עובדים רבים מופתעים כשהם מקבלים הודעת פיטורים, אולם בדרך כלל ישנם סימני אזהרה כמו צמצום כמות הפרויקטים בתחום אחריותם, התדרדרות ביחסים עם הבוס, הדרה ממידע, דרישות מחמירות יותר והתנהגות מוזרה של העמיתים לעבודה.

 

אם אמנם הולכים ורבים הסימנים לכך שהולכים לפטר אותך, ישנה שורה של דברים שניתן לעשות בתקווה למנוע את הפיטורים. אתר החדשות "ביזנס אינסיידר" אסף 14 עצות לדברים שרצוי לעשות במצב זה, אשר התבססו על ניסיונם של מומחית יחסי העבודה לין טיילור, יועץ התקשורת ויחסי הציבור רוברט דילנשניידר, והמרצה העסקי מייקל קר.

1. לא להיכנס לפאניקה

אם אתם חושבים שהולכים לפטר אתכם, זה טבעי להיבהל. "עם זאת חשוב לזכור שהסימנים לכך שהולכים לפטר אתכם עשויים להתברר כבלתי מבוססים", אמרה טיילור. "לפעמים שמועות יכולות להתפשט כמו שריפה בשדה קוצים, ולשבש את הפעילות במקום העבודה עד שאתם מצליחים לאזור אומץ לברר את העניין מול הבוס שלכם".

לפני שאתם ממהרים להסיק שהולכים לפטר אתכם ולהיכנס לפאניקה, דברו עם הבוס שלכם. "אל תנסו לברר אצל עובדים אחרים האם הם יודעים משהו על עתידכם בחברה; פנו ישירות למקור כדי לברר מה מצבכם", הוסיפה.

2. ליזום שיחה עם הבוס בסביבה ניטרלית

זו יכולה להיות הזדמנות מצוינת להציף את החששות שלכם, לשאול שאלות, ולראות אם יש משהו שאתם יכולים או צריכים לעשות כדי לשפר את הסיכויים לכך שתישארו בעבודה, אמר קר. "תגיעו לשיחה עם ראש פתוח ועם הצעות בונות, ואל תפסלו את האפשרות של מעבר לתפקיד אחר בחברה", יעץ קר. "אם תקפידו על נקודת המבט לפיה אכפת לכם מהחברה ואתם רוצים לעשות את מה שטוב עבור החברה, זה יכול להעניק לכם נקודות זכות אצל המנהלים הבכירים", הוסיף.

עובדים בשיתוף פעולה (אילוסטרציה: FogStock/FogStock Collection, Thinkstock)
"הפגינו עבודת צוות" | אילוסטרציה: FogStock/FogStock Collection, Thinkstock

3. לבקש מהבוס לתת לכם משוב אמיתי

"גם אם זה לא מה שרציתם לשמוע, עדיף לדעת מאשר להיות במצב של חוסר ידיעה", אמר קר.

רשמו בפניכם את הדברים שדורשים שינוי, הוסיפה טיילור. "הציגו לבוס שלכם תוכנית פעולה עם לוח זמנים וקבלו את ברכתו. אל תחששו להציג שאלות, ואל תיכנסו למגננה. שמרו על קשר רציף עם המנהל שלכם ותקבעו פגישות סדירות בעתיד לצורך הערכות מצב".

4. לא להאמין לכל מה שאומר הבוס

בהחלט שווה לשוחח עם הבוס, אבל זכרו כי יתכן שתשובתו לשאלה האם משרתכם בסכנה לא תהיה כנה. התייחסו לכל מה שהוא אומר בספקנות.    

5. לעשות את העבודה כמיטב יכולתך

השתדלו שהתחושות השליליות לא יקרינו על עבודתכם, גם אם זה קשה. "התמקדו בלעשות את העבודה כמיטב יכולתכם", אמרה טיילור. "זו הדרך הטובה ביותר לבטחון תעסוקתי".

6. לשדרג את עבודתכם  

מלבד ההקפדה לעשות את העבודה כמיטב יכולתכם, כדאי לכם גם לשפר את עבודתכם בדרכים נוספות. "זהו בהחלט הזמן הנכון לקחת יוזמה", ציין קר. "התנדבו לבצע מטלות ותפקידים נוספים. הפגינו עבודת צוות. אפילו אם פיטוריכם ממש מעבר לפינה, הקפידו על התנהלות מכובדת ומקצועית כדי שתוכלו לעזוב בראש זקוף ומתוך ידיעה שתקבלו המלצות חיוביות מהבוס".

טיילור גם ממליצה להישאר לעבוד מספר שעות נוספות מדי שבוע כדי להראות שאתם מסורים לעבודה. "קשה יותר למנהלים לפטר עובדים מסורים".

ריצה (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
"הקפידו על פעילות גופנית ותזונה נכונה" | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

7. להשאיר את הבוס בעניינים

לדברי טיילור, חשוב להקפיד לדווח על בסיס קבוע לממונים עליכם על מצב הפרויקטים שלכם. "הגישו הצעות לצעדים הבאים ובקשו לקבל משוב באופן סדיר".

8. לרענן כישורים חיוניים

אם אתם מרגישים שזהו צעד שעשוי לסייע לכם בהמשך בדרך, כעת הוא הזמן לעשות זאת. "יתכן שהיעדר כישורים הוא זה שמלכתחילה פגע בעבודתכם", ציינה טיילור. "גם אם זה לא יעזור, ריענון הכישורים יסייע לכם בחיפוש אחר משרה בעתיד".

9. להתחזק מבחינה מנטלית וגופנית

טיילור ממליצה לראות באתגר לשמור על משרתם הזדמנות להתחזק מבחינה מנטלית וגופנית. "התמודדות עם קשיים יכולה לפעמים להוביל לתפנית שתזניק אתכם לדרגת הצלחה חדשה. הצלחה זו עשויה להיות בחברה בה אתם עובדים או בחברה אחרת, אבל היא תגדיל את הסיכויים שתהיו במיטבכם".

"הקפידו על פעילות גופנית, תזונה נכונה ושעות שינה מספיקות. אתם הרי רוצים להשיג תוצאות טובות ולקבל החלטות נבונות, אז עשו מה שניתן כדי להגדיל את הסיכויים לכך".

10. לתעד הכל

שמירת קובץ עם עבודתכם וההתכתבויות שלכם היא צעד חכם ללא קשר למצבכם בעבודה, אמרה טיילור. "זה עשוי להועיל אם לבוס שלכם אין סיבה מוצדקת לפטר אתכם", אמרה. "שימרו גם שבחים שקיבלתם ממנהלים, לקוחות, עמיתים לעבודה, שותפים עסקיים וספקים. הם עשויים לסייע לכם להפריך הערכות ביצועים שליליות".

"אני ממליץ לתעד את הכל", אמר דילנשניידר. "לעיתים קרובות החברה רוצה לגרום למישהו לעזוב מרצונו במקום לפטר אותו ולשלם לו פיצויים. אם אתם חתומים על חוזה שקובע שאתם זכאים לפיצויים במקרה של פיטורים, עדיף לכם לספוג את הקשיים ולא להתפטר".   

11. לשמור על נראות

"בניגוד למה שמקובל לחשוב, אם אתם חשים שאתם בסכנת פיטורים, עדיף לא להיעלם מהשטח", אמרה טיילור. במקום לנסות להישאר מתחת לרדאר, עשו כל שביכולתכם כדי להישאר נגישים, זמינים ופעילים בחברה שלכם.

"התנדבו לפרויקטים, סייעו לאחרים, תאמו ביקורים והקפידו על ערנות", אמרה. "מחוץ לחברה, נסו להפוך לפעילים בלינקדאין ובקהילת העסקים - וכדאי לכם לשקול לכתוב בלוגים לכתבי עת מקוונים בתחומכם".

סטודנט עם לפטופ (צילום: ShutterStock)
"מומלץ, ליתר בטחון, להתחיל לעדכן את קורות החיים ולהתחיל לבדוק מודעות דרושים" | צילום: ShutterStock

12. לעולם לא להניח שמשרתכם מובטחת

גם אם נקטתם בכל הצעדים הללו, לעולם אל תניחו שמשרתכם מובטחת. "עדכנו את קורות החיים שלכם", מציע קר. "נצלו את הזדמנויות ההכשרה שעדיין פתוחות בפניכם בעבודה ואשר עשויות להגדיל את הסיכוי שלכם למצוא משרה חדשה אם אמנם תפוטרו בסופו של דבר.

"כדאי להכין תוכנית פיננסית ולשקול את מגוון האפשרויות הפתוחות בפניך ולדבר על המצב עם בן או בת זוגכם כדי שלא יופתעו לחלוטין אם וכאשר תפוטרו", אמר.

תזכירו לעצמכם את העובדה שמרבית האנשים המצליחים ביותר בעולם פוטרו פעם מעבודתם, ושפיטורים עשויים לבשר על פרק חדש ומלהיב בחייכם, ונצלו את המוטיבציה הזו כדי להתקדם הלאה למשהו גדול וטוב יותר או אפילו לנסות להגשים חלום שבעבר ויתרתם עליו.

13. להתחיל לעבוד על קורות חיים ולחפש המלצות

אם קיים סיכוי שתפוטרו בקרוב, מומלץ - ליתר בטחון - להתחיל לעדכן את קורות החיים ולהתחיל לבדוק מודעות דרושים.

כמו כן, תתחילו לגשש אם מישהו מהעבודה שלכם מוכן לתת לכם המלצה. "זה לא חייב להיות הממונה הישיר שלכם", אמר דילנשניידר. "זה יכול להיות מישהו שעבדתם איתו במשך שנים רבות שיהיה מוכן לתמוך בכם כאשר תתחילו לחפש עבודה חדשה".

אבל עשו זאת בזהירות. אם המעסיק שלכם יגלה שאתם מחפשים עבודה חדשה, הוא עלול לחשוש שאתם מתכוונים לעזוב - וזו תהיה התפתחות שלילית מבחינתכם אם לא היתה כוונה לפטר אתכם מלכתחילה.

14. האם המאבק לשמור על משרתך שווה את המאמץ?

אם אתם יודעים שאתם מבצעים את עבודתכם היטב אבל לא מאושרים בעבודה, אל תבזבזו את כל האנרגיה שלכם על שכנוע המעסיק שלכם לא לפטר אתכם.

"יתכן שקשה לדמיין זאת עכשיו, אבל אם זה המצב, יתכן שבסופו של דבר תודו למעסיק שלכם על כך שפיטר אתכם", אמרה טיילור. "נצלו את ההזדמנות כדי לשקול מחדש האם הקריירה שלכם נמצאת בנתיב הנכון. ציינו בפני עצמכם את התשוקות והכישורים הגדולים שלכם, וכנסו ללוחות הדרושים החביבים עליכם".

כתבה זו פורסמה במקור באתר "TheMarker"

כתבות נוספות שיעניינו אותך: