הייחוד בתכשיטיה הוא בין היתר, חריטה של משפטי מפתח מחזקים מכתבי ימימה אביטל ז"ל, שנותנים כוח למי שעונד אותם. משפטים כמו "טוב לך, טוב לכולם", "קשובה לליבה, תמצא שמחתה" חרוטים על תכשיטים שונים העשויים פליז ומצופים בזהב.

במהלך כל חודש יולי טחן לא עבדה בגלל האזעקות החוזרות ונשנות ברקע, והבהלה שבעקבותיהן. "היה קשה לייצר לאור המצב". עד תחילת המבצע, הייתה טחן מוכרת יפה דרך דף הפייסבוק שלה, אך מבצע "צוק איתן" כאמור, שיבש את המכירות. מאז שהצטרפה טחן לרשימת העסקים הנמצאים באתר "כולנו דרום", היא זוכה לחשיפה משמעותית. "הירידים הם יוזמה מבורכת, אנשים פונים אליי ואומרים, שראו את התכשיטים שלי ב"כולנו דרום", הם מתלהבים וזה מחמם את הלב. כולי תודה, למקימי האתר ולמקומות שמארחים עסקים מהדרום. פנו אליי אפילו מחו"ל, התקשרו ואמרו שרוצים לעזור לי להקים אתר אינטרנט".

טחן מספרת שאחת מלקוחותיה הגיעה אליה אחרי סשן שהיה לה אצל הפסיכולוג, בו הוגדרה מטרה: להתמקד ב"רוצה ולא מרצה". בלילה היא גלשה באינטרנט, וראתה את המשפט הזה באחת התמונות של התכשיטים שלי. כמובן שהיא התרגשה וקנתה את זה מיד. "אני רואה את עצמי כחלק משליחות, אני אוהבת לתת משהו שהוא מעבר לתכשיט".

תכשיטי KALANA (צילום:  Photo by Flash90, פייסבוק)
תכשיטי KALANA | צילום: Photo by Flash90, פייסבוק

אילזי: ממתקים בעבודת יד

אילזי קרוי על שם בעלת העסק, המייצרת ממתקים בעבודת יד. את מלאכת הקונפיסרי למדה אילזי בפריז, ומזה 3.5 שנים היא מייצרת מרשמלו, מרמלדות, מרציפן, טופי, גלילי קוקוס ועוד. הכול מחומרים טבעיים, וחלק מחומרי הגלם היא מייבאת מצרפת. את הממתקים היא מוכרת "לכל מי שרוצה לקנות": חנויות, מסעדות, אירועים של שפים פרטיים, חבילות שי לעובדים.

"המיקום שלי באשקלון, מקשה על המכירות. כיוון שהמוצרים רגישים לחום, קשה לשנע אותם. כשגרתי בעבר במרכז היה קל יותר כי רוב הלקוחות נמצאים במרכז. לפני שנה ושבעה חודשים נולד לי ילד, וגם זה הקשה על הנסיעות". 
אילזי מספרת שמאז המצבע היו הרבה ביטולים של אירועים, כך שגם היא ספגה זאת. "היו כמה ירידים של עסקים מהדרום, שהשתתפתי בהם אבל זה לא עזר לי במיוחד. בנוסף, מי שאמור לאסוף את הממתקים מאשקלון, פשוט פוחד להגיע ולא מוכן לבוא". פרט לאירוע שעשתה השבוע אילזי, המכירות והייצור, נעצרו בכלל, והיא נתקעה עם הסחורה. 
"מעט מאוד פנו אליי בעקבות האתר. רק בימים האחרונים היו פניות בודדות, וזה לאו דווקא מגיע לקנייה".

מבשלת נגב: בירה דרומית

"ידוע שכל עסקי הבילויים נפגעו קשות, ומאחר ואנחנו נקראים נגב, אנו אכן מוכרים לא מעט סחורה באזור דרום הארץ, מה שאומר שבתקופת המבצע המכירות ירדו דרמטית באזור הדרום ובכלל לא מכרנו שם, היום אנחנו כבר מתחילים להתאושש", אומר שגיב קרלבוים, מנכ"ל בירה "נגב", אשר הוקמה ב-2008, כשהסצנה של מבשלות בוטיק היו עדיין בחיתוליהן. ממבשלה ביתית היא גדלה והפכה למסחרית, בבעלות נורמן פרימיום ובהנהלתו של קרלבוים, שהתאהב מהרגע הראשון בבירה האיכותית, וראה בה פוטנציאל עמוק. המבשלה הממוקמת בקרית גת מציעה 4 סוגי בירה: אואזיס - בירה קלילה וקיצית, אמבר אייל - מרירה וקרמלית, פסיפלורה – חמצמצה בתוספת פסיפלורה טבעית, ופורטר אלון -  בירה כהה עם ארומה מורכבת, שהוכתרה כבירה הטובה בישראל שנתיים ברציפות ע"י אתר RATEBEER העולמי, אתר דירוג הגולשים לדירוג בירות מכל העולם.

"מעבר למכירות שירדו בהיקף של 50 אחוז, ניסינו לקצר את ימי העבודה, כי לקראת הערב  היו מטחים, מה שגרם לפגיעה בייצור. מצד שני, אני עדיין מחויב לשלם לספקים מחו"ל ומהארץ, גם כאשר ההכנסות ותזרים המזומנים נפגעו. אני מקווה שהממשלה תעזור כאן.", אומר קרלבוים. מה שהפתיע וריגש אותו, הוא התמיכה הרחבה מהציבור, שהתגברה בעקבות עליית האתר "כולנו דרום". "כולם נרתמו, יש סולידריות ותמיכה מכל מארגני הירידים, אזרחים הלכו לחנויות לקנות בירה "נגב" ושלחו לי מיילים וחשבוניות שהם קנו בכמויות את הבירה שלנו. הביקוש החל לעלות אבל בגלל ירי המטחים לא עמדנו בייצור באותה תקופה. זה עזר לנו קצת, לפחות מוראלית, אבל אין ספק שאנחנו בתקופה קשה של קיום העסק".

תכשיטי דליה

בסטודיו לתכשיטים, שנמצא בביתה של דליה ביישוב אבן שמואל שבאזור קרית גת, היא צורפת תכשיטי גולדפילד, וכסף בעבודת יד וציפויים. את המכירות בעבר נהגה לעשות במקומות כמו מכללת ספיר ואחווה, בירידים בבאר שבע. "לפני המבצע, המכירות היו בסדר, במונחים "דרומיים", בכל זאת, אנחנו בדרום ויש הבדל ניכר בין המכירות במרכז. מאז המבצע הייתה כמובן ירידה דרסטית, לא היה עם מי לדבר. אין חשק לקנות ולהתפנק בתכשיט כשברקע יש מלחמה. רק מאז שהיו הפסקות אש החלה פריחה עם המחוות שנעשו לעסקים בדרום, אנשים פרגנו ובאו לקנות". בעקבות הופעת העסק באתר "כולנו דרום", פנו לדליה מארגון יהודי בארה"ב, על מנת שתשתתף ביריד מכירות בארה"ב בספטמבר, בו תוכל לצאת לשבוע מכירות בניו ג'רסי ובניו יורק, עם סבסוד הטיסה ע"י הארגון, ומימון שינה ומזון.

עוד ב-mako לימודים וקריירה: