מדבר בטלפון סלולרי (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
לזייף שיחת טלפון מחברה מתחרה בזמן הראיון? לא מומלץ | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

אם הוזמנתם לראיון עבודה חשוב, קבלו כמה עצות שיעזרו לכם לעבור אותו בשלום: השקיעו בהופעתם, ערכו תחקיר קצר על החברה ואל, בשום פנים ואופן, תבקשו חיבוק מהמראיין. זה אולי נשמע לכם כמו טיפ טריוויאלי, אבל מסתבר שיש מועמדים שחושבים שזה לגיטימי לגמרי.

מסקר שערכה חברת CareerBuilder בקרב 2,201 מעסיקים במהלך דצמבר האחרון עלו כמה נתונים מעניינים למדי לגבי הגורמים המכשילים מרואיינים בראיונות עבודה. המראיינים נתבקשו למנות סיבות שהביאו אותם לפסול מועמדים פוטנציאלים, ולצד התשובות המתבקשות כמו שפת גוף בעייתית או חוסר ביטחון סיפרו הנשאלים גם על כמה מקרים הזויים במיוחד.

אחת המרואיינות, למשל, אמרה למראיין שהיא "לקחה יותר מדי ואליום" וכי היא לא מרגישה שהראיון משקף את אישיותה. מרואיין אחר אמר שהוא המודל לחיקוי של עצמו, שלישי ניסה להקליט בחשאי את הראיון - אבל כל אלו הם כאין וכאפס לעומת זה שענה לשיחת טלפון מזויפת מחברה מתחרה והעמיד פנים שהם מזמנים אותו לראיון אצלם.

היה את זה שביקש חיבוק, כאמור, או זה שהגיע לפגישה עם אלבומי תמונות אישיים שלו. היה מרואיין שסיפר כי הוא מטיל ספק באבהותו ואת ההוא ששיחק דמות מתוך "מסע בין כוכבים". אה, והיתה גם מרואיינת שנכנסה עם המכונית בבניין שבו התקיים הראיון.

היו מרואיינים שגלשו בפייסבוק תוך כדי ראיון, השאירו את האוזניות של האייפוד באוזניים ואפילו ביקשו את מספר הטלפון של פקידת הקבלה. אחד המועמדים הגיע בחליפת טרנינג ואמר שהוא הולך לעשות ג'וגינג אחרי הראיון, ואחר הצית את העיתון של המראיין וקרא אותו תוך כדי שהוא בוער כשהמראיין ביקש ממנו להרשים אותו.

אבל לא כל הטעויות הקריטיות שנעשות בראיונות עבודה הן קיצוניות כל כך. 87 אחוז מהנשאלים אמרו כי ידעו תוך רבע שעה או פחות אם המועמד מתאים למשרה או לא, ו-48 אחוז הודו כי ידעו כבר בחמש הדקות הראשונות של הראיון.

יש כמה טעויות נפוצות שנעשות על ידי מרואיינים ומכשילות אותם בראיונות. על פי הסקר, 55 אחוז מהמעסיקים טענו כי לא אהבו את חוסר העניין וההתלהבות של המועמד. 53 אחוז הצביעו על כך שלא התלבש באופן הולם לראיון, ואחוז דומה טען כי המרואיינים שנכשלו נראו יהירים מדי. חצי מהנשאלים ענו כי העובדה שהמרואיין לכלך על מעסיקו הנוכחי או הקודם היתה בעוכריו, ו-49 אחוז ויתרו על המועמד כשענה לשיחה או להודעת סמס במהלך הראיון.  סיבות נוספות שציינו הנשאלים היו חוסר מוכנות של המועמד לראיון וחוסר ידע מספק על החברה או התפקיד, והנטייה של מרואיין לשאול שאלות אישיות או לספק מידע אישי מדי על עצמו.

גם לשפת הגוף של המרואיין היה משקל לא קטן בהחלטתו של המראיין – רוב הנשאלים הצביעו על חוסר היכולת ליצור קשר עין או לחייך ואפילו יציבה גרועה כגורמים שהשפיעו על בחירת המועמד לתפקיד. 

"מעסיקים רוצים לראות ביטחון עצמי ועניין אמיתי במשרה", הסבירה רוזמרי הפנר, סגנית מנהלת מחלקת משאבי אנוש ב-CareerBuilder. "ראיון העבודה הוא לא רק הזדמנות להציע את היכולות שלהם, אלא גם לדעת אם אתם מסוג האנשים שאיתם הם רוצים לעבוד. אם תעברו על שאלות בסיסיות, תעשו תחקיר על החברה ותתרגלו עם חבר או בן משפחה זה יכול לעזור לכם להתכונן, לתת לכם ביטחון ולהרגיע את העצבים שלכם".