אנחנו רואים אותם בקיץ בחוף הים, בבית המלון או בפארק המים - בזמן שאנחנו נהנים בחופשה מהעבודה הם מזיעים ומתרוצצים סביבנו. אבל האם חשבתם פעם מה הם עושים אחרי החגים, כשהטמפרטורות יורדות והחורף מגיע?

אם ביקרתם השנה בחוף הים תל אביב, סביר להניח שנתקלתם בשמעון יזדי, בן 62, מוכר ארטיקים בחופי תל אביב כבר ארבעים שנה. "אני עובד בין החודשים אפריל לאוקטובר, בחופים גורדון, פרישמן, בוגרשוב, ירושלים ולאחרונה גם בננה ביץ' והדולפינריום".

שמעון יזידי - מוכר ארטיקים (צילום: יחסי ציבור)
שמעון יזידי - מוכר ארטיקים בקיץ. נהג מונית בחורף | צילום: יחסי ציבור

איך נראה יום עבודה שגרתי בקיץ?

"אני מתחיל את היום בסביבות 11:00-11:30, יורד לחוף ומוכר ארטיקים עד השעה שבע בערב. אני עובד שבעה ימים בשבוע וזו עבודה פיזית קשה מאוד בגילי, אז אני לוקח פה ושם הפסקות כדי לנוח".

ומה קורה כשמגיע החורף?

"בחורף אני עובד כשכיר בתור נהג מונית. אני מעדיף את העבודה בים, ואם היו באים אנשים לים גם בחורף, הייתי נשאר למכור ארטיקים".

מה הדבר האהוב עליך בעבודה?

"אני אוהב את הים ואת האנשים. אני ביחסים טובים עם כולם, מדבר עם אנשים, מקשיב לצרות שלהם ומנסה להרגיע ולתת עצות מהניסיון שלי לפעמים. אם אני רואה אנשים עם מוגבלויות אני תמיד אתן להם ארטיקים בחינם, לא סתם קרטיבים אלא את הארטיקים היקרים כמו מגנום או טילון, כי זה נושא שקרוב ללבי. אף פעם לא היו לי 'תקלים' עם אנשים, גם אם יש בלגאן אני מעביר את זה. אני אוהב את העבודה ושמח על כך שאני יכול לפרנס את המשפחה שלי, ובמיוחד את שלושת הנכדים, בכבוד".

מה דעתך על הקהל הישראלי?

"אני אוהב את הקהל, ומאחל לכל עם ישראל רק טוב".

עוד מישהו שפותח כל יום עבודה עם נוף לים הוא טל פילטר, המכהן כסגן מנהל אגף החופים והמציל הראשי של עיריית תל אביב יפו מזה שש שנים. "בחופי תל אביב, המצילים עובדים בין החודשים מרץ לדצמבר", הוא מציין.

מה נמצא תחת אחריותך במסגרת התפקיד?

"אני למעשה בעל האחריות הכוללת לריכוז וניהול תחום ההצלה בתל אביב. העבודה כוללת תחומי אחריות רבים, החל מהכנת תכנית עבודה ותקציב, דרך ניהול תחנות ההצלה וחשיבה על דרכים לשיפור השירות למתרחצים ועד ביצוע תחקור של אירועים חריגים".

איך נראה יום עבודה שגרתי בקיץ?

"היום שלי כולל עבודה מול משרדי הממשלה השונים, כמו משרד הפנים, מול מחלקות בעירייה וכמובן מול המצילים. כמו כן, מדי שבוע אני עובר בכל החופים כדי לוודא שהכול מתפקד כשורה".

טל פילטר - המציל הראשי (צילום: אלבום פרטי)
טל פילטר - המציל הראשי: "הדבר שאני הכי אוהב זו היכולת להציל חיים" | צילום: אלבום פרטי

מה קורה בחורף?

"מדי חורף המצילים עוברים קורסים בעזרה ראשונה והחייאה. רוב המצילים לא עובדים בחורף בעבודה נוספת, אלא מנצלים את חודשי ינואר ופברואר למנוחה. עבודתו של המציל קשה מאוד ומתישה - מדובר בעשרה חודשים בשנה שבהם עובדים בסופי השבוע ובחגים, כשכל עם ישראל נופש, משעות הבוקר המוקדמות ועד הערב. המצילים זקוקים למנוחה בחודשיים האלה כמו אוויר לנשימה".

מה הדבר שאתה הכי אוהב בעבודה שלך? ומה הכי קשה?

"הדבר שאני הכי אוהב זו היכולת להציל חיים, אין הרגשה טובה וממכרת יותר מזה. בהתאם, הדבר הקשה ביותר הוא ההתמודדות עם המוות, גם זה חלק מהעבודה שלנו לצערי".

מה אנשים יופתעו לגלות על עבודתו של המציל?

"אנשים באים לים כדי לבלות, והם לא מבינים עד כמה קשה עבודתו של המציל. מדובר בעבודה שדורשת המון אחריות, וטעות קטנה שהמציל יעשה עלולה לעלות בחיי אדם".

"חצי שנה קרחנה וחצי שנה רוגע זה אידיאלי".

"אני סמנכ"ל השיווק והמכירות של פארק המים שפיים מזה ארבע שנים", מספר לנו יניב טובי, "הפארק פתוח החל מחודש מאי ועד תחילת אוקטובר, ובתקופה הזו מגיעים לשפיים כחצי מיליון איש".

איך נראה יום עבודה שגרתי בקיץ?

"טירוף. עובדים בדרך כלל 13 שעות ביום, משבע בבוקר עד שמונה בערב. אני עסוק כל היום בטלפונים, קמפיינים, שיחות עם לקוחות כמו חברות או ועדי עובדים. אני נמצא בערך 60% מהזמן במשרד ו-40% בפארק עצמו".

יניב טובי - סמנכ"ל שיווק שפיים (צילום: אלבום פרטי)
יניב טובי - סמנכ"ל השיווק של פארק המים שפיים | צילום: אלבום פרטי

ומה קורה כשמגיע החורף?

"כבר מאמצע אוקטובר אנחנו מתחילים לעבוד על העונה הבאה – מנתחים את מה שהיה בעונה הנוכחית, מוצאים את האטרקציות החדשות, משפצים את הפארק, מנסים לפנות לקהלים חדשים ומתכוננים לעוד קיץ אינטנסיבי. בחורף אנחנו עובדים בין 9:00 ל-17:00, ואני לא מכיר אף מנהל שיווק שמסיים את העבודה בשעה כל כך מוקדמת".

מה הכוונה לעבוד על העונה הבאה?

"קודם כל בודקים באינטרנט מה התחדש בפארקי מים בעולם ומדברים עם החברות שבונות את מתקני המים. בנוסף, מנכ"ל שפיים נוסע פעם בשנה לתערוכות שמיועדות לפארקי מים כדי לראות את החידושים. בדרך כלל מתכננים לחמש השנים הבאות, אבל בכל שנה אנחנו לומדים מחדש את הקהל ומנסים להפתיע אותו. בשנה האחרונה, למשל, בנינו בריכה חדשה עם ספינת פיראטים ענקית באמצע".

מה הדבר האהוב עליך בעבודה? ומה לא?

"אני אוהב לראות אנשים נהנים בפארק. החלק הקשה הוא שבקיץ אין לי הרבה זמן למשפחה, אבל הילדים שלי אוהבים לבוא לפארק".

איך היית מתאר את הקהל הישראלי?

"קהל תובעני, שמאוד אוהב ליהנות".

אתה מעדיף לעבוד בקיץ או בחורף?

"אני אוהב את האדרנלין והלחץ של הקיץ, אחרת לא הייתי פה. אבל מבחינתי, התקופה הרגועה של הלמידה בחורף משלימה את זה בצורה נהדרת. חצי שנה קרחנה וחצי שנה רוגע זה אידיאלי".

_OBJ

"במסגרת תפקידי כמנהל מחלקת בידור, אירועים והפקות ברשת פתאל, אני אחראי על למעלה מ-250 אנשי צוות שמתחלקים בין בתי המלון שלנו", מספר רוני אטיאס, "בכל בית מלון יש צוות בידור בסדר גודל של 10 עד 20 חברים. עונת התיירות מתחילה בחודש אפריל עם פסח, ומסתיימת באוקטובר, אחרי סוכות, כשחודשי השיא העמוסים הם כמובן יולי ואוגוסט".

איך נראה יום עבודה שלך בקיץ?

"התפקיד שלי הוא לאתר את חברי צוות הבידור הנכונים, לגייס ולהכשיר אותם כדי שיהיו בסטנדרטים הגבוהים ביותר. מעבר לכך, בכל שבוע אני נמצא בשלושת מוקדי המלונות שלנו - ים המלח, טבריה ואילת".

ומה קורה בחורף?

"בחורף אנחנו עובדים במתכונת מצומצמת. כמובן שיש תכניות בידור, אבל הקהל הוא אחר - יותר ארגונים, חברות וועדים, ופחות משפחות. חלק ניכר מהעבודה שלנו במהלך החורף הוא בעצם התכוננות לקראת הקיץ".

מה הדבר שאתה הכי אוהב בעבודה שלך? ומה הכי קשה?

"אני אוהב לשמח אנשים, ואני נהנה מאוד מהעבודה עצמה. מה שקשה הוא גיוסים - כמגייס, אני מרגיש שהדור של היום מפונק יותר ומעדיף להתפרסם דרך תכניות ריאליטי, וזה מקשה עליי".

איך היית מתאר את הקהל הישראלי?

"בעולם הבידור, הקהל הישראלי הוא הקהל האידיאלי. מדובר בקהל חם שאוהב בידור ומעריך אותו".