ההון האנושי הוא המשאב החשוב והמרכזי ביותר שיש בכל ארגון ועל כן יש להשקיע בו, לטפח אותו ולדאוג שבכל רגע נתון, כל אחד מהעובדים ירגיש שהוא חלק משמעותי בתוך המערכת ולא עוד "בורג קטן" בה.

על מנת שהעסק יצליח, ישנה חשיבות רבה להנעת עובדים בצורה מיטבית, שצריכה להיות ליבת עיסוקו של כל מנהל ומעסיק. בישראל 2020, כאשר המצב הכלכלי רעוע והמציאות שלנו הפכה לשונה, מה יותר חשוב היום לעובד? אושר והרגשה נעימה ובטוחה במקום העבודה שלו או משכורת?

יש שיגידו שדווקא במציאות של היום שכר הוא הדבר החשוב והיציב ביותר. אך לעיתים לא כך הדבר ומשכורת גבוהה היא לא מספיקה. במחקר שבדק כמה אנשים חיפשו את המילה "משכורת" אל מול המילה "אושר", נמצא ש-1,450,000 חיפשו את המילה "משכורת" ואילו 10,500,000 חיפשו את המילה "אושר". בעולם של היום, ניכר כי העובדים מחפשים הרבה יותר ממקום העבודה - בין אם בצורת תנאים סוציאליים וארוחות בסבסוד, פעילויות פנאי בשעות העבודה או מעבר לה, או תשורה קטנה מהבוס שמראה את הערכתו. מעסיקים רבים יעידו שנשאלו על כך על ידי המועמדים הפוטנציאליים עוד בשלב ריאיון העבודה שלהם.

לכן, כל מנהל ומעסיק באשר הוא צריך לנקוט בכמה צעדים בסיסיים ופשוטים לאורך כל הדרך, שעבור העובד יכולים לעשות את כל ההבדל. על כלל האלמנטים שנוגעים לרווחתו של העובד אחראים המעסיקים שלו, הישירים והעקיפים, אך לא פחות מהם, אחראים מנהלי האושר הארגוני בחברות. על כל מנהל ומנכ"ל יש אחריות לשבת עם מנהל האושר הארגוני שלו בחברה, ולהחליט על אותם הצעדים בהם תנקוט החברה לאורך השנה, על מנת לשפר ולייעל את רווחת העובדים בארגון.

 אז מה הם אותם הצעדים שחשוב לנקוט בהם?

  1. הערכה- חשוב שלא לחסוך במחמאות, בפידבקים ובביטויי הערכה באופן שוטף, בין אם הם ניתנים בעל פה או בכתב. זהו אחד הגורמים שמשפיעים על הרצון של העובד להשתפר ולהגיע להישגים גדולים יותר. צריך לשדר לעובד כמה הוא חיוני לעסק באמצעות פידבקים מועילים שיתרמו להרגשתו האישית ויעודדו אותו. ההערכה לא חייבת לבוא לידי ביטוי בבונוסים כספיים, לפעמים גם מילה טובה עושה את העבודה.
  2. פיתוח אישי ומקצועי- הגברת המעורבות של העובדים ביצירת העתיד האישי והארגוני שלהם, מקנה להם תחושת ביטחון רבה. המעסיק יכול לשתף את העובד בנוגע לתוכניות האסטרטגיות של הארגון ולשקף לו כיצד הוא עצמו משתלב בתוכניות. הדבר תורם הן לעובדים והן למנהלים ביצירת תמונה עתידית בהירה ומתואמת.
  3. תחושת שייכות- עבודת צוות יוצרת בקרב העובדים תחושת שייכות גבוהה לארגון ומעלה באופן ניכר את הלויאליות שלהם. בנוסף, שקיפות ובהירות של הצוות המנהל בפני העובדים, מאפשרים להם להרגיש שסומכים עליהם, מעריכים אותם ומכבדים את דעתם ובכך מתגברת בהם תחושת השייכות לארגון בו הם עובדים.
  4. ציון אירועים- גם כאשר הארגון הוא גדול ועובדים בו מאות ואף אלפי עובדים, חשוב לתת לכל אחד מהם הרגשה אישית ופרסונלית שזוכרים וחושבים עליו כאשר מדובר באירועים מיוחדים. מעסיקים יכולים להשתמש במה שנקרא "מסע האושר" במסגרתו כל אחד מהם יכול לבחור 12 נקודות בשנה, בהם הוא מעניק לעובד תשורה קטנה (יום הולדת, חג, יום האהבה, תמריץ, וותק, חתונה ועוד...). מכתב קטן עם שוקולד על השולחן של העובד לציון יום הולדתו, גיפט קארד על עבודה טובה שראויה לציון או מתנה קטנה להולדת הבן/הבת משפיעים על המעורבות והמוטיבציה של העובד להיות חלק מהכלל.
  5. גיבוש עובדים- למרות שבימים אלה אנחנו מתמודדים עם משבר בריאותי חמור והגבלות הריחוק החברתי מונעות מהארגון לקיים ימי גיבוש המוניים, עדיין ניתן לחשוב על אפשרויות לגבש ולאחד את העובדים, גם אם במסגרת הגבלות ההתקהלות וגם אם מרחוק, כך שעבור העובדים תחושת הכיף וההווי תישמר. סדנאות מקוונות, מפגשים אחד על אחד של עובדים מצוותים שונים במסעדה, ימי עיון של עד 10 משתתפים, סיורים בלוקיישנים באוויר הפתוח ועוד, הם רק חלק מהדברים שמנהלים יכולים לעשות עם העובדים שלהם בימים האלה על מנת לשמור עליהם מאוחדים ומגובשים ולתרום לתחושת המעורבות שלהם בחברה. אושר ארגוני שווה לחוסן ארגוני- גיבוש העובדים מייצר אפקטיביות רבה יותר למקום העבודה, כי כאשר אנשים מגובשים ומרגישים בנוח אחד עם השני, גם כאשר מדובר על קולגות לעבודה, זה בא לידי ביטוי בשיתופי פעולה הדדים.
  6. שכר- עבור עובדים רבים לשכר יש קשר ישיר להערכה של המעסיקים שלהם אליהם, אך האם "הכסף הוא הכול"? במציאות הכלכלית היומיומית שלנו, מקום העבודה צריך להיות כזה שמספק לנו מכלול של דברים: תנאים סוציאליים טובים, מקום שמכבד ומעריך את העובד וגם כזה שמתגמל כספית בצורה ראויה. חשוב לעשות שיחת הערכה אחת לשנה עם העובד ולראות האם יש מקום לשפר את שכרו של העובד. כאשר עובד מרגיש שהוא מקבל את אותה המשכורת לאורך שנים ארוכות ולא מקבל את הפידבק מהמעסיקים שלו בצורת שכר, ייתכן וירגיש לא מספיק מוערך ועבודתו עלולה להיפגם.  
  7. גמישות בעבודה Work-Life-Balance- 'העבודה היא חיינו' הוא לא רק משפט קיטשי שיצא לנו להגיד לא אחת ולא פעמיים בחיינו. רבים מאיתנו עובדים שעות רבות, לפעמים סביב השעון, ושוכחים שהחיים האישים שלנו שלא נוגעים בעבודה, הם לא פחות חשובים. משבר הקורונה והמעבר לעבודה מהבית בחודשים האחרונים, גרם לטשטוש גדול יותר בין הבית לעבודה, וחשוב שהמעסיקים ידעו לספק לעובדיהם את היכולת לשלב בין חיי עבודה וחיים פרטיים - בין אם באמצעות החלטה שאחרי שעה מסוימת לא פונים לעובד ומחכים ליום למחרת, או בין אם באמצעות תכנים שמגיעים אליו עד הבית ומאפשרים לו לעשות ברייק קטן מהעבודה (למשל: שיעורי ספורט מקוונים או סדנאות בישול). כאשר העובד יודע שהמעסיק סומך עליו שהוא יודע מתי זה זמן לעבוד ומתי זה זמן לקחת נשימה עמוקה ולעשות הפסקה מהעבודה, התפוקה שלו עולה.
  8. אופק תעסוקתי- כאשר העובד יודע שיש לו לאן להתפתח ולגדול בתוך הארגון, הרצון שלו להראות ולהוכיח יותר, גדל. חשוב שאחת לכמה זמן המעסיקים הישירים ינהלו עם העובדים שיחות בהם ידונו על האופק לקידום המקצועי שלהם, יראו להם שרואים אותם ושמים לב להישגים שלהם. בכך תוגבר בקרב העובדים תחושת מימוש הפוטנציאל והאפקטיביות.
    תומר כהן, מנכ"ל buyme (צילום: סיון פרג')
    תומר כהן, מנכ"ל buyme | צילום: סיון פרג'
  9. דוגמה אישית- כשיש לעובד ממי ללמוד, כשיש לו מודל לחיקוי ומישהו שינהיג אותו, הוא בהכרח יתן את המקסימום שלו במקום העבודה. עובד יתקשה לשמור על תשוקה למקום העבודה אם הוא לא יעריך מספיק את המעסיק שלו כאיש מקצוע או כאדם. מחקרים הוכיחו שמעסיקים שמשדרים לעובדים אמון ובטחון בהם, זוכים בתמורה לעבודה נמרצת וחדורת מטרה.
  10. מעורבות- שיתוף העובד באופן רציף נותן לו בטחון עצמי שניתן להתייעץ עמו ודעתו חשובה. כמו כן, זה גורם לו להיות מאותגר יותר ולהרגיש כי מעמדו בחברה חשוב. ניתן לתת לעובד תחושת אחריות ויכולת לנהל, להתבטא כמוביל ולהביא סוגיות ניהוליות ומקצועיות לישיבות צוות ולהעלות נושאים חשובים על סדר היום. חשוב להסביר לעובדים את חזון החברה, כדי שיהיו מודעים למשמעות תפקידם. כך תעלה בהם תחושת הערך העצמי, יזדהו עם מטרות החברה והיעילות שלהם תגדל.
  11. הזדהות- כאשר עובד מזדהה עם ערכי הליבה של הארגון ומגיע ממקום של חיבור אישי למשימה אותה נדרש לעשות, הדבר ככל הנראה יוביל לאפקטיביות מרבית וביחס ישיר אליה, להצלחה ברמה גבוהה.

יש חשיבות עצומה בשמירה על יחסי עבודה נעימים, בין ההנהלה לעובדים ובין העובדים לבין עצמם. אין ולא יהיה קיים תחליף לרוגע שמספקת אווירת עבודה נעימה ומכאן הדרך ליעילות וחריצות, בטוחה. לצד העשייה המקצועית שהיא הבסיס להצלחתו של כל עסק ולביסוס מערכת יחסים של הערכה בין עובדים למנהלים, יש חשיבות עליונה לכל הקשור לאושר ארגוני. למנהלים שביניכם אני יוצא בקריאה חשובה- תהיו זמינים ונוכחים עבור העובדים שלכם. תשמרו על דלת פתוחה ותהיו קשובים אליהם ושימו לב אם הם מתמודדים עם קשיים או אתגרים שיש צורך בסיוע שלכם, במיוחד בתקופה מאתגרת זו ובמיוחד לאור הריחוק החברתי והתעסוקתי. תקשיבו להם ולרעיונות שלהם, כי אתם לא יכולים לדעת מאיפה תגיע ההברקה הבאה. בעזרת ההקשבה הזאת והירידה לפרטים הקטנים של העובדים שלכם, אתם תוכלו לזהות מי הם "הכוכבים" של החברה ומי הם אותם עובדים שזקוקים לקצת יותר אוזן קשבת.

כותב המאמר הינו תומר כהן, מנכ"ל BUYME