שמתם לב ל"בייבי בום קורונה" שהתחיל לאחרונה? פחות משנה חלפה מאז הכריזה הממשלה על הסגר הראשון, וחישוב מהיר של מספר החודשים מוכיח כי לא מעטים זוגות בחרו לבלות את אותם ימים מבודדים בדרך מסוימת – שלתוצאותיה אנו עדים כיום.

הקורונה שינתה את החיים של כולנו ואת אופן או צורת ההעסקה שלנו בהרבה היבטים. נשים רבות הנמצאות בהריון או אחרי לידה מוצאות עצמן בימים אלה מתחבטות בשאלות כמו: האם הקורונה משפיעה על חופשת הלידה שלנו? אני בחל"ת – האם אקבל דמי אבטלה עד הלידה? האם התהליכים שעברו על המשק מאז פרוץ המשבר השפיעו גם על התנאים הסוציאליים שנותנת המדינה לנשים בהריון או בחופשת לידה? יחד עם עו"ד ורו"ח נמרוד רטנר, מנכ"ל לשכת מומחי שכר, מומחה לדיני עבודה, יצרנו מדריך מסודר שעונה על מרבית השאלות והתשובות בנושא. והכי חשוב: שיהיה בשעה טובה.

מהו מענק לידה ובכמה כסף מדובר?

אחרי הלידה ישנן, כידוע, הוצאות רבות. לכן הומצא "מענק הלידה", שהוא הדרך של המדינה לסייע ליולדת עם ההוצאות הללו. את המענק הזה מעבירה המדינה ישירות לחשבון הבנק בתוך חודש מיום הלידה, כאשר עבור הילד הראשון המענק הוא 1,783 ש"ח, עבור הילד השני – 802 ש"ח, ועבור הילד השליש ואילך המענק הוא 535 ש"ח. נולדו לך תאומים במזל טוב? המענק יהיה על סך 8,915 ש"ח, ואם נולדה שלישיה – המענק הוא 13,373 ש"ח. לקורונה, חשוב שתדעו, אין כל השפעה על מענק זה.

מהו שיעור דמי הלידה ואיך מחשבים?

בדומה למענק הלידה, גם דמי הלידה שהמדינה מעניקה ליולדות משולמים בתשלום אחד, ומועברים ישירות מהמדינה לחשבון הבנק של היולדת. מדובר למעשה ב"פיצוי" שהמדינה מעניקה על אובדן שכר שנגרם בשל הצורך של האם לטפל בילד/ה. גובה דמי הלידה נקבעים בהתאם לשכר העבודה של היולדת ולאורך התקופה ששילמה דמי ביטוח לאומי.

שיעור דמי הלידה לעובדת שכירה הם, ככלל, שכר העבודה שלה בשלושת החודשים שקדמו ליום הקובע או בששת החודשים שקדמו ליום הקובע (הגבוה מביניהם). כשהמקסימום שהמדינה משלמת הוא 1,485.83 ש"ח ליום. לדוגמה: יולדת שהשתכרה 10,000 ש"ח בחודש, תהיה זכאית לדמי לידה ליום בגובה של 333.33 ש"ח. יתכנו מקרים בהם היולדת תהייה זכאית להגדלת דמי הלידה, אם קיבלה בונוס או תשלום חד פעמי מספר חודשים לאחר הלידה.

אורך התקופה של תשלום דמי הלידה משתנה מיולדת ליולדת, ונקבע בהתאם לפרק הזמן שהיולדת שילמה דמי ביטוח לאומי. יולדת תהיה זכאית לדמי לידה עבור 15 שבועות (105 ימי זכאות) – אם שילמה דמי ביטוח לאומי עבור 10 חודשים מתוך 14 החודשים שלפני יום הפסקת העבודה, או עבור 15 חודשים מתוך 22 החודשים. יולדת תהיה זכאית לדמי לידה עבור 8 שבועות (56 ימי זכאות) – אם שילמה דמי ביטוח לאומי עבור 6 חודשים מתוך 14 החודשים שלפני יום הפסקת העבודה. אגב, בחוק נקבע כי ניתן להאריך את תקופת הזכאות לדמי לידה עקב לידה רב עוברית (יותר מילד אחד) ו/או אשפוז היולדת ו/או אשפוז של הילד.

האם הקורונה פוגעת בדמי הלידה או במענק הלידה שאני זכאית להן?

נכון לרגע כתיבת שורות אלה - הקורונה לא פגעה בדמי הלידה או במענק הלידה.

המעסיק שלי הוציא אותי לחל"ת, ואני נמצאת בהריון. אני זכאית בימים אלה לדמי אבטלה. האם זה יפגע בדמי הלידה שלי?

לא. אם עובדת הפסיקה לעבוד בזמן ההיריון, קבלת דמי אבטלה לא פוגעת בסכום דמי הלידה שתקבל. דמי הלידה יחושבו לפי החודשים שקדמו למועד שבו הפסיקה לעבוד.

אני נמצאת בהריון, מקום העבודה שלי נסגר בגלל הקורונה ואני מקבלת כעת דמי אבטלה. האם זה יפגע בדמי הלידה שלי?

אם מקום העבודה נסגר בזמן ההיריון, קבלת דמי אבטלה לא פוגעת בסכום דמי הלידה שתקבלי, ודמי הלידה יחושבו לפי החודשים שקדמו למועד שבו הפסיקה לעבוד. אולם, אם מקום העבודה נסגר טרם הכניסה להריון - היולדת תהיה זכאית לתשלום מיוחד מביטוח לאומי בגובה דמי האבטלה שהייתה זכאית לקבל למשך 15 שבועות.

לאור המצב, מקום העבודה שלי צמצם בלית ברירה את אחוזי המשרה שלי – וירדתי ממשרה מלאה (100% משרה) לחצי משרה (50% משרה). האם זה פוגע או משפיע על דמי הלידה והמענק שמגיעים לי?

עובדת שלאחר שהרתה המשרה שלה צומצמה או אם השכר שלה ירד בגלל המצב, דמי הלידה יחושבו בהתאם לשכר הרגיל שלה לפני הצמצום המשרה או הירידה בשכר - כך שדמי הלידה והמענק שלך לא יפגעו.

עו"ד ורו"ח נמרוד רטנר, מנכ"ל לשכת מומחי שכר (צילום: תמר מצפי)
עו"ד ורו"ח נמרוד רטנר, מנכ"ל לשכת מומחי שכר | צילום: תמר מצפי
האם המצב הנוכחי משפיע על אורך חופשת לידה והורות?

לא, אין לקורונה השפעה בנקודה זו. עובדת שעבדה 12 חודשים לפחות אצל אותו מעסיק או באותו מקום עבודה, זכאית לחופשת לידה בת 26 שבועות, ואילו עובדת שעבדה אצל אותו מעסיק או באותו מקום עבודה פחות מ-12 חודשים זכאית לחופשת לידה בת 15 שבועות.

אגב, חוק ביטוח לאומי מאפשר גם דמי לידה לאב ולא רק לאם. על מנת שהאב יהיה זכאי לקבל דמי לידה הוא צריך לעמוד בכללים שנקבעו בחוק, לדוגמה: היולדת הצהירה בכתב שהיא מסכימה לוותר על חלק מתקופת הלידה וההורות המגיעה לה, והיא חזרה לעבודה בתקופה שבה האב נמצא בתקופת הורות ולידה.

אנחנו "הורים מיועדים" (ממתינים ללידה באמצעות הליך פונדקאות). אנחנו זכאים לקצבאות מביטוח לאומי?

כן. תושבי ישראל שעברו הליך פונדקאות, בארץ או בחו"ל, זכאים לקבל את הקצבאות וההטבות הניתנות ליולדת. חשוב להדגיש שזה תקף אותו הדבר גם לגבי זוגות חד מיניים.

אני "אם נושאת" ("פונדקאית", אישה הנושאת הריון עבור הורים מיועדים). אני זכאית לדמי לידה, למענק לידה או לחופשת לידה והורות?

אם נושאת (פונדקאית), יכולה להיות זכאית לדמי לידה כמו כל יולדת, אולם בן הזוג של אם נושאת לא יכול להחליף אותה בתקופת הלידה וההורות ולקבל דמי לידה במקומה. 

 

בהריון או אחרי לידה? מזל טוב! באפליקציית איזי  ריכזו את כל מה שחשוב לדעת: