איזה עובד לא תוהה מדי פעם כמה משתכר עמיתו לעבודה, זה שיושב לידו באופן ספייס או אוכל איתו צהריים? לפעמים עובדים לא רק תוהים, הם גם מדברים ומבררים זה עם זה את הנתונים.

האם המעסיק יכול לאסור על קיום שיחות כאלו? בסוגיה הזאת דן באחרונה מגזין אמריקאי מבית American City Business Journals. מעסיקים רבים סבורים שהם יכולים לאסור על עובדים לשוחח ביניהם על השכר שלהם, טען המעסיק והבהיר: "זה כלל לא נכון, "עובדים יכולים לשוחח עם עמיתיהם למקום העבודה על השכר שלהם כי זוהי זכותם תחת חוק יחסי עבודה (National Labor Relations Act)".

המאמר מתייחס אמנם לשוק העבודה בארה"ב, אך הוא רלוונטי כמעט לכל שוקי העבודה, ובהם גם זה הישראלי, שהמסגרת החוקתית בו, בין היתר דרך "חוק שכר שווה", אינה אוסרת מפורשות על מדיניות חיסיון, אך ההנחה המשפטית היא שאם סוגיית החיסיון תידון בבית משפט היא תיקבע כלא חוקית.

לאור המצב הזה, טוען המגזין האמריקאי, לא מעט מעסיקים דווקא מעודדים את עובדיהם לנהל דיון פתוח על השכר. "כך נוצרת סביבת עבודה שדוגלת בשקיפות. במקום לחישות וריכולים, שיחות פתוחות מובילות לפחות ספקולציות ועשויות אפילו ליצור סביבת עבודה יותר פרודוקטיבית", נכתב.


זה היתרון, אך כמובן יש גם חיסרון. שיחות פתוחות על שכר עלולות ליצור מרמור בקרב עובדים, להעכיר את האווירה ולהביא להעלאת טענות לקיפוח (על רקע מגדרי, גיל וכדומה) בפני המעסיק.

"ג'יין קיבלה העלאת שכר משמעותית בעוד מולי לא קיבלה כלל, וזאת בגלל שהביצועים של מולי היו מתחת לממוצע בהשוואה לאלו של ג'יין. כל עוד מולי לא מודעת לסיבה זו, היא תרגיש שהעריכו אותה באופן לא הוגן", מדגים המגזין.

"יש עובדים שיתקשו להתמודד באופן מקצועי עם מידע שקיבלו על שכר עמיתיהם. תחושות של אי-שוויון וקנאה יתפסו את מקומן, והעובדים עלולים להגיע למסקנות שגויות באשר לפערי השכר. לא כל העובדים יוכלו לשקלל את מכלול הגורמים שמשפיעים על השכר כמו שנות ניסיון, סט של כישורים, תפוקות וכדומה, ולהימנע מתחושות אלו", נכתב במאמר.

איש שט על שטר כסף (אילוסטרציה: Shutterstock)
"שיחות פתוחות מובילות לסביבת עבודה פרודוקטיבית" | אילוסטרציה: Shutterstock

אז מה נכון לעשות, לפי המגזין? "המעסיק צריך לטפח את הקשר עם העובדים שלו כדי לייצר אצלם אמון במסר שהוא מעביר, ויצירת שיחות פתוחות באשר לאופן שבו נבנות חבילות שכר של עובדים יכולה לסייע בבניית אמון זה. אפשר לדון על מיצובו הנוכחי של העובד, על מסלול הקריירה שלו במבט קדימה ואפילו על העלאת שכר עתידית - ולהיות שקוף באשר לדרכים אלו - בלי לגלות את השכר של עובדים אחרים".

המגזין מפרט דרכים שונות ליצור שיח בריא על חבילות שכר: להסביר את טווחי השכר לכל תפקיד; לתאר את שווי חבילת השכר המקסימלי שאליה ניתן להגיע בכל תפקיד; להסביר כיצד עובד נע בין טווחי השכר של תפקידו; לדון בסוגיית העלאת שכר שמקורה בביצועי העובד או שנות ותק או פקטור אחר; לדון בדרכים שיסייעו לעובד לשפר את שכרו ו/או לקבל קידום (מזווית כמה שיותר פרקטית, כמו לימודים, הדרכות וכדומה).

השורה התחתונה היא שעובדים תמיד יתהו כמה משתכרים עמיתיהם למקצוע וייתכן שאפילו ידברו על כך ביניהם. אי-אפשר למנוע את זה. לכן, כדי ששיחות כאלה יביאו תועלת ולא יגרמו נזק, המעסיק צריך להיות כמה שיותר שקוף לגבי האופן שבו הוא קובע את השכר לכל תפקיד. להסביר למה ולא לפרט כמה.