חשבתם שהעולם הקורפורטיבי הוא עולם קר, קפיטליסטי ומונע משיקולים כלכליים בלבד? חברות עסקיות גדולות רבות בישראל מטמיעות בהתנהלותן את המושג "אחריות תאגידית", ותורמות לקהילה. למה? זה טוב למוניטין, מוכר כהוצאה מוכרת, ויש גם ביניהן שהתמיכה בקהילה ובנזקקים באמת חשובה להם.

עובדי החברות מתנדבים בפעילויות שונות לטובת הקהילה והחברה עצמה תורמת כסף מרווחיה. חלק מהחברות אף מגדילות ראש ומשלבות את הפעילות בקהילה עם העסקת ילדי העובדים, לא רק בהתנדבות, אלא הן מתגמלות אותם על כך כדי להגביר את המוטיבציה שלהם. נשמע לכם מופרך? הנה כמה דוגמאות:

שפת סימנים, קורס החייאה ומניעת אלימות ברשת

מזה כעשור מקיימת חברת ישראכרט פעילות ילדי עובדים בקיץ תחת הסלוגן "משפחה של מעשים טובים", במהלכה הילדים עובדים במשך כעשרה ימים, כאשר תמורת ימי העבודה בעמותות השונות משלמת החברה לילדים שכר כחוק. בשלוש השנים האחרונות הסבה הקבוצה את פעילות ילדי העובדים בקיץ להתנדבות במספר עמותות עמן נמצאת הקבוצה בקשר, כמו למשל מעונות ויצ"ו ומשרדי האגודה למלחמה בסרטן. השנה יעבדו בפרויקט כ-114 ילדים בגילאי 15-18.

על מנת להכין את הילדים לעבודה בעמותות ולחברם לקהילה בה הם חיים ולפעילות התנדבותית, מקיימת ישראכרט יום אוריינטציה בחברה, שמהווה מבחינתה הזדמנות לספק לילדים תכנים שונים וערכיים. ביום זה חושפים את הילדים לעמותות שונות עמן פועלת החברה לאורך השנה.

בתחילת השנה נערך בחברה קורס שפת סימנים לעובדים, אשר התקבל בצורה חיובית ביותר ועשרות עובדים הביעו רצון לעבור אותו. בעקבות ההצלחה הוחלט כי גם ילדי העובדים המגיעים לפעילות הקיץ יעברו סדנה בנושא עם פעילות להבנת תקשורת עם לקויי שמיעה, ואף ילמדו שפת סימנים. את הסדנא תעביר מורה עם מוגבלות בשמיעה יחד עם מתורגמן לשפת הסימנים, בשיתוף עם עמותת נגישות ישראל המלווה את הקבוצה בתהליכי ההנגשה.

ילדי עובדים מתנדבים בטבע
ילדי עובדים מתנדבים בטבע

כמו כן, לאחר שילדי העובדים עברו בשנה שעברה הדרכה בנושא מניעת אלימות ברשת, תעביר עמותת עתיד בטוח הרצאה בנושא שימוש לרעה באלכוהול וסמים, ועובד החברה שמתנדב בעמותת "איחד הצלה" יעביר סדנת החייאה. כמו כן יקבלו הילדים הסבר על פעילות התנועה "כנפים של קרמבו" - תנועת נוער לילדים עם ובלי צרכים מיוחדים.

חשיפה לדרום

בחברת רותם אמפרט נגב, חברה לייצור דשנים, מציינים באתר האינטרנט כי "העסקת ילדי העובדים בתרומה לקהילה היא מקור לגאווה ובאמצעי לחזק את חשיבות התרומה והמעורבות החברתית בקהילה וביישובים בדרום". "אנחנו מעסיקים בכל שנה למעלה מ-100 ילדי עובדים לפני גיוס, ובמקום לתת להם לעבוד אצלנו בעבודות משרדיות הם נשלחים למוסדות שונים בקהילה במשך חודש ימים, ומקבלים משכורת מאתנו", מסבירה מירב מרציאנו, מנהלת הרווחה ברותם אמפרט. "הרעיון הוא גם לחזק את הקשר של החברה עם משפחות העובדים וילדיהם, וגם לתרום לקהילה"

אך לא מדובר בעוד עבודה לפני גיוס, אלא בעזרה משמעותית לאוכלוסייה באזור הדרום. "אנחנו מתמקדים בעיקר במקומות שתורמים לקהילה – מועדוניות, מרכזי יום לקשיש, בתי אבות, בתי תמחוי", אומרת מרציאנו. "זה מאפשר לנערים ולנערות להכיר מציאות אחרת, שונה מחיי היומיום שלהם. הם נחשפים למצוקות ולשכבות באוכלוסייה שחלקם אולי לא פגשו לפי כן - קשישים, חולים, ילדים ממשפחות נזקקות, אנשים בעלי מוגבלות פיזית".

התנדבו שעה במד"א - קבלו 25 שקלים

טבע מאפשרת לילדי עובדיה בגילאי 16-18 (ילידי 2001-1999) להשתלב בהתנדבות במהלך חודשי הקיץ (יולי-אוגוסט) במסגרת שירותים קהילתיים, ואף לזכות בהוקרה ובתגמול. ההתנדבות מתבצעת בכל עמותה רשומה שלא לצורכי רווח הפועלת למען הקהילה; בבתי חולים בעבודות משרדיות, עזרה בחלוקת מזון וכד', במתנס"ים ובמחלקות רווחה ברשויות המקומיות, וכן במד"א/משטרה/משמר אזרחי. החברה מעניקה לבני הנוער המתנדבים הוקרה עבור ההתנדבות עד למקסימום של 40 שעות, כאשר עבור כל 10 שעות מלאות יוענק תגמול בסך 250 ש"ח עד לתקרה של 1,000 ש"ח.

ילדי עובדים מתנדבים בישראכרט
ילדי עובדים מתנדבים בישראכרט

התנדבות תמורת מלגת סטודנטים

בחברת שטראוס הולכים על כיוון יותר כספי-כלכלי: בכל שנה מעניקה החברה כ-70 מלגות לילדי עובדים בתמורה למעורבות חברתית בקהילה. הגובה המקסימלי של כל מלגה הוא 10,000 ש"ח בשנה, כאשר ילדי העובדים מתחייבים לעשר שעות פעילות התנדבותית בחודש. בפועל, היקף הפעילות ההתנדבותית הינו 60 שעות במהלך שנת הלימודים, כאשר סטודנטים שמשתתפים בפעילות למעשה מתנדבים באמצעות עמותת "ידידים", שותפה של שטראוס בפרויקט.

הפעילות כולה מלווה על ידי מנהל פרויקטים ייעודי מטעם שטראוס, שנמצא בקשר ישיר עם הסטודנטים ומנהל מעקב אחר ההתנדבות. בשנה האחרונה, באמצעות פעילות זו, העניקו ילדי העובדים של קבוצת שטראוס למעלה מ- 4,400 שעות התנדבות לקהילה.